valle22
Smidd i rostigt stål
26 februari 2013
· 933 Inlägg
Mercimedes skrev:
Hej,
Jag är ny här på forumet så jag hoppas ni ursäktar om jag snubblar över regler och policys. Då får ni skälla på mig. Efter några veckors sökande och bökande så tänkte jag vända mig till den samlade expertisen här på Garaget.
Utmaning: Eftermontera en dieselvärmare på en modern bil (i mitt fall en MB C270 cdi -02) och lyckas få igång fläktarna i kupén, UTAN att behöva lämna in bilen på allehanda programmeringar på auktoriserad verkstad och gå via bilens dator (=jättedyrt) eller köpa specialanpassade (läs "modelanpassade") värmare som kostar skjortan. Går det överhuvudtaget??
I mitt fall är det koppling mot Canbus och konfigurering hos Mercedes som gäller. Endast en viss specialanpassad modell av Webasto Thermo Top C gäller och den satsen kostar sisådär 17-18 tkr att köpa. Sedan tillkommer pris för installation och programmering. Vips är man uppe i närmare 30.000 kr!!
Mina alternativ:
1. Betala halva bilens värme för att få en modellanpassad parkeringsvärme med tidur integrerat i MB-instrumenteringen. Uteslutet.
2. Installera en godtycklig värmare och simulera en tryckning på restvärmeknappen (drar igång kupéfläkt på lägsta varv utan att tändingen behöver vara i ca 20 min)
3. Som ovanstående men med separat värmeväxlare med fläkt, som blåser värme genom ett rör genom torpedväggen.
Alla tips välkomnas! Bor ni i närheten av Enköping och kommer med en lösning så kan jag betala för hjälp med installation!
ring KG Knutsson +46 08 92 30 00 och be och få prata med teknisk support om de kan ha en monterings anvisning, de är väldigt hjälpsamma. Då kan du få modellspecifik monteringsanvising i PDF-format i din epost låda
//Valle
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***