Sätesvärmarknapp lysdiod Audi 100

nygaaard
21 mars 2013 · 20 Inlägg

Hej!
Köpte nyligen "nya" (Bildelsbasen) sätesvärmarknappar till Audin, då lysdioderna i knapparna som satt i bilen original hade gått sönder och inte lyste. Nu när jag fått hem knapparna för både höger och vänster sida, så lyser inte dioderna i dessa "nya" knappar heller.

Kan jag haft oturen att få två knappar där lysdioderna också är trasiga, eller finns det något annat i bilen som kan ha utlöst detta? Typ någon säkring eller sådant?

Själva sätesvärmen fungerar alltså som den ska, men just lysdioderna inuti knapparna fungerar ej, varken på de gamla original eller dessa "nya" (pedant som tusan..).

2) Även den röda ringen som skall lysa runt cigarettuttaget fram och bak lyser ej. Varken på de gamla original eller på de "nya" som jag satt in efter beställning från Bildelsbasen. Kan jag haft otur där också, eller finns det något annat som styr lysdioden i även dessa? Själva uttagen fungerar, men icket lysdioderna.

Mvh

Senast redigerat av nygaaard (21 mars 2013)

BudgetDunkaren Osponsrad
21 mars 2013 · 1 631 Inlägg

Har du kollat alla sladdar ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
nygaaard
21 mars 2013 · 20 Inlägg

Har inte kollat kablar och sådant ännu. Är det separata kablar till dioden för knapparna samt för funktionen för knapparna? Tänkte då sätesvärmarknapparna fungerar och värmer sätena, men just lamporna fungerar ej.
Samma sak med cigarettuttaget.

Har kollat alla säkringar i panelen på sidan kring förardörren, ingen trasig.
Om det skulle vara en säkring, borde inte hela sätesvärmaren vara utslagen? Dvs, att den ej värmer sätet heller.
Samt att även cigarettuttaget inte laddar heller?

Eller finns det en säkring endast för belysningen av sätesvärmarknapp samt cigarettuttag?

Tack!

Senast redigerat av nygaaard (21 mars 2013)

it_mutt Avstängd
21 mars 2013 · 10 388 Inlägg

Vet iofs inte vilken 100 du har. Men på min förra  C4:a, så var det iaf -inte- lysdioder till belysningen av ringen runt tändaren utan "vanlig" glödlampa.

Till saken hör också att tidiga modeller inte heller hade dioder till "permanentbelysningen" i knapparna, utan även där glödlampor.

Senast redigerat av it_mutt (21 mars 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nygaaard
21 mars 2013 · 20 Inlägg

it_mutt skrev:
Vet iofs inte vilken 100 du har. Men på min förra  C4:a, så var det iaf -inte- lysdioder till belysningen av ringen runt tändaren utan "vanlig" glödlampa.

Till saken hör också att tidiga modeller inte heller hade dioder till "permanentbelysningen" i knapparna, utan även där glödlampor.

Har en C4. Och jo, jag verkar också ha vanliga glödlampor, inte lysdioder. Men glödlamporna är inte vanliga utbytes verkar det som, utan det verkar som att man måste löda bort/löda ditt en ny liten lampa.

Men jag undrar om det är lamporna som är trasiga. Som sagt, de lyste inte när jag köpte bilen, och nu har jag köpt två nya hela knappar med tillhörande lampor i, att även de två skulle vara trasiga finner jag märkligt. Men det kanske lätt blir så när de varit med ett tag.

Ska kolla säkringarna snarast och se så att jag inte missade om någon var trasig.

Annars får jag kanske ta och testa löda dit en ny glödlampa, för att se. Tänkte ta den enkla vägen ut och beställde hela knappsatserna istället, men det kanske inte alltid heller är bättre.

Hur kollar jag att kablarna är intakta utan att riva ut hela bilen och följa efter kablarna? Typ multimeter och mäta om det är ström i alla kablar?

it_mutt Avstängd
21 mars 2013 · 10 388 Inlägg

nygaaard skrev:

it_mutt skrev:
Vet iofs inte vilken 100 du har. Men på min förra  C4:a, så var det iaf -inte- lysdioder till belysningen av ringen runt tändaren utan "vanlig" glödlampa.

Till saken hör också att tidiga modeller inte heller hade dioder till "permanentbelysningen" i knapparna, utan även där glödlampor.

Har en C4. Och jo, jag verkar också ha vanliga glödlampor, inte lysdioder. Men glödlamporna är inte vanliga utbytes verkar det som, utan det verkar som att man måste löda bort/löda ditt en ny liten lampa.

Men jag undrar om det är lamporna som är trasiga. Som sagt, de lyste inte när jag köpte bilen, och nu har jag köpt två nya hela knappar med tillhörande lampor i, att även de två skulle vara trasiga finner jag märkligt. Men det kanske lätt blir så när de varit med ett tag.

Ska kolla säkringarna snarast och se så att jag inte missade om någon var trasig.

Annars får jag kanske ta och testa löda dit en ny glödlampa, för att se. Tänkte ta den enkla vägen ut och beställde hela knappsatserna istället, men det kanske inte alltid heller är bättre.

Hur kollar jag att kablarna är intakta utan att riva ut hela bilen och följa efter kablarna? Typ multimeter och mäta om det är ström i alla kablar?

Ja, glödlampor är ju ingen evighetsvara tyvärr.

Om du kommer åt, så mät på "benen" (eller lödpunkterna till dessa) i knappen, så ser du ju om du har spänning där.

Vet dock att senare årsmodeller har dioder, men där vill jag minnas att även kontakten till knapparna är något annorlunda

Jag vet på någon gammal C3:a vi hade, så lödde jag dit dioder ist (tror det var i fönsterhissarna), trångt o jäkligt, men det gick.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nygaaard
21 mars 2013 · 20 Inlägg

it_mutt skrev:

nygaaard skrev:

it_mutt skrev:
Vet iofs inte vilken 100 du har. Men på min förra  C4:a, så var det iaf -inte- lysdioder till belysningen av ringen runt tändaren utan "vanlig" glödlampa.

Till saken hör också att tidiga modeller inte heller hade dioder till "permanentbelysningen" i knapparna, utan även där glödlampor.

Har en C4. Och jo, jag verkar också ha vanliga glödlampor, inte lysdioder. Men glödlamporna är inte vanliga utbytes verkar det som, utan det verkar som att man måste löda bort/löda ditt en ny liten lampa.

Men jag undrar om det är lamporna som är trasiga. Som sagt, de lyste inte när jag köpte bilen, och nu har jag köpt två nya hela knappar med tillhörande lampor i, att även de två skulle vara trasiga finner jag märkligt. Men det kanske lätt blir så när de varit med ett tag.

Ska kolla säkringarna snarast och se så att jag inte missade om någon var trasig.

Annars får jag kanske ta och testa löda dit en ny glödlampa, för att se. Tänkte ta den enkla vägen ut och beställde hela knappsatserna istället, men det kanske inte alltid heller är bättre.

Hur kollar jag att kablarna är intakta utan att riva ut hela bilen och följa efter kablarna? Typ multimeter och mäta om det är ström i alla kablar?

Ja, glödlampor är ju ingen evighetsvara tyvärr.

Om du kommer åt, så mät på "benen" (eller lödpunkterna till dessa) i knappen, så ser du ju om du har spänning där.

Vet dock att senare årsmodeller har dioder, men där vill jag minnas att även kontakten till knapparna är något annorlunda

Jag vet på någon gammal C3:a vi hade, så lödde jag dit dioder ist (tror det var i fönsterhissarna), trångt o jäkligt, men det gick.

Ja, jag för göra så helt enkelt, så får jag det svart på vitt. Tack för hjälpen du!

Förresten: Letade som en idiot för att hitta sådana där små glödlampor som satt i knapparna i mittpanelen, men hittade inga och därför blev det att beställa hela knappsatser istället.

Dock hittade jag dessa i en gammal tråd på intranätet nu.

De skrev i den tråden att originalglödlamporna i knapparna gick att ersätta med de ovanför.
De ser ju sannerligen ut precis som glödlamporna gör i mina knappar, tror du man kan satsa på de där lamporna och löda fast?

Mvh

Senast redigerat av nygaaard (21 mars 2013)

it_mutt Avstängd
21 mars 2013 · 10 388 Inlägg

nygaaard skrev:

it_mutt skrev:

nygaaard skrev:

Har en C4. Och jo, jag verkar också ha vanliga glödlampor, inte lysdioder. Men glödlamporna är inte vanliga utbytes verkar det som, utan det verkar som att man måste löda bort/löda ditt en ny liten lampa.

Men jag undrar om det är lamporna som är trasiga. Som sagt, de lyste inte när jag köpte bilen, och nu har jag köpt två nya hela knappar med tillhörande lampor i, att även de två skulle vara trasiga finner jag märkligt. Men det kanske lätt blir så när de varit med ett tag.

Ska kolla säkringarna snarast och se så att jag inte missade om någon var trasig.

Annars får jag kanske ta och testa löda dit en ny glödlampa, för att se. Tänkte ta den enkla vägen ut och beställde hela knappsatserna istället, men det kanske inte alltid heller är bättre.

Hur kollar jag att kablarna är intakta utan att riva ut hela bilen och följa efter kablarna? Typ multimeter och mäta om det är ström i alla kablar?

Ja, glödlampor är ju ingen evighetsvara tyvärr.

Om du kommer åt, så mät på "benen" (eller lödpunkterna till dessa) i knappen, så ser du ju om du har spänning där.

Vet dock att senare årsmodeller har dioder, men där vill jag minnas att även kontakten till knapparna är något annorlunda

Jag vet på någon gammal C3:a vi hade, så lödde jag dit dioder ist (tror det var i fönsterhissarna), trångt o jäkligt, men det gick.

Ja, jag för göra så helt enkelt, så får jag det svart på vitt. Tack för hjälpen du!

Förresten: Letade som en idiot för att hitta sådana där små glödlampor som satt i knapparna i mittpanelen, men hittade inga och därför blev det att beställa hela knappsatser istället.

Dock hittade jag dessa i en gammal tråd på intranätet nu.

De skrev i den tråden att originalglödlamporna i knapparna gick att ersätta med de ovanför.
De ser ju sannerligen ut precis som glödlamporna gör i mina knappar, tror du man kan satsa på de där lamporna och löda fast?

Mvh

Dom fungerar iaf till att använda till yttertempdisplayn, Så ja, det borde väl gå tycker jag iaf smile (då jag inte gjort det själv så är det dock inget jag vågar garantera). Men å andra sidan, får de plats rent måttmässigt, och det är 12v fram, så ska det väl inte vara några problem tycker jag smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang