Vet att det är ett bilstereo forum, men det borde ju gå att göra samma sak med bilhögtalare i så fall.
På grud av fel på förstärkaren så har diskanten i min ena hifi högtalare börjat låta illa. Så min tanke är att försöka få tag på ett par nya diskanter och byta i båda högtalrna. Det enda jag vet om den är att det är en 25mm/1" soft dome diskant på 8ohm, med en magnet som är ca 7,5x1,5cm.
Någon som vet om man kan mäta upp känsligheten på den hela diskanten för att få tag på ett par liknande?
Mer info om högtalarna.
http://www.gale.co.uk/3040.html

Du får leta reda på alla parametrar på just det elementet du ska byta ut och jämföra. Känsligheten på en högtalare är ju bara en liten del av hur den låter. Och även fast parametrarna stämmer har valet av material på kon, magnet etc en stor inverkan på ljudet. Sen spelar delningsfiltret roll också. Så tyvärr är det nog bara ta kontakt med tillverkaren och se om dom kan hjälpa dig.

Hifi-klubben bör kunna ordna reservdelar till de där högtalarna.

Har redan kollat där, dom blev uppköpta utav Dali för ett par år sen och Gale har utgått ur sortimentet och inga delar finns att få tag på.

Köp två likadana diskanter och byt ut bägge om du inte kan få tag i en utbytesdiskant.
Kolla på Hifi-kit eller så efter Peerless/Seas/Vifa med samma mått som din diskant.

Om du kontaktar Gale direkt då? Lustigt att de på sin hemsida anger hifi-klubben som leverantör av reservdelar.

Sådär då, har skickat ett mail till Gale får vi se vad som händer.
Annars skruva ur den ur lådan, o har du tur finns det klisterlapp på den.

Rickard-v skrev:
Yepp! Gale 8ohm står det på den!
Mailade till Gale och fick autosvar där adressen inte finns längre, så nu har jag mailat till Dali som köpte upp gale för ett par år sen.
Putteliten skrev:
Rickard-v skrev:
Yepp! Gale 8ohm står det på den!
Mailade till Gale och fick autosvar där adressen inte finns längre, så nu har jag mailat till Dali som köpte upp gale för ett par år sen.
Inte mkt till hjälp. Men några bilder från olika vinklar hjälper nog så vi kan leta reda på en likadan. För det är nog stdelement i så billiga högt.
0.023411