Köpråd: Subaru impreza vs BMW 5-serie.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
2 maj 2013 · 901 Inlägg

OpelP1 skrev:

gps18 skrev:

Turbovin skrev:
Eftersom jag äger båda märkena är jag lite skeptisk till att den mekaniska kvalitén på en hårt körd Subaru skulle va bättre. Tänker på växellådor, hjullager fram, luftmassemätare, vevlager m.m.

Åkte mina första 5 år med körkort i diverse Saabar också och var överlag nöjd, men sen när jag köpte första E39:an har jag inte sett tillbaks tyvärr.

Ur personlig erfarenhet o efter att ha brukat en hel del bmw (bla e39 740) har hittat vägen till saab!big_smile men smak, kriteria o plånböcker kan vara olika. mvh

Inte illa att hitta en E39 740. big_smile

-törstiga
-dyra bmw service
-ok de första 10.000mil. Därefter kommer dyra reparationer & en del elfel
(om vi pratar om bensinmotor)
-frågan om relativt dyra försäkringar tillkommer.

Det är erfarenheter från mig o minst 2 vänner som vi pratar ofta om bilar

men som sagt, smakfrågan....

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
OpelP1
2 maj 2013 · 1 412 Inlägg

gps18 skrev:

OpelP1 skrev:

gps18 skrev:

Ur personlig erfarenhet o efter att ha brukat en hel del bmw (bla e39 740) har hittat vägen till saab!big_smile men smak, kriteria o plånböcker kan vara olika. mvh

Inte illa att hitta en E39 740. big_smile

-törstiga
-dyra bmw service
-ok de första 10.000mil. Därefter kommer dyra reparationer & en del elfel
(om vi pratar om bensinmotor)
-frågan om relativt dyra försäkringar tillkommer.

Det är erfarenheter från mig o minst 2 vänner som vi pratar ofta om bilar

men som sagt, smakfrågan....

jag tror du missförstod mig, jag avskyr bmw men vad jag vet finns det ingen e39 740. smile

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
2 maj 2013 · 901 Inlägg

OpelP1 skrev:

gps18 skrev:

OpelP1 skrev:

Inte illa att hitta en E39 740. big_smile

-törstiga
-dyra bmw service
-ok de första 10.000mil. Därefter kommer dyra reparationer & en del elfel
(om vi pratar om bensinmotor)
-frågan om relativt dyra försäkringar tillkommer.

Det är erfarenheter från mig o minst 2 vänner som vi pratar ofta om bilar

men som sagt, smakfrågan....

jag tror du missförstod mig, jag avskyr bmw men vad jag vet finns det ingen e39 740. smile

sorry, jag skrev fel!
e38 menade jag!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
SportPilot Ubåtsingenjör
2 maj 2013 · 7 236 Inlägg

gps18 skrev:

Turbovin skrev:
Eftersom jag äger båda märkena är jag lite skeptisk till att den mekaniska kvalitén på en hårt körd Subaru skulle va bättre. Tänker på växellådor, hjullager fram, luftmassemätare, vevlager m.m.

Åkte mina första 5 år med körkort i diverse Saabar också och var överlag nöjd, men sen när jag köpte första E39:an har jag inte sett tillbaks tyvärr.

Ur personlig erfarenhet o efter att ha brukat en hel del bmw (bla e39 740) har hittat vägen till saab!big_smile men smak, kriteria o plånböcker kan vara olika. mvh

e39 740 tongue bra den !

skulle vilja påstå att subarun är mycket busigare än  bmwn ... men bmw är en trevligare brukis

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
saab_sonett Handledare
2 maj 2013 · 1 481 Inlägg

gps18 skrev:

Turbovin skrev:
Eftersom jag äger båda märkena är jag lite skeptisk till att den mekaniska kvalitén på en hårt körd Subaru skulle va bättre. Tänker på växellådor, hjullager fram, luftmassemätare, vevlager m.m.

Åkte mina första 5 år med körkort i diverse Saabar också och var överlag nöjd, men sen när jag köpte första E39:an har jag inte sett tillbaks tyvärr.

Ur personlig erfarenhet o efter att ha brukat en hel del bmw (bla e39 740) har hittat vägen till saab!big_smile men smak, kriteria o plånböcker kan vara olika. mvh

Gjort tvärtom. Haft Saab i många år tidigare men via ett par Volvo gått till BMW. Ångrar mig inte.
Kvaliten på nyare Saab är under isen. Min egen 9-5:a var ett mörker. Körde en Ny 9-5:a som tjänstebil ett år. Den ligger ute nu på KVD. Alltför många fel, framförallt på elsidan gjorde att vi inte orkade ha den kvar.  Att en ny bil tappar bromförmågan i stort sett helt och hållet när en ABS-givare strular det är rent av livsfarligt. Att den sedan inte går att starta nu och då och kräver nollning av styrdatorer för att fungera igen, det är heller inte acceptabelt.
BMW har f.ö. inte dyra delar, om man köper från Tyskland.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
2 maj 2013 · 901 Inlägg

saab_sonett skrev:

gps18 skrev:

Turbovin skrev:
Eftersom jag äger båda märkena är jag lite skeptisk till att den mekaniska kvalitén på en hårt körd Subaru skulle va bättre. Tänker på växellådor, hjullager fram, luftmassemätare, vevlager m.m.

Åkte mina första 5 år med körkort i diverse Saabar också och var överlag nöjd, men sen när jag köpte första E39:an har jag inte sett tillbaks tyvärr.

Ur personlig erfarenhet o efter att ha brukat en hel del bmw (bla e39 740) har hittat vägen till saab!big_smile men smak, kriteria o plånböcker kan vara olika. mvh

Gjort tvärtom. Haft Saab i många år tidigare men via ett par Volvo gått till BMW. Ångrar mig inte.
Kvaliten på nyare Saab är under isen. Min egen 9-5:a var ett mörker. Körde en Ny 9-5:a som tjänstebil ett år. Den ligger ute nu på KVD. Alltför många fel, framförallt på elsidan gjorde att vi inte orkade ha den kvar.  Att en ny bil tappar bromförmågan i stort sett helt och hållet när en ABS-givare strular det är rent av livsfarligt. Att den sedan inte går att starta nu och då och kräver nollning av styrdatorer för att fungera igen, det är heller inte acceptabelt.
BMW har f.ö. inte dyra delar, om man köper från Tyskland.

de första 9-5 hade småproblem (tack vare GM-opel) om man har inte brukat dem korrekt. Men åsikter skiljer sig alltid ifrån varandra.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
saab_sonett Handledare
2 maj 2013 · 1 481 Inlägg

gps18 skrev:

saab_sonett skrev:

gps18 skrev:
Ur personlig erfarenhet o efter att ha brukat en hel del bmw (bla e39 740) har hittat vägen till saab!big_smile men smak, kriteria o plånböcker kan vara olika. mvh

Gjort tvärtom. Haft Saab i många år tidigare men via ett par Volvo gått till BMW. Ångrar mig inte.
Kvaliten på nyare Saab är under isen. Min egen 9-5:a var ett mörker. Körde en Ny 9-5:a som tjänstebil ett år. Den ligger ute nu på KVD. Alltför många fel, framförallt på elsidan gjorde att vi inte orkade ha den kvar.  Att en ny bil tappar bromförmågan i stort sett helt och hållet när en ABS-givare strular det är rent av livsfarligt. Att den sedan inte går att starta nu och då och kräver nollning av styrdatorer för att fungera igen, det är heller inte acceptabelt.
BMW har f.ö. inte dyra delar, om man köper från Tyskland.

de första 9-5 hade småproblem (tack vare GM-opel) om man har inte brukat dem korrekt. Men åsikter skiljer sig alltid ifrån varandra.

Jag kallar inte trasig växellåda och kamkjedjeras för småproblem..... Familjebil, oljebyte var 1000 mil.

Båda BMW:erna jag har idag är jag mycket nöjd med. 540:n är mycket bekväm på långfärder och dra ca 0,9 l/mil vid 110+++ big_smile

Senast redigerat av saab_sonett (2 maj 2013)

Christian S
2 maj 2013 · 4 816 Inlägg

Mattss0n skrev:
Vettiga subarun har jag hittat flera stycken under 60k, det behöver inte vara en wrx eller sti. GTn är det inga större fel på enligt mig..

Dom hette bara GT i Sverige och ett fåtal länder till, i tex Japan hette dom WRX och det är mer eller mindre samma motor och drivlina i en "GT" som i en newage WRX wink
då kan du inte ha några höga krav för under 60k så finns det ingen som man skulle vilja ha då dom har massa rost i skärmkanterna och dom andra ställen som det alltid rostar på och är allmänt sletna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Aerodynamik ...
2 maj 2013 · 7 120 Inlägg

Trots att jag är extremt nöjd med min nuvarande Subaru och den enda BMW jag ägt (E36) var helt värdelös så skulle jag välja hellre välja  en BMW i den prisklassen.
Jag skulle kollat på något sånt här;
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 18&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 18&w=3
http://www.blocket.se/klippan/BMW_530I_ … 18&w=3

Germax
2 maj 2013 · 12 086 Inlägg

Christian S skrev:
blir välldigt svårt att hitta en vettig Impreza för 30-60000:-

Germax skrev:
en kompis hade en då 2006 ny Impreza WRX. Vansinnigt rolig bil med otroligt flås

en vanlig WRX är ju inget upphetsande, en STI är betydligt roligare och en trimmad STI är sinnes sjukt rolig att köra.

För att förtydliga så va det en STI PSEIII.. wink

Christian S
3 maj 2013 · 4 816 Inlägg

Germax skrev:

Christian S skrev:
blir välldigt svårt att hitta en vettig Impreza för 30-60000:-

Germax skrev:
en kompis hade en då 2006 ny Impreza WRX. Vansinnigt rolig bil med otroligt flås

en vanlig WRX är ju inget upphetsande, en STI är betydligt roligare och en trimmad STI är sinnes sjukt rolig att köra.

För att förtydliga så va det en STI PSEIII.. wink

och varför skrev du då WRX??? det är ju en jävla skillnad på en WRX och en STI.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mattss0n LTJD
3 maj 2013 · 192 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Trots att jag är extremt nöjd med min nuvarande Subaru och den enda BMW jag ägt (E36) var helt värdelös så skulle jag välja hellre välja  en BMW i den prisklassen.
Jag skulle kollat på något sånt här;
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 18&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 18&w=3
http://www.blocket.se/klippan/BMW_530I_ … 18&w=3

Absolut inte 3serie, otroligt fula enligt mig =P

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
OpelP1
3 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Mattss0n skrev:

Aerodynamik skrev:
Trots att jag är extremt nöjd med min nuvarande Subaru och den enda BMW jag ägt (E36) var helt värdelös så skulle jag välja hellre välja  en BMW i den prisklassen.
Jag skulle kollat på något sånt här;
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 18&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … 18&w=3
http://www.blocket.se/klippan/BMW_530I_ … 18&w=3

Absolut inte 3serie, otroligt fula enligt mig =P

E46:an är väl den enda bmw:n av nyare modell som ser ganska hyffsad ut tycker jag. smile

Germax
3 maj 2013 · 12 086 Inlägg

Christian S skrev:

Germax skrev:

Christian S skrev:
blir välldigt svårt att hitta en vettig Impreza för 30-60000:-


en vanlig WRX är ju inget upphetsande, en STI är betydligt roligare och en trimmad STI är sinnes sjukt rolig att köra.

För att förtydliga så va det en STI PSEIII.. wink

och varför skrev du då WRX??? det är ju en jävla skillnad på en WRX och en STI.

För att jag inte är särskilt insatt i Subaru och hade fel, varför är du så jävla angelägen?

Mattss0n LTJD
4 maj 2013 · 192 Inlägg

Har bestämt mig för BMW, nu börjar jakten på en specifik bil. Admin kan låsa tråden.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang