Mercedes 300TDT -95 läcker diesel bredvid spridaren.

turbokill
27 maj 2013 · 347 Inlägg

Hej!
Nu står jag här och kliar mig i huvudet och hoppas på att det inte är vad jag befarar. Jag var och hämtade en MB 300TDT -95 som rullat 35000mil i lördags. Körde hem och ungefär 6 mil hemifrån (ca 30mil senare) gick motorn varm så jag stannade och bad kompisen åka och köpa glykol samt vatten för systemet var i stort sett tomt (borde ha kollat det vid avfärd, jag vet) När vi sen kom hem insåg jag att han gick underligt, eller ja på en cylinder kort. och märkte att den fräste diesel från en av spridarna samt att den vitrök väldigt mycket. Tog den spridaren idag för att se om den var trasig eller så. Satte i en ny värmeskyddsplatta och monterade spridaren då jag inte såg några synliga fel på den. Vid uppstarten sen märkte vi att det inte var från spridaren som dieseln kom utan från toppen precis bredvid spridaren. Min fråga nu är: Har toppen spruckit?

Efter som att bilen vitryker och går illa så antar jag att det borde vara så att toppen är sprucken och den ojämna gången är kompförlust samt att vitröken är glykol och vatten...Är dessa bilar känsliga för värme? Och den sista frågan är: om jag ska köpa ny topp, kan jag köpa en topp från en 300D eller måste det vara en DT topp?

// Ludvig

Senast redigerat av turbokill (27 maj 2013)

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
124merca
9 juni 2013 · 28 Inlägg

Folk säger att dem topparna är känsliga men har man bytt topppackning och förstår hur jävla fast toppen sitter i blocket, 4 rader bult 2x90 grader åtdragning så känns den inte som någon svag punkt. Jag känner ingen som har dödat en 300 topp, vad de gäller turbo och inte så är toppen samma, jag har precis satt i en sug topp i min dt, den stora skillnaden är att de är natrium kylda ventiler på turbo.
Lycka till, tröttnar du kan du sälja den till mig

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
Mercedes W211 e320cdi "Avantgarde HoK" (2004)
turbokill
10 juni 2013 · 347 Inlägg

124merca skrev:
Folk säger att dem topparna är känsliga men har man bytt topppackning och förstår hur jävla fast toppen sitter i blocket, 4 rader bult 2x90 grader åtdragning så känns den inte som någon svag punkt. Jag känner ingen som har dödat en 300 topp, vad de gäller turbo och inte så är toppen samma, jag har precis satt i en sug topp i min dt, den stora skillnaden är att de är natrium kylda ventiler på turbo.
Lycka till, tröttnar du kan du sälja den till mig

Det var troligtvis en av kompressionskammarna som hade gått. Men nya är beställda så den blir nog rullande snart igen smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
124merca
10 juni 2013 · 28 Inlägg

Förkammare menar du? Hmm, aldrig sett någon som har gått sönder utåt:-o

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
Mercedes W211 e320cdi "Avantgarde HoK" (2004)
turbokill
12 juni 2013 · 347 Inlägg

124merca skrev:
Förkammare menar du? Hmm, aldrig sett någon som har gått sönder utåt:-o

Svaret fick jag på ett dieselforum där han beskrev exakt vad jag såg och hörde. Ett tjoffsande ljud och att diesel sprayas ut mellan förkammaren och toppen. Tydligen kan det bli så när förkammaren blir sliten eller igensatt.

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang