Generator laddar inte 740 gle -88

LMJohansson
19 mars 2013 · 5 Inlägg

Tjena!

Min generator slutade ladda när jag var ute o körde på motorvägen, åkte genast hem och började felsöka.
Trodde först att det var glapp kontakt för när jag joxade på + kabeln och mätte så ladda den 14 volt som de ska, sen åkte jag ut för att pröva då började de härja igen. Laddnings lampan började lysa igen ( samt alla andra lampor i instrument huset flimrar) så jag bytte laddnings regulator för kolen va rätt slut, jag bytte även kabelskor och muttrar och rengjorde så de inte är nå glapp eller liknade. satte tillbaks den och då lyser inte nån lampa i panel när jag vrider på tändningen och när jag startar och mäter så laddar den ingenting.

vad kan vara fel?

uhlin
19 mars 2013 · 2 834 Inlägg

Hade liknande problem en gång jag med, dock på en 240, vet inte om det är samma men värt en koll iallafall.

Kolla efter en kabelhärva som går tvärsöver, längst ner i framkant på motorn, vid oljetråget ungefär.

På den jag hade så hade det skavt av isoleringen på några kablar där.

Vet inte om det är samma överhuvudtaget på en 740, kanske inte finns nån kabelhärva just där roll

LMJohansson
19 mars 2013 · 5 Inlägg

uhlin skrev:
Hade liknande problem en gång jag med, dock på en 240, vet inte om det är samma men värt en koll iallafall.

Kolla efter en kabelhärva som går tvärsöver, längst ner i framkant på motorn, vid oljetråget ungefär.

På den jag hade så hade det skavt av isoleringen på några kablar där.

Vet inte om det är samma överhuvudtaget på en 740, kanske inte finns nån kabelhärva just där roll

okej okej tackar ska kolla upp detta snarast! hoppas på att de är detta då smile

Drönirettab
19 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, de kablarna kan mycket väl ha dåliga kabelhöljen när bilen är så pass gammal. På min 240 är det söndertorkade kabelhöljen som jag har fått fixa till.

Det du kan göra just nu är att plocka loss den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ och sätta kabelskon mot jord (motorblock/generatorhölje/karossplåt), sedan vrida på tändningen. Då ska batterilamporna och övriga varningslampor lysa, annars är det antingen fel i den tunna kabeln eller så komer det ingen matningsspänning till instrumenthuset. smile

LMJohansson
28 mars 2013 · 5 Inlägg

Hittade felet, När man byter Kol så ska leddenings regulatorn bli jordad mot generatorn. Den vita plasten som man skruvar i sitter en metalbricka på en utav sidorna som måste få kontakt. Lätt att skit hamlar emellan när man byter den!

Senast redigerat av LMJohansson (28 mars 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang