Byta till cobra fjädrar Opel astra g -03 , vilka verktyg ?

Dabswe
14 augusti 2012 · 349 Inlägg

Ska byta till cobra sänkfjädrar, behövs några speciella verktyg förutom fjäderspännare ?

Senast redigerat av daniilito (14 augusti 2012)

Dabswe
14 augusti 2012 · 349 Inlägg

Någon som testat dessa:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ng/Fjader/

något att ha ? hiss eller diss ?

Richtenb
15 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

Det beror på vilken typ av fjädring/dämpare man har. fjäder som står separat från dämpare bak gör allt lite lättare.

Är det trångt och jävligt och du inte har fjäderspännare för 3000kr så kan du behöva kraftiga stripes. dvs tryck ihop fjädern som fan med biltema fjäderspännare för 49kr utanför bilen och stripa fast den i ett passande läge. därefter knipsar du stripsen när dämparen är fast på bilen. funkar bra men är inte direkt säkerhetsmässigt korrekt smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
15 augusti 2012 · 1 365 Inlägg

Annars kan man på vissa bilar trycka ihop fjäder och dämpare med en domkraft så man kan fästa dem i nedre fästet. Men det är inte alltid man har det utrymmet....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Dabswe
15 augusti 2012 · 349 Inlägg

Richtenb skrev:
Det beror på vilken typ av fjädring/dämpare man har. fjäder som står separat från dämpare bak gör allt lite lättare.

Är det trångt och jävligt och du inte har fjäderspännare för 3000kr så kan du behöva kraftiga stripes. dvs tryck ihop fjädern som fan med biltema fjäderspännare för 49kr utanför bilen och stripa fast den i ett passande läge. därefter knipsar du stripsen när dämparen är fast på bilen. funkar bra men är inte direkt säkerhetsmässigt korrekt smile

Okej men ska köpa fjäderspännarna på biltema dom ska tydligen funka, sen får jag se hur det går men ingen som vet om de behövs nått specialverktyg som är svårt att få tag i ?  kanske inte behövs.

drar ut till farsan o fixar där har man tryckluft osv så det går lite snabbare.

astrakalle VVS-Montör
20 maj 2013 · 231 Inlägg

Räcker fint med bältenas fjäder spändare wink köp 2st det är att rekommendera. Sen mutter knarkare underlättar som fan wink

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
astrakalle VVS-Montör
20 maj 2013 · 231 Inlägg

astrakalle skrev:
Räcker fint med bältenas fjäder spändare wink köp 2st det är att rekommendera. Sen mutter knarkare underlättar som fan wink

Biltemas menar jag wink

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Richtenb
21 maj 2013 · 1 365 Inlägg

På E36 behövs inga specialverktyg kommer jag ihåg från min 328.

Vissa bilar kräver dock väldigt djupa fasta nycklar (ringnyckel) för att kunna komma ner till muttern för topplagringen.


DAB87 skrev:

Richtenb skrev:
Det beror på vilken typ av fjädring/dämpare man har. fjäder som står separat från dämpare bak gör allt lite lättare.

Är det trångt och jävligt och du inte har fjäderspännare för 3000kr så kan du behöva kraftiga stripes. dvs tryck ihop fjädern som fan med biltema fjäderspännare för 49kr utanför bilen och stripa fast den i ett passande läge. därefter knipsar du stripsen när dämparen är fast på bilen. funkar bra men är inte direkt säkerhetsmässigt korrekt smile

Okej men ska köpa fjäderspännarna på biltema dom ska tydligen funka, sen får jag se hur det går men ingen som vet om de behövs nått specialverktyg som är svårt att få tag i ?  kanske inte behövs.

drar ut till farsan o fixar där har man tryckluft osv så det går lite snabbare.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang