Polering utav aluminium

kwazimodo
17 februari 2013 · 9 Inlägg

Hallå,

Någon som har bra tips på var man kan få sina aludelar polerade.
Privat eller företag spelar ingen roll, bara priset inte skenar.

Tacksam för svar!

Audi S4 (1999)
Putteliten
17 februari 2013 · 9 090 Inlägg

Kolla youtube, finns filmer med bra beskrivningar så att du kan göra det själv.

kwazimodo
17 februari 2013 · 9 Inlägg

Har någorlunda koll på detta, men dessvärre inte tid att stå och nöta.
Därför skulle det vara kalas om jag kunde lämna iväg det - kanske till någon som har ett intresse och vill "öva" och tjäna några kr i samma veva.

Hade gärna gjort det sj som sagt, men har ingen tid! sad

Audi S4 (1999)
DusanMandick Random Hero
17 februari 2013 · 4 047 Inlägg

vad är det för saker du ska polera?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
kwazimodo
17 februari 2013 · 9 Inlägg

Till en början vill jag ha ett Y-rör polerat: http://i88.photobucket.com/albums/k165/ … G_0541.jpg

Audi S4 (1999)
Amstaff
19 februari 2013 · 253 Inlägg

Jag gör..men det kostar big_smile

https://www1.garaget.org/archive/60/59277/195328/195328-2483781.jpg

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
kwazimodo
19 februari 2013 · 9 Inlägg

Uppskattningsvis hur mkt för delen jag länkade till tidigare?

Audi S4 (1999)
Amstaff
19 februari 2013 · 253 Inlägg

kwazimodo skrev:
Uppskattningsvis hur mkt för delen jag länkade till tidigare?

Är den lackad eller rå?

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
kwazimodo
19 februari 2013 · 9 Inlägg

Nej. Glasblästrad.

Audi S4 (1999)
Liwgren
19 februari 2013 · 42 Inlägg

Amstaff skrev:
Jag gör..men det kostar big_smile

http://www1.garaget.org/archive/60/5927 … 483781.jpg

Vad tar du för att polera ett tryckrör? smile

Having a fast VOLVO is like coming out of the closet You might surprise people, but you're still gay.
Amstaff
23 februari 2013 · 253 Inlägg

kwazimodo skrev:
Nej. Glasblästrad.

Hur porös blev ytan? (Hatar att våtslipa alu tar sån tid) Ju slätare yta desto grymmare polering kan jag göra. Mitt insug blev så bra så ett drag med fingret repade big_smile

Senast redigerat av Amstaff (23 februari 2013)

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
hangman
23 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Har gjort mycket poleringsgrejer till folk och mig själv. Kolla gärna mitt galleri för mer info!

kwazimodo
23 februari 2013 · 9 Inlägg

Porös på vilket sätt? Inga djupa porer i materialet, typ pga korrosion eller likn. Blev en fint glasblästrad yta helt enkelt! smile
Kan ta någon bild och posta den så kan du se sj.
Som du förstår så blir ju ytan aldrig slät utav glasblästring, utan den blir väl som ett, vad ska man säga, 600-800 sandpapper.

Men som nämnt, blir det helt orimlig tidsåtgång (=kostnad) så tar jag och lackar delen ist.

Så försök gärna att uppskatta ett pris så kan jag på en gång säga om det blir aktuellt eller inte! smile

Amstaff skrev:
Hur porös blev ytan? (Hatar att våtslipa alu tar sån tid) Ju slätare yta desto grymmare polering kan jag göra. Mitt insug blev så bra så ett drag med fingret repade big_smile

Audi S4 (1999)
kwazimodo
23 februari 2013 · 9 Inlägg

Vad skulle du ta för att göra iordning Y-röret jag länkade till?

hangman skrev:
Har gjort mycket poleringsgrejer till folk och mig själv. Kolla gärna mitt galleri för mer info!

Audi S4 (1999)
hangman
24 februari 2013 · 2 174 Inlägg

kwazimodo skrev:
Vad skulle du ta för att göra iordning Y-röret jag länkade till?

hangman skrev:
Har gjort mycket poleringsgrejer till folk och mig själv. Kolla gärna mitt galleri för mer info!

Gör inte jobb åt andra just nu då det är mycket på jobbfronten, byte av verkstad och stor flytt. Kommer nog dröja lite pga familj att komma igång helt igen, Det började som en kul grej och lära sig, tar många många timmar, Tex mitt 850 insug tog flera veckor göra perfekt, ventilkåpan likaså. Bmw fälgarna tog över en månad med dagligt arbete, Men när dom var färdiga så hade dom en finish som var för elmia.

Volvo motorn jag gjorde iordning var med i en stor biltidning faktiskt, Och jag gjorde ett tryckrör åt en kompis som är med på elmia, det är i storlek med ditt rör. Ca 1200 kr för få det riktigt bra skulle det kosta, Men som sagt pga lite olika faktorer tar det ett tag innan jag kommer börja igen, då det är extremt tidkrävande och smutsigt arbete,

Det finns heller inga genvägar, Många killar polerar och snackar där ute bara köra autosol m.m haha trams grejer, Polerpastorna jag kör med kostar tusentals kronor, alla verktyg och tillbehör är inget skräp, ska det bli perfekt och hålla finns inga genvägar, Tid, svett,smutts, och pengar kostar det, Därför man ska lära sig själv, då tiden är så jävla krävande och skulle jag tagit betalt för insuget räcker inte 10 tusen kr i tid, med 50 kr i timmen, Och matrealet gick på en ordentligt slant med special borstar och slipstift.

Lycka till svarar gärna på frågor i PM.

/ Hangman Racing

hangman
24 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Liwgren skrev:

Amstaff skrev:
Jag gör..men det kostar big_smile

http://www1.garaget.org/archive/60/5927 … 483781.jpg

Vad tar du för att polera ett tryckrör? smile

var ju knappt något polerat där under....mest lackat eller färdigköpt....

denna har jag gjort från grunden, tog väldigt många timmar, och kostade en hel del..

http://www.garaget.org/?car=204631&image=2230278

insug, ventilkåpa, tryckrör och alla bultar, rätt många som håller ventilkåpan, som i sin tur håller kammarna, Stort projekt för att polera lite. Gjordes inte på plats tog bort och gjorde allt, Spridarbryggan och kåpan är också polerade, Synd de inte finns nån bättre bild i solljus för det vart spegelblankt.

kwazimodo
24 februari 2013 · 9 Inlägg

Det är fint, och du verkar ha fått till fina resultat - dock hjälper det inte mig då jag konkret sett behöver någon som åtar sig själva arbetet. smile
Hade du varit igång hade jag betalat dig 1200:- för jobbet, inga problem, bara jag själv slapp göra det. Gillar att ge mig på grejer jag inte normalt sett gör, köpa alla prylar osv osv, bara för att lära mig nått nytt. Det har dock blivit som en sjukdom, och jag har projekt upp över huvudet på alla fronter, och vill bara få bort det här röret från "to-do listan", därav denna tråd. smile

Hojta gärna till ifall du vill göra en insats nu eller framöver - Kommer även ventilkåpor framöver! wink

hangman skrev:
Gör inte jobb åt andra just nu då det är mycket på jobbfronten, byte av verkstad och stor flytt. Kommer nog dröja lite pga familj att komma igång helt igen, Det började som en kul grej och lära sig, tar många många timmar, Tex mitt 850 insug tog flera veckor göra perfekt, ventilkåpan likaså. Bmw fälgarna tog över en månad med dagligt arbete, Men när dom var färdiga så hade dom en finish som var för elmia.

Volvo motorn jag gjorde iordning var med i en stor biltidning faktiskt, Och jag gjorde ett tryckrör åt en kompis som är med på elmia, det är i storlek med ditt rör. Ca 1200 kr för få det riktigt bra skulle det kosta, Men som sagt pga lite olika faktorer tar det ett tag innan jag kommer börja igen, då det är extremt tidkrävande och smutsigt arbete,

Det finns heller inga genvägar, Många killar polerar och snackar där ute bara köra autosol m.m haha trams grejer, Polerpastorna jag kör med kostar tusentals kronor, alla verktyg och tillbehör är inget skräp, ska det bli perfekt och hålla finns inga genvägar, Tid, svett,smutts, och pengar kostar det, Därför man ska lära sig själv, då tiden är så jävla krävande och skulle jag tagit betalt för insuget räcker inte 10 tusen kr i tid, med 50 kr i timmen, Och matrealet gick på en ordentligt slant med special borstar och slipstift.

Lycka till svarar gärna på frågor i PM.

/ Hangman Racing

Senast redigerat av kwazimodo (24 februari 2013)

Audi S4 (1999)
Amstaff
24 februari 2013 · 253 Inlägg

hangman skrev:

Liwgren skrev:

Amstaff skrev:
Jag gör..men det kostar big_smile

http://www1.garaget.org/archive/60/5927 … 483781.jpg

Vad tar du för att polera ett tryckrör? smile

var ju knappt något polerat där under....mest lackat eller färdigköpt....

denna har jag gjort från grunden, tog väldigt många timmar, och kostade en hel del..

http://www.garaget.org/?car=204631&image=2230278

insug, ventilkåpa, tryckrör och alla bultar, rätt många som håller ventilkåpan, som i sin tur håller kammarna, Stort projekt för att polera lite. Gjordes inte på plats tog bort och gjorde allt, Spridarbryggan och kåpan är också polerade, Synd de inte finns nån bättre bild i solljus för det vart spegelblankt.

Nej men ursäkta mig då, det är den enda bilden jag delar på garaget som visar sådant jobb.
Och du tror att allt du ser är allt som är polerat? Varenda stag & fäste inkl huvdämparna, bromsbomben, torkarmotorn och en jävla massa mer var polerat på den bilen.

Det är klart enkelt för dig att sitta och snacka, du bemödar ju inte ens att polera sådant som "inte syns", te.x andra delen av fuelrailen? Eller lämnar istort sett alla kanter och innerhörn orörda på termostathuset?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … jkrf5q.jpg

Och fälgarna har du ju lämnat helt grumliga?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 60n7v5.jpg


Det är lätt o gnälla på andra eller hur.
Bultar tar ju SÅ lång tid att polera, våtslipa snabbt, sen köra på med bänkmaskin & trissa. På en timma har du dragit en hel låda med bultar.

Och vad menar du med färdigköpt?
Kylaren och insuget från IBsvets (du vet org. kromet dog vid svetsningen så det vara bara att blästra och göra om det med polering) inkl radioatorbehållaren (syns ej) och alla nya specialbyggda fästen, Catchtank var silverlackerad orginal, fuelrail råalu, alla motorfästen / generator / servofästen / ABS pump etc var också helt råa. Och det var på Denna bil, av alla jobb jag gjort..

Och självklart måste man ju ha "polermedel för flera tusen" för det är ju det som avgör jobbet.
Skulle nog snarare påstå att det sitter i den som håller i maskinen och medlet, du kan polera en yta blank med bajs om du vill, det tar bara längre tid än med polermedel.

Som sagt, ska du ge kritik får du ta kritik själv.

Den här hojen såg inte ut såhär innan jag fick in den, ni kan ju gissa årsmodellen.. wink

http://cleanmycar.nu/content/15Lackskydd/92.JPG
http://cleanmycar.nu/content/15Lackskydd/91.JPG
http://cleanmycar.nu/content/15Lackskydd/90.JPG

On Topic:

Som sagt, ska jag våtslipa röret för att få bort den grova ytan får du räkna med 1500:- om du fixar våtslipningen 1000:-

Senast redigerat av Amstaff (24 februari 2013)

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
Fogelgren
24 februari 2013 · 437 Inlägg

Intressant tråd det här, håller själv på lite lätt med polering, kul när man ser skillnad smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang