Bil värdering?

Hamberg R-Berg
19 mars 2007 · 392 Inlägg

Som topic lyder. Jag har sett flertal personer som fått sina bilar värderade till en viss summa av sitt försäkringsbolag, nu till frågan då. Vet någon här hur man gör detta?

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
RRBmw
19 mars 2007 · 345 Inlägg

Är du säker på att dom fått ett pris ? och inte en utvärdering som betygsätts typ skala 1-5 ?

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Hamberg R-Berg
19 mars 2007 · 392 Inlägg

RRBmw skrev:
Är du säker på att dom fått ett pris ? och inte en utvärdering som betygsätts typ skala 1-5 ?

Nej jag har sett folk som fått ett pris!

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
Merclone Leg. Spådam
19 mars 2007 · 816 Inlägg

Försäkringsföretag har ju personer som kan det så att säga. Annars tar de kontakt med handlare (gjorde de på båda mina jänkare). Vad det gäller så att säga vanliga bilar vet jag inte...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Hamberg R-Berg
19 mars 2007 · 392 Inlägg

Merclone skrev:
Försäkringsföretag har ju personer som kan det så att säga. Annars tar de kontakt med handlare (gjorde de på båda mina jänkare). Vad det gäller så att säga vanliga bilar vet jag inte...

Okej, men jag har sett folk med någolunda "nya" bilar som fått sina värderade till ett visst pris. Jag ser det som att om förs. bolaget värderar ens bil till, låt oss säga 50kakor, så borde man ju kunna sälja den för liknande pris. Eller har jag fel?

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
RRBmw
19 mars 2007 · 345 Inlägg

Hamberg skrev:

RRBmw skrev:
Är du säker på att dom fått ett pris ? och inte en utvärdering som betygsätts typ skala 1-5 ?

Nej jag har sett folk som fått ett pris!

Aha okej, har inte hört de förr..
Kolla upp med ditt försäkringsbolag

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Hamberg R-Berg
19 mars 2007 · 392 Inlägg

RRBmw skrev:

Hamberg skrev:

RRBmw skrev:
Är du säker på att dom fått ett pris ? och inte en utvärdering som betygsätts typ skala 1-5 ?

Nej jag har sett folk som fått ett pris!

Aha okej, har inte hört de förr..
Kolla upp med ditt försäkringsbolag

Haft den tanken! Är dock mitt uppe i ett byte av bolag så jag får ta det senare.. Men tack för snabba svar iaf smile

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
Maizer
20 mars 2007 ·

Det betyder nog inte hur mycket du kan sälja den för, mer vad du ska betala i försäkring och hur mycket du får ut vid ev. olycka.

smekkes
30 mars 2007 · 63 Inlägg

tänkte att nu när ni redan snackar om försäkringar så ställer jag en annan fråga  wink

e det värt att ha bilen helförsäkrad när den ändå har ett par år på nacken? (21år)

edit: det gäller då min camaro

Senast redigerat av smekkes (30 mars 2007)

JW
30 mars 2007 · 281 Inlägg

smekkes skrev:
tänkte att nu när ni redan snackar om försäkringar så ställer jag en annan fråga  wink

e det värt att ha bilen helförsäkrad när den ändå har ett par år på nacken? (21år)

Hmm beror ju på hur man ser det... En ferrari som är 21 år gammal är ju fortfarande värd en förmögenhet...

eller en 240 som gått en mil på mätaren är ju med värdefull hehe smile

Sen handlar det ju mycket om hur mycket du själv värdesätter bilen.

själv har jag försäkring mot allt! självriskeliminering, hyrbil osv

Tycker jag känns bra iaf!

Mvh Jonas

Senast redigerat av JW (30 mars 2007)

smekkes
30 mars 2007 · 63 Inlägg

JW skrev:

smekkes skrev:
tänkte att nu när ni redan snackar om försäkringar så ställer jag en annan fråga  wink

e det värt att ha bilen helförsäkrad när den ändå har ett par år på nacken? (21år)

Hmm beror ju på hur man ser det... En ferrari som är 21 år gammal är ju fortfarande värd en förmögenhet...

eller en 240 som gått en mil på mätaren är ju med värdefull hehe smile

Sen handlar det ju mycket om hur mycket du själv värdesätter bilen.

själv har jag försäkring mot allt! självriskeliminering, hyrbil osv

Tycker jag känns bra iaf!

Mvh Jonas

okay, tack=)

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
30 mars 2007 · 1 123 Inlägg

Hamberg skrev:
Som topic lyder. Jag har sett flertal personer som fått sina bilar värderade till en viss summa av sitt försäkringsbolag, nu till frågan då. Vet någon här hur man gör detta?

www.bilpriser.se där akn du själv fixa

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
mjoh
3 april 2007 · 2 Inlägg

_lee_jr skrev:

Hamberg skrev:
Som topic lyder. Jag har sett flertal personer som fått sina bilar värderade till en viss summa av sitt försäkringsbolag, nu till frågan då. Vet någon här hur man gör detta?

www.bilpriser.se där akn du själv fixa

www.begagnatpriser.se gör oftast ett betydligt bättre jobb än bilpriser.se. Dock är ingen av dem perfekt utan ballar ur totalt ibland. På begagnatpriser.se måste man dock tänka på att det inte är bilens egentliga värde utan ett utgångspris man får annars kan det lätt bli lite högt värde...

mebben Troligen galen...
3 april 2007 · 567 Inlägg

mjoh skrev:

_lee_jr skrev:

Hamberg skrev:
Som topic lyder. Jag har sett flertal personer som fått sina bilar värderade till en viss summa av sitt försäkringsbolag, nu till frågan då. Vet någon här hur man gör detta?

www.bilpriser.se där akn du själv fixa

www.begagnatpriser.se gör oftast ett betydligt bättre jobb än bilpriser.se. Dock är ingen av dem perfekt utan ballar ur totalt ibland. På begagnatpriser.se måste man dock tänka på att det inte är bilens egentliga värde utan ett utgångspris man får annars kan det lätt bli lite högt värde...

Skillnaden mellan bilpriser.se (175000kr) och begnagnatpriser.se´s (235000kr) värdering på min bil var 60000kr. Det vore ju kul om min bil var värd så mycket som begagnatpriser.se påstår, men bilpriser.se´s värdering stämmer betydligt bättre med gällande prisbild om man refererar till begärda priser på blocket och bytbil...



Skulle jag sätta ut min bil på 235000kr skulle inte en enda människa med sunt förnuft ringa på annonsen, om man antar att det är ett utgångspris med prutmån så är det ändå rätt ovanligt att pruta mer än 15% vid begagnatköp, med 15% prutning på 235000kr hamnar man på strax under 200000kr, och även det priset är ca 25000kr högre än begärda priser (innan prutning) på blocket och bytbil...




Nej, begagnatpriser.se får underkänt i min högst ovetenskapliga och inte det minsta statistiskt säkerställda analys.     wink

mjoh
4 april 2007 · 2 Inlägg

Mebb skrev:

mjoh skrev:

_lee_jr skrev:
www.bilpriser.se där akn du själv fixa

www.begagnatpriser.se gör oftast ett betydligt bättre jobb än bilpriser.se. Dock är ingen av dem perfekt utan ballar ur totalt ibland. På begagnatpriser.se måste man dock tänka på att det inte är bilens egentliga värde utan ett utgångspris man får annars kan det lätt bli lite högt värde...

Skillnaden mellan bilpriser.se (175000kr) och begnagnatpriser.se´s (235000kr) värdering på min bil var 60000kr. Det vore ju kul om min bil var värd så mycket som begagnatpriser.se påstår, men bilpriser.se´s värdering stämmer betydligt bättre med gällande prisbild om man refererar till begärda priser på blocket och bytbil...



Skulle jag sätta ut min bil på 235000kr skulle inte en enda människa med sunt förnuft ringa på annonsen, om man antar att det är ett utgångspris med prutmån så är det ändå rätt ovanligt att pruta mer än 15% vid begagnatköp, med 15% prutning på 235000kr hamnar man på strax under 200000kr, och även det priset är ca 25000kr högre än begärda priser (innan prutning) på blocket och bytbil...




Nej, begagnatpriser.se får underkänt i min högst ovetenskapliga och inte det minsta statistiskt säkerställda analys.     wink

Jag har också sett tokiga exempel på begagnatpriser, därav ordet "oftast" smile Min kollega testade sin SLK350 på både bilpriser och begagnatpriser och där föreslog bilpriser ca 40000:- MER än begagnatpriser fast de samtidigt visade liknande objekt från annonser där utgångspriserna från firmorna var betydligt LÄGRE än det föreslagna egentliga värdet! Begagnatprisers pris var i det fallet mycket nära sanningen enligt annonserna så kontentan är att man inte riktigt kan lita på någon. Hade min kollega satt ut sin bil till bilprisers värde hade han antagligen blivit nedringd och loosat 40-50 blad...

Jag har provat runt 20 olika modeller och i 17 av 20 fall upplevde jag begagnatpriser bättre än bilpriser men jag kanske hade tur... Det verkar dock som att om konfidensen är låg är även priset dåligt så det ger ju lite vägledning iaf. Man kan väl konstatera att båda tjänsterna har en bit kvar mot perfektion!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang