Bygga cab av sierra

herihi
8 mars 2013 · 39 Inlägg

Hallå, tänkte bygga en cab av en Sierra Laser från 87 som jag har tänkt köpa, är bilen stabil nog tror ni?
Vad är det exakt man ska göra?
Läst på lite och det verkar som att man ska bara kapa taket, och förstärka där under, men bilen måste vara stabil nog.
http://bimg1.mlstatic.com/ford-sierra_M … 012013.jpg
Såndär, är coupe versionen, den borde väl vara lite starkare i chassit när den är lite kortare. Bra objekt?
Och ja jag vet att det kostar ca 6t för att besikta den smile
Fast en coupe kanske inte är det bästa, iaf inte den, p.ga att man nog inte kan ta ner rutorna där bak, eller är det bara att ta bort dom?
edit: sen så har jag inte köpt den än, men för att kolla att den är rostig i golvet, räcker det med att kolla underifrån på bilen, om jag far å hissar upp den?
Eller måste man ta ut inredning, matta osv.

Senast redigerat av herihi (8 mars 2013)

horbybonnen
8 mars 2013 · 1 160 Inlägg

titta på mina bilder trösklar o bagage

herihi
8 mars 2013 · 39 Inlägg

Det hjälpte, tack smile Kan man öppna din bil inifrån? Ser inge handtag, kanske öppnar utifrån?
Vad har du gjort dörrsidorna av? Såg fint ut så kikar nog på det ochså.
Vad betalade du för besiktningen och vad betalade du för materialet?

Senast redigerat av herihi (8 mars 2013)

horbybonnen
8 mars 2013 · 1 160 Inlägg

öppnas utefrån .köpte den färdig .såld nu

herihi
8 mars 2013 · 39 Inlägg

Aha, om någon har svar på rostfrågorna så vore det bra smile antar att den måste vara ganska rostfri för att bli stabil.
Sen om någon har andra tips osv, hur mycket går material på, och vad kan man ha på dörrsidorna som t.ex denna
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1894557

Vad betalade du för din, å vad sålde du den för?

Senast redigerat av herihi (8 mars 2013)

Putteliten
8 mars 2013 · 9 081 Inlägg

Köp den här! Den har all info du behöver!

http://www.sfro.com/index.php/boken

herihi
8 mars 2013 · 39 Inlägg

Jo tittade på den men blev lite snål, inte för att dom där 400kr är något när man ändå lägger ut massa pengar.. Finns den ingenstans som pdf/torrent?

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
8 mars 2013 · 311 Inlägg

herihi skrev:
Jo tittade på den men blev lite snål, inte för att dom där 400kr är något när man ändå lägger ut massa pengar.. Finns den ingenstans som pdf/torrent?

Finns att låna via dom flesta biblioteken.

herihi
8 mars 2013 · 39 Inlägg

Aha, vad bra smile
Men somsagt, angående att kolla rost, måste man riva hela inredningen eller räcker det att hissa upp bilen?
Sen så, är detta en vettig bil att göra det på? Jag ser då inga hinder?
http://scdn.blocket.com/static/0/images … 245417.jpg
Om den då ser vettig ut undertill osv.

OMRT Truckerwannabe
8 mars 2013 · 58 Inlägg

Vill inte låta varken arg, barsk, nedsättande eller taskig. Men om du inte ens känner dig säker på att kolla rost så är detta ett aningens stort projekt att dra igång.

herihi
8 mars 2013 · 39 Inlägg

Nja tror jag ska förstärka istället för att göra sådär, har svetsat ganska mycket och så mycket förstärkningar verkar det ju inte som att man ska göra smile Är väl mellan hjulhusen, ett kryss i bagaget, och vid dörrkanterna?
Sen självklart fixa till plåten vart man skär av, så den blir rundare.
Göra förstärkningar först eller ta bort taket först? Sen läste jag att man ska hissa upp bilen när man arbetar med den, ska man ha det när man svetsar och kapar, eller bara det ena?
Sen ska man väl svetsa igen bakluckan ochså?

Senast redigerat av herihi (8 mars 2013)

Putteliten
8 mars 2013 · 9 081 Inlägg

Varför svetsa igen kofferten? Du måste lägga tjock plåt vid infästningarna till balkarna med. Låt bilen stå på backen svetsa förstärkningarna före du kapar taket.

Som sagt, skaffa boken. Den är jävligt bra att kunna bläddra i när man bygger.

herihi
8 mars 2013 · 39 Inlägg

Nä bara nåt jag läst att vissa hade gjort, nånå ska väl fara å kika på bilen under nästa vecka, sen lånar jag väl boken.
Såg bilen annars vettig ut som ett cab bygge?
http://scdn.blocket.com/static/0/images … 245417.jpg

herihi
9 mars 2013 · 39 Inlägg

Hehe ok smile

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
9 mars 2013 · 311 Inlägg

Innan du kapar tak på en bil så bör du först "lyfta bilen" på båda sidors "mitt" med tex domkrafter,
dvs förböja trösklarna INNAN svetsning av tröskelförstärkningar.

Bilen kommer att "sätta sig" efter borttagandet av taket,
detta förebyggs genom att just "förspänna" karossen.

Efter detta kommer dörrrar fungera precis som innan, annars finns det en risk att dörrarna kläms fast...

Senast redigerat av Alpenretter (9 mars 2013)

horbybonnen
9 mars 2013 · 1 160 Inlägg

zikkke här på garaget äger den nu

Knugcab
9 mars 2013 · 5 111 Inlägg

Putteliten skrev:
Varför svetsa igen kofferten?

Tvådörrars Sierra är halvkombi, så kapar man taket så försvinner ju alla gångjärn etc.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
herihi
9 mars 2013 · 39 Inlägg

Så jag förstärker utan att höja den, sen höjer jag och kapar taket. Man kanske märker om bilen känns stabil? (Angående om att svetsa igen bakluckan)
Nånå, beställt boken nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang