Felsökning fjärrstyrning av centrallås

kroken_90
28 maj 2013 · 28 Inlägg

hejsan alla biltokiga!

har en audi a4 96 som under min ägo har fjärrstyrningen till centrallåset aldrig fungerat. provad när jag köpte bilen att byta ut batteriet i dosan men de fungerade inte. jag har nu fått för mej att få igång de igen och de finns ett antal "plugg in" moduler med både motor och dosa. jag skulle dock gärna vilja ha samma dosa som original.

så jag funderar nu om de kan vara dosan eller motorn som felet ligger i. går det att felsöka detta på något vis? har hittat programmerings guide (länk nedan) så tänkt att prova programmera om dosan för att se om de går men om inte de går. tänkte jag eventuellt köpa ny dosa men känns dumt att göra de om felet ligger i motorn och inte dosan. har ni nå tips på hur jag kan gå tillväga?

för en ny dosa går väll att koppla till motorn om de skulle vara så att den fungerar fortfarande? 

Länk dosa samt guide - http://www.autokatalogen.se/afw/motala/ … dNo=819192

länk plugg in: http://www.vikinglarm.se/billarm/fjarrstart/c5/

tack på förhand smile

ValP2k
28 maj 2013 · 1 122 Inlägg

själv köpte jag ett set med nya dosar + fjärrlås förstås. D var en box man koppla in bara gick på 300kr ser ut som vw original nycklar. ett helt set ca 300:- på ebay såklart. Funkar då fint fick skära om en nyckel för 300:- till. Sen så måste du flytta transpondern till den nya "dosan/nyckeln" vet inte hur fjärrlås ser ut till nyare ådisar men bör vara liknande

gasa nu foer faen!
kroken_90
28 maj 2013 · 28 Inlägg

du? http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=31378

jo jag funderar eventuellt på ett nytt "sett" men tänkte om de gick att felsöka först. får se hur de blir?
hur svårt är de att koppla in ett själv? räcker de med lite tålamod eller krävs de lite bredare kunskaper rörande bilel?

ValP2k
28 maj 2013 · 1 122 Inlägg

Ne d är inte jag. Själv kopplade man i förar dörrsidan isf på Pin 4 och 24 i den stora kontakten sen bara ström/jord och till blinkersen så d blinkar när man låser. Å klart

Dessutom är det där en golf 3. 4an och passat/a4 har samma skit om vi nu pratar om b5 karossen som du har

Senast redigerat av ValP2k (28 maj 2013)

gasa nu foer faen!
it_mutt Avstängd
28 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Är du säker på att larmet är inkopplat då? Menar; funkar larmet men inte centrallåset?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kroken_90
28 maj 2013 · 28 Inlägg

centrallåset fungerar och även larmet. dosan själva fjärstyrningen som inte fungerar

it_mutt Avstängd
28 maj 2013 · 10 388 Inlägg

kroken_90 skrev:
centrallåset fungerar och även larmet. dosan själva fjärstyrningen som inte fungerar

Knepig fråga, men "låter det" om dosan när du trycker på den?

(Jo, seriöst; de dosorna låter lite när man trycker på stora knappen)

Om inte; Batterierna på fel håll? Dela dosan, inte alls ovanligt att det oxiderar där det ska bli kontakt när man trycker.

Om det låter; ja då är inte dosan inkodad ordentligt


Fungerar larmet och centrallåset i övrigt, så ligger felet i dosan (eller relaterat till dosan)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kroken_90
28 maj 2013 · 28 Inlägg

jo de låter lite om knappen vet dock inte om de är plasten men låter som ett svagt klickljud på de mindre knapparna i alla fall... ska leta reda på någon vettig mejsel imorgon å se hur de ser ut inuti. centrallåset fungerar men hur provar jag om larmet fungerar? slår in rutan? big_smile

it_mutt Avstängd
29 maj 2013 · 10 388 Inlägg

kroken_90 skrev:
jo de låter lite om knappen vet dock inte om de är plasten men låter som ett svagt klickljud på de mindre knapparna i alla fall... ska leta reda på någon vettig mejsel imorgon å se hur de ser ut inuti. centrallåset fungerar men hur provar jag om larmet fungerar? slår in rutan? big_smile

Ja fast det ska låta typ "bzzzzzzzz" (hur man nu förklarar ljud i bokstavsform tongue )

Titta på statusindikatorn i rutan (lysdioden/erna) den ska, när bilen är avstängd, blinka om du öppnar en dörr/huv/lucka

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kroken_90
29 maj 2013 · 28 Inlägg

ska som sagt kika imorgon låter ju tyvärr inte "bzzzzzzzz" utan mer "plopp" så är nog plasten ändå hmm

it_mutt Avstängd
29 maj 2013 · 10 388 Inlägg

kroken_90 skrev:
ska som sagt kika imorgon låter ju tyvärr inte "bzzzzzzzz" utan mer "plopp" så är nog plasten ändå hmm

Ja "bzzz" är nog det närmaste jag kan komma i "beskrivning".

Men som sagt, dela den och kolla, att det oxiderar är inte det minsta ovanligt men sällan vidare svårt att fixa till heller så smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang