Belastningsindex på däck?

_VeNoM_ Giftig
11 april 2007 · 419 Inlägg

Ja... Hur mycket kan man ändra belastningsindexet från det som är original?

Original är det belastningsindex 87 och på den däck profilen jag vill ha så finns det bara däck med belastningsindex 84.

Funkar det med 84? klara däcken av bilen då? har för mig att man ska ha så nära som möjligt men vet inte säkert. snälla hjälp mig

Tacksam för alla svar

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Brådhis * Voff voff *
11 april 2007 · 10 317 Inlägg

_VeNoM_ skrev:
Ja... Hur mycket kan man ändra belastningsindexet från det som är original?

Original är det belastningsindex 87 och på den däck profilen jag vill ha så finns det bara däck med belastningsindex 84.

Funkar det med 84? klara däcken av bilen då? har för mig att man ska ha så nära som möjligt men vet inte säkert. snälla hjälp mig

Tacksam för alla svar

Kika här:

http://www.dackservice.nu/dackfakta/bel … index.html

Men jag skulle inte gå ner om jag var du... Man kan se det som att om dimensionen inte finns i med ditt belastningsindex så är hjulen antagligen för små för din bil...

Vad är det för dimension och vad för bil ska du ha dom på?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
_VeNoM_ Giftig
12 april 2007 · 419 Inlägg

Det ska vara till en volvo s70 och när jag räknar på en däckberäknare så får jag det här utslaget. Så de verkar ju som att de ska vara lika stora i princip. Och rullomkretsen är ju inom +/- 5% så det är ju lugnt på det sättet.
Originaldäck   
Bredd  Profil  Fälg dim   
205      50        16
Nytt däck     
Bredd  Profil  Fälg dim     
215      35        18   

                      Original    Nytt         Skillnad
                                                  cm        %
Höjd:                61.1       60.7      -0.3      -0.4
Profil:               10.2        7.5       -2.5     -25.4
Rullomkrets:    192.0     190.9      -1.0      -0.5

Vill helst ha den här profilen eftersom många som kör med 225/40/18 på s70 klagar över att det tar i när man svänger fullt fram och att de tar i hjulhuset bak om man lastar fullt.

har dock sett att folk kör med 215/35/18 men vet inte vad de har för belastningsindex.
jag kan iallafall inte hitta några däck med den profilen om har högre än 84.

Kollade även på länken

Brådhis skrev:
Kika här:

http://www.dackservice.nu/dackfakta/bel … index.html

//Brådhis

Och det skiljer 45kg i belastning mellan 84 och 87. är det för mycket?

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Brådhis * Voff voff *
12 april 2007 · 10 317 Inlägg

Det kommer antagligen ta i när du svänger fullt även med dessa däck...

Och dessutom ser det galet ut samtidigt som du måste köra med 3,5 i lufttryck för att inte riskera genomslag... Bilen kommer vara grymt stötig och troligen spåra massor!

Jag hade 225/40-18" på min sänka S70 och det tog bara i fram vid fullt rattutslag! Bak tog det aldrig i!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
_VeNoM_ Giftig
12 april 2007 · 419 Inlägg

Ok...då vet jag kanske ska köra på det jag med då. Men 225/35/18 är ju närmare original rullomkretsen. du vet inte hur det blir. blir det samma där med högt lufttryck  och spårig?
annars får det bli 225/40/18

Tackar för hjälpen

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
_VeNoM_ Giftig
13 april 2007 · 419 Inlägg

någon annan som vet nått om skillnad i lufttryck, stötighet, spårighet på 225/40-18 och 225/35-18?

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang