Ford Escort RS GHIA kombi -97, kylfläkt/tomgångsproblem.

megane97
28 april 2013 · 15 Inlägg

Hej, startade en tråd ang lokalisering av tomgångsmotor, men tänkte starte en ny med lite mer detaljerad  beskrivning  av problemen jag har.

första problemet: bilen startar med självdör sedan efter några sekunder, men ger man full gas så går den men så fort man släpper gasen dör den. Och när man kör och bromsar in dör den, samma vid växling. Efter att ha kört en stund går den  normalt. Vad kan felet bero på?

*kan det vara säkringar eller relä? har kollat igenom alla säkringar och reläerna, men kanske jag har missat något? är lite  osäker på om jag kollat reläerna så som man ska, dom ser rena o fina ut iallafall..
*har lokaliserat vart tomgångsmotorn ligger, kanske den måste rengöras? ligger fruktansvärt otympligt till, hur får man  bort den på enklaste vis? verkar som om man nästan blir illa tvungen att ringa och boka tid  hos verkstad..
*har bytt och rengjort tändstifterna samt tändkablar.

Problem nr två: kylarfläkten  startar ej, tempmätaren går upp o upp men fläkten startar ej. Vad kan det bero på?
Har kollat säkringen vid batteriet och den verkar intakt.
Har läst att man också kan nollställa styrboxen vid sånna här problem, är det nån sanning i det och hur gör man isåfall det, utförligt tack.

Är inte speciellt händig med bilar så all hjälp uppskattas. Och försöker envist att undvika verkstader, alt går att lösa  med lite hjälp av kunniga personer.

xXSammy
28 april 2013 · 6 589 Inlägg

Finns två temp.givare..ena till kupén andra till PCMen.
Om du har kablar hemma börja med att direkt koppla kylfläkten till batteriet, funkar de så byt tempgivare.

De/Dem
megane97
28 april 2013 · 15 Inlägg

okej, tack för svar. ska kika på det imorn. Blir fan galen av att
tänka på dessa jävla problem, bilskrället ska in på besiktning på fredag, måste lösa problemen innan dess.. imorn blir det att försöka
få loss tomgångsmotorn, lär bli en lång dag under motorhuven.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang