Kapa coilover fjädrar?!?!

MIKK0 Designer.
26 april 2013 · 1 260 Inlägg

940hx35 skrev:

MIKK0 skrev:

940hx35 skrev:

Aa dom anser att de e inte deras siffror på hur mycket dom kan sänka utan tillverkarens satt de e inte deras bekymmer...

Får man fråga vilka du handlat av? Funkar inte att skylla på att tillverkaren anger en viss sak om det inte överensstämmer med verkligheten.

Sa de också men dom hade inte så mycket till sitt försvar förutom att dom tycker att de e mitt bekymmer..
En liten firma här i Finland som köper in direkt från TA Technix i Tyskland

Knepig firma. Hade inte gett mig i alla fall. Hoppas det löser sig för dig.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

MIKK0 skrev:

940hx35 skrev:

MIKK0 skrev:

Får man fråga vilka du handlat av? Funkar inte att skylla på att tillverkaren anger en viss sak om det inte överensstämmer med verkligheten.

Sa de också men dom hade inte så mycket till sitt försvar förutom att dom tycker att de e mitt bekymmer..
En liten firma här i Finland som köper in direkt från TA Technix i Tyskland

Knepig firma. Hade inte gett mig i alla fall. Hoppas det löser sig för dig.

Lagom... ja jag ska kanske köpa nya bakskärmar o byta ut för mina e så rostiga o då kanske dom skulle gå
Med på att stå för kostnaden på dom smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Clintan66
26 april 2013 · 2 011 Inlägg

940hx35 skrev:

VMT skrev:
Bara kapa, vi hade gjort på polarens EG med de coilovers, 2 varv blev det. Lagom låg.

Okej, du råkar inte sitta på en bild på hur de vart? smile

Nej tyvärr. La bara upp din bild på fjädrarna. Är du säker på det är de som ska sitta bak???

De täta varven på minner om hjälp fjädern som man själv hade tidigare på annat coilover paket.

Är värre att kapa på den andra fjädern för då tar du bort det (plana) där justeringsringen ska ner för att kunna justera höjden.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

Clintan66 skrev:

940hx35 skrev:

VMT skrev:
Bara kapa, vi hade gjort på polarens EG med de coilovers, 2 varv blev det. Lagom låg.

Okej, du råkar inte sitta på en bild på hur de vart? smile

Nej tyvärr. La bara upp din bild på fjädrarna. Är du säker på det är de som ska sitta bak???

De täta varven på minner om hjälp fjädern som man själv hade tidigare på annat coilover paket.

Är värre att kapa på den andra fjädern för då tar du bort det (plana) där justeringsringen ska ner för att kunna justera höjden.

okej för på fjädrarna som satt där innan så va dom med de täta varven bak yikes
Men du menar att dom borde sitta fram istället?  smile
Din polare är inte användare här på garaget då? smile hade han likadan sats på sin eller någon annan version med hjälpfjäder? smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Clintan66
26 april 2013 · 2 011 Inlägg

Det med hjälp fjäder är till min egen Bmw. Tidigare körde jag med JOM. Också en billigare typ och den hade hjälp fjäder.

Nu på BC Racing har jag endast en kraftig fjäder.

Bullet och Trung här på garaget kör också Honda. De kanske kan svara på vilket som är vilket utav fjädrarna.

Men jag undrar om det inte ska vara med de täta varven fram.


Ska du länka bilder osv till Bullet och Trung, så markera din bild du vill använda. Får en grön markering på runt bilden.
Går sen längst upp till höger på sidan.
Hämta BBC Kod (har jag för mig den heter)
Kopiera hela den texten du får upp längst upp i mitten i en rektangulär ruta också klistrar du in den i tråden/din text. När du sedan sparar och går in på sidan, så syns bilden.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

Clintan66 skrev:
Det med hjälp fjäder är till min egen Bmw. Tidigare körde jag med JOM. Också en billigare typ och den hade hjälp fjäder.

Nu på BC Racing har jag endast en kraftig fjäder.

Bullet och Trung här på garaget kör också Honda. De kanske kan svara på vilket som är vilket utav fjädrarna.

Men jag undrar om det inte ska vara med de täta varven fram.


Ska du länka bilder osv till Bullet och Trung, så markera din bild du vill använda. Får en grön markering på runt bilden.
Går sen längst upp till höger på sidan.
Hämta BBC Kod (har jag för mig den heter)
Kopiera hela den texten du får upp längst upp i mitten i en rektangulär ruta också klistrar du in den i tråden/din text. När du sedan sparar och går in på sidan, så syns bilden.

okej smile
nå "Trung" fanns de inte här på garaget hmm

okej tack som fan för beskrivningen av hur man fixar det med bilder! har alltid undrat! tongue

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
26 april 2013 · 162 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161277/161277-57c12e8819b3c497da4845685045fd1a_tn.jpg

tvungen o testa! big_smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Clintan66
26 april 2013 · 2 011 Inlägg

Förlåt. Han heter Trung smile. Ska vara VMT

Han här är också duktig på Honda    supersupra87

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

Bullet--- skrev:
Körde själv med TA technix i cirka ett år, fick min bil körbart låg men fanns mer att sänka, men mina stötdämpare hade dock blå fjädrar så är nog av annan modell.
Min personliga åsikt är angående dessa är att man borde slängt ut lite mer pengar på riktiga coils från första början, mina var riktigt stötiga och krängde satan. Slängt på D2 nu runt om och kan inte bli bättre känns det som. Lycka till med ditt kit. smile

Angående fjädrarna så passade mina bara på ett sätt gick inte att blanda ihop fjädrarna farm och bak, passade helt enkelt inte i skålen då. hmm

Edit: Kollade dina bilder, ser ju inte så farligt hög ut, men du hade antagligen tänkt slamma den?

Edit 2: Kollade dina bilder igen, du har satt fjädrarna fel, dem progressiva fjädrarna ska sitta fram.

okej, jo jag ska på med riktiga coilovers i framtiden, ville bara köpa nått tillfälligt för de va så jävla hög innan tongue

jo precis hade hoppats på att slamma skiten ur den, de e därför comfort inte e så högt prioriterat i mina ögon! tongue

progressiva? dom med den täta lindningen? alla andra har sagt tvärtom o fjädrarna som satt där innan hade den täta lindningen i bak? tongue

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2013 · 13 748 Inlägg

bilden som ligger i ditt fotoalbum är det belastad eller obelastad?

för vad jag ser har du ungefär 3cm innan dämpare bottnar så det lär knappast hjälpa om fjädern blir kortare för den kommer endå bara lägga sig i botten och fjädrningen är obefintlig så då kan man ta bort fjädern och kastta den..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

Growe skrev:
bilden som ligger i ditt fotoalbum är det belastad eller obelastad?

för vad jag ser har du ungefär 3cm innan dämpare bottnar så det lär knappast hjälpa om fjädern blir kortare för den kommer endå bara lägga sig i botten och fjädrningen är obefintlig så då kan man ta bort fjädern och kastta den..

dom här 2 är obelastade bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161277/161277-da2d1acacd2d8d4e6e3d1632887b689f_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161277/161277-dc745006370476c47ce43d9a31451802_tn.jpg


och de här e 2 belastade som jag smög in kameran genom fälgen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161277/161277-2dab542fb51c646e834c9ce4acf84bc9_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161277/161277-70c1ff7ce6cd8e6069d631794533cc68_tn.jpg


dom 2 senare bilderna ser man ju inte så mycket av fjäderna men jag kan ta bild på hur hela fjädern ser ut i belastad position o lägga upp lite senare! smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2013 · 13 748 Inlägg

ta bort ett hjul och ställ den på domkraften och ta kort och tryck ner damasken oxå.

för börjar dämparen botta hjälper det inte hur man än gör.
fast det skulle förvåna mig då dom brukar gå att få riktigt låga med dom coilsen jag monterat på olika bilar.

fast när den blir låg blir bilen oduglig och väghållningen kommer bli sämre än orginal.

på min golf mk2 hade jag den 90mm lägre en sväng och då hoppade bilen ur rondellerna minsta lilla man pressade =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

Bullet--- skrev:

940hx35 skrev:

Bullet--- skrev:
Körde själv med TA technix i cirka ett år, fick min bil körbart låg men fanns mer att sänka, men mina stötdämpare hade dock blå fjädrar så är nog av annan modell.
Min personliga åsikt är angående dessa är att man borde slängt ut lite mer pengar på riktiga coils från första början, mina var riktigt stötiga och krängde satan. Slängt på D2 nu runt om och kan inte bli bättre känns det som. Lycka till med ditt kit. smile

Angående fjädrarna så passade mina bara på ett sätt gick inte att blanda ihop fjädrarna farm och bak, passade helt enkelt inte i skålen då. hmm

Edit: Kollade dina bilder, ser ju inte så farligt hög ut, men du hade antagligen tänkt slamma den?

Edit 2: Kollade dina bilder igen, du har satt fjädrarna fel, dem progressiva fjädrarna ska sitta fram.

okej, jo jag ska på med riktiga coilovers i framtiden, ville bara köpa nått tillfälligt för de va så jävla hög innan tongue

jo precis hade hoppats på att slamma skiten ur den, de e därför comfort inte e så högt prioriterat i mina ögon! tongue

progressiva? dom med den täta lindningen? alla andra har sagt tvärtom o fjädrarna som satt där innan hade den täta lindningen i bak? tongue

Blev lite fundersam efter jag skrev detta, googlade såg jag folk som gjort på båda sätten och tvekar lite nu hur det ska sitta tongue

haha okej tongue ja allt jag har hört är att dom ska sitta bak, men för att få ner den mer i fronten så ska man tydligen kunna byta plats på dom? tongue men då kommer ju arslet komma högre så de ser ut som en gammal jänkare typ tongue

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

Growe skrev:
ta bort ett hjul och ställ den på domkraften och ta kort och tryck ner damasken oxå.

för börjar dämparen botta hjälper det inte hur man än gör.
fast det skulle förvåna mig då dom brukar gå att få riktigt låga med dom coilsen jag monterat på olika bilar.

fast när den blir låg blir bilen oduglig och väghållningen kommer bli sämre än orginal.

på min golf mk2 hade jag den 90mm lägre en sväng och då hoppade bilen ur rondellerna minsta lilla man pressade =/

jag ställde bilen på ett par plankor utan hjul o tog en bild, men snygg som man e så missade jag ju o ta bild på hur mycket de e kvar på stötdämparen, fick bara bild på hur pass ihop pressad fjädern e -.- tongue

okej jo jag vet då jag hade min gamla jetta ganska ordentligt sänkt men som sagt, comfort e de minsta jag bryr mig om just nu, vill bara slippa åka runt i en monster truck tongue är ju ung o pigg o ryggen sitter fortfarande där den ska så mig går de ingen nöd på än wink

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang