Volvo 745 Tic - 88 Fågelkvitter

Utterturbo
1 februari 2013 · 25 Inlägg

Hallå!

Har hört att man kan få fågelkvitter vid dump, och då inte genom att dumpen är trasig / felinställd.

Är detta sant eller bara rykten?

Vet någon vart man kan få tag i en sådan dump i så fall ?

Mvh

Jesper328
2 februari 2013 · 2 393 Inlägg

Det är sant.
Är nästan hundra på att kvittret kommer ifrån att dumpen (atmosfärisk) inte öppnar och trycket går ner i turbon igen när spjället är stängt vilket inte är så vidare skonsamt för turbon.
Låter ju iallafall tufft. smile

Mvh

Up the RA
Utterturbo
2 februari 2013 · 25 Inlägg

Så man kan alltså bara få kvittret om man är redo att byta turbo oftare? neutral

simlar
2 februari 2013 · 5 539 Inlägg

Om jag förstått det hela rätt så uppstår fågelkvittret när luften slår tillbaka mot kompressorhjulet och stannar upp turbon.

Så ja du kan få fågelkvittret men du kommer få sämre spool på turbon vid växling (eftersom turbon stannar) och livslängden på turbon kommer förkortas så du kommer få byta ut/reparera turbon oftare.

Enligt mig så är det verkligen inte värt det bara för att få turbon att kvittra när man släpper gasen, en turbo är ju inte så värst billig. En renoveringssats går på ca 500-1000kr men om kompressorhjulet tar skada så blir det minst 500kr dyrare. Köper du däremot en helt ny turbo så går den på ca 4000kr.

Men det är ju helt upp till dig om du tycker det är värt att byta turbo oftare och få sämre accelerationsförmåga (eftersom turbon måste snurras igång igen efter  växling).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utterturbo
2 februari 2013 · 25 Inlägg

Helt ovärt alltså.

Tack för hjälpen!


smile

Thedriftking
2 februari 2013 ·

Laddar man under 1bar slits det inte så farligt, och spool tiden blir lite snabbare vid växling (Fullgas repor m.m)
Då dumpen annars skulle släppt ut all komprimerad luft, utan dumpen åker lite ut men det mesta stannar kvar,, om du växlar fort vill säga , turbon stannar inte.. Den saktar bara ner smile

Finns många som kör med detta och alla har olika åsikter, så kör på vad DU vill ha smile
Jag personligen kör utan dump och har alltid gjort och ingen turbo har rasat!

(s4 - 1.5bar, bmw - 1,2bar, 940 - 1,4bar , 740 - 1,8bar)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang