Bmw e39 -03 Går ryckigt. m54b25

Kaleta Yeah buddy!
21 januari 2013 · 113 Inlägg

Tja!

Idag när jag skulle köra hemmåt så började bilen hoppa väldigt mycket vid tomgång. Blev lite orolig men körde ändå hemmåt. Vid minsta lilla gaspådrag så börjar bilen typ hosta och rycka. lät jag bilen rulla frammåt så kändes ingenting. Stod jag sedan still och gav gas så lät det även väldigt ryckigt. Efter ca 2min färd så tändes motorlampan och jag stannade ILLA KVICKT till sidan.

Tror det är en tändspole eller något som knasar. Men vet ej.

Motorn var varm när jag startade den. körde bara ett par minuter innan, men då gick hon hur fint som helst!

Tackar ypperligt för snabba och behjälpliga svar!

BMW e39 525i "Hinken" (2002)
Bilpalandet
21 januari 2013 · 5 Inlägg

Prova att kolla om du har fått sprickor/ hål i insugsbälgen. Det fick jag på min e39 525a och då började avgasreningslampan lysa ibland och den gick ryckigt och dog till och med vid något tillfälle helt för mig. Till saken hör den att jag hade väldigt många hål i min bälg.

maxxxad Bayerische Motoren Werke
22 januari 2013 · 101 Inlägg

Bilpalandet skrev:
Prova att kolla om du har fått sprickor/ hål i insugsbälgen. Det fick jag på min e39 525a och då började avgasreningslampan lysa ibland och den gick ryckigt och dog till och med vid något tillfälle helt för mig. Till saken hör den att jag hade väldigt många hål i min bälg.

Det fick jag med på min E46 330. sagt det till han att kolla wink

Stort Tack till:
www.auto-gruppen.com
BMW E46 M3 "Megan Racing" (2002)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
22 januari 2013 · 1 778 Inlägg

annars är ventilkåpspackningen ett vanligt fel.
Då lägger det sig olja ner i tändstiftsbrunnarna.
Så lyft på locket över tändstiften och slå ett get öga därsmile

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
alain www.bimmerpower.org
23 januari 2013 · 3 995 Inlägg

Kanske lite långt sökt men...
Det kan vara potentiometern för gasreglaget som glappar, det är en ganska vanlig fel.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
joyride28
4 februari 2013 · 30 Inlägg

tjäna.
Jag har exakt samma problem nu med min 523i -99.
fick du redo på vad problemet var med din då?

Kaleta Yeah buddy!
4 februari 2013 · 113 Inlägg

Jajjemän.. Tändspolarna vart sönder. De vart så enkelt.. Har du kollat dom?  jag citerar Hasso från Autopower " Vad du kan göra är att flytta de "trasiga" spolarna till en annan cylinder och se om de fungerar lika illa där= trasig, för att utesluta fel på motorstyrningen., står det Bremi på spolarna så är dom dålig på 2003 årmodeller. Nu kostar dom ju inte mer än 380 spänn styck på Meca, Mekonomen, tex. "

BMW e39 525i "Hinken" (2002)
joyride28
5 februari 2013 · 30 Inlägg

hej.
tack så mycket för svaret.

har kollat  runt på nettet,för att söka svar ang problemet. så många olika grejer som kan strula,när bilen går ryckigt,det är jo rena junglen.
T ex:
vevgivare
kamaxelgivare
luftmassmättare
benzinpump
spridare
tändstift
tändspole............sadhmm

du skrev att motorlampan började ljusa,når din började gå ryckigt. När min börjar gå ryckigt,är där ingen lampa ell felkod som ljuser opp??sen stänger jag av bilen,sen på och felet forsvinder???
Men jag skall jo börja någonstans.....tändspole låter jo som en bra start.

bytade du alla tändspolar??

Kaleta Yeah buddy!
6 februari 2013 · 113 Inlägg

Nej bytade endast ut de två som vart dåliga. Men du kan ju starta bilen och testa koppla ur dom en efter en.. och se om motorn reagerar på alla..

BMW e39 525i "Hinken" (2002)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
6 februari 2013 · 1 778 Inlägg

joyride28 skrev:
hej.
tack så mycket för svaret.

har kollat  runt på nettet,för att söka svar ang problemet. så många olika grejer som kan strula,när bilen går ryckigt,det är jo rena junglen.
T ex:
vevgivare
kamaxelgivare
luftmassmättare
benzinpump
spridare
tändstift
tändspole............sadhmm

du skrev att motorlampan började ljusa,når din började gå ryckigt. När min börjar gå ryckigt,är där ingen lampa ell felkod som ljuser opp??sen stänger jag av bilen,sen på och felet forsvinder???
Men jag skall jo börja någonstans.....tändspole låter jo som en bra start.

bytade du alla tändspolar??

De blir nog billigare för dig att lägga 500kr på att läsa felkoder istället för att chansa dig fram.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang