Såld bil utsatt, Vad kan hända innan ägarbytet är registerat!??

mihed
16 juni 2013 · 1 Inlägg

Hej, behöver lite hjälp har upplevt något jag inte har erfarenhet av och tänkte att någon här kanske vet.
Jag sålde min bil i fredags, vi la på ägarbytet tillsammans. Nu i dag söndag så ringer en människa och skriker att min bil står på ett felaktigt ställe och att bärgaren är på väg att bogsera bort den jag förklara att jag har sålt bilen men han hävdar att det ändå är mitt problem för det är inte registrerat än.
Så nu till min fråga kommer det blir jag som får böterna eller vad nu efter spelt av detta blir? Jag har ju sålt bilen men registreringen är ju inte genomför än då det har varit helg.

Någon som vet?

Tack på förhand
Maria

Lunatics Göteborg Originals
16 juni 2013 · 129 Inlägg

Jag tror att när ägarbytet är genomfört så blir det de datum som ni skrev på ägarbyteslappen.

Hoppas allt ordnar sig för dig.

AeroMalm BMW fantast
16 juni 2013 · 1 172 Inlägg

Vad jag vet så gäller ägarbytet från fredagen oavsett när trafikverket behandlar ärendet och genomför registreringen. Så det borde inte vara nåt problem för dig, men man vet ju fan aldrig i detta land. wink

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
tobbeh78 !
16 juni 2013 · 543 Inlägg

Som föregående talare säger, bytet gäller från det datum som ni skrev på ägarbytet, så får hoppas att ni skrev datumet du fick pengar och nya ägarna nycklarna till bilen.
Så det är bara att upplysa personen som ringde med att bilen är såld och inte ditt problem, utan han får kontakt Transportstyrelsen och kolla när ägarbytet blir behandlat..
Som sagt inte din bil längre så du behöver inte bry dig.

Trött och bitter?? javisst!
mb_pucken
16 juni 2013 · 5 088 Inlägg

Kan mycket väl bli ditt problem tyvärr. Råkade ut för samma sak med en husvagn och p-boten kom så klart till mig och den som står som ägare vid bötestillfället får böterna även om bilen nyss sålts. Registreringen av den nya ägaren genomförs den dagen reggbeviset registreras och nya ägaren kommer stå som ägare från den dagen det kom in och inte den dagen som skrevs på papperet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
tobbeh78 !
16 juni 2013 · 543 Inlägg

mb_pucken skrev:
.... inte den dagen som skrevs på papperet.

Låter väldigt märkligt, varför ska man ens fylla i datumet för ägarbytet om dom inte använder det?
Bestred du böterna eller betalade du dom?

Trött och bitter?? javisst!
azid Det som inte dödar gör ont
16 juni 2013 · 2 668 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kan mycket väl bli ditt problem tyvärr. Råkade ut för samma sak med en husvagn och p-boten kom så klart till mig och den som står som ägare vid bötestillfället får böterna även om bilen nyss sålts. Registreringen av den nya ägaren genomförs den dagen reggbeviset registreras och nya ägaren kommer stå som ägare från den dagen det kom in och inte den dagen som skrevs på papperet.

Ägar bytet blir det datum som du skrivit på ägarbytet!

Vad är det för svammel att det blir när ägarbytet kommer in?

Om man nu får en bot under den tiden får man väl såklart bestrida denna då
man inte äger bilen vid den tidpunkt bilen bötades.

Puck2a.

Senast redigerat av azid (16 juni 2013)

2slow
Evildan
16 juni 2013 ·

1. Det datum ni angivit som ägarbytesdatum är det som kommer att gälla.

2. Får du en parkeringsbot under tiden medans bytet ej -gått igenom- får du bestrida detta och hänvisa bötesgivaren till transportstyrelsen när ägarbytet gjorts. Du kommer att få ett brev i början på veckan där det står att det är registrerat ägarbyte på fordon ABC123 från 2013-06-14.

Jag har varit med om detta aber mer än en gång (p-böter, tankningssmitning, fartkamera) och gör du som jag skrev i punkt 2 så klarar du dig utan problem då du knappast kan hållas ansvarig för vad den nya ägaren tar sig till med sin bil.

mb_pucken
16 juni 2013 · 5 088 Inlägg

tobbeh78 skrev:

mb_pucken skrev:
.... inte den dagen som skrevs på papperet.

Låter väldigt märkligt, varför ska man ens fylla i datumet för ägarbytet om dom inte använder det?
Bestred du böterna eller betalade du dom?

Pratade med trabsportstyrelsen och har bestridit böterna samt vart i kontakt med bolaget som utfärdat boten. Alla säger du var ägaren och det är ditt problem. Registreringen gick igenom när lappen kom in till transportstyrelsen. Men då ska ja ringa dom igen å fråga vad fan som gäller igentligen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DKn
16 juni 2013 · 535 Inlägg

Fattar inte mäniskan som ringer dig och skäller. Så säg åt denna att du genast Skall dit och flytta bilen. Svara bara det hela tiden när denne ringer.
Och sen är det bara att hoppas att den nya ägaren inte flyttar bilen.

Evildan
16 juni 2013 ·

mb_pucken skrev:

tobbeh78 skrev:

mb_pucken skrev:
.... inte den dagen som skrevs på papperet.

Låter väldigt märkligt, varför ska man ens fylla i datumet för ägarbytet om dom inte använder det?
Bestred du böterna eller betalade du dom?

Pratade med trabsportstyrelsen och har bestridit böterna samt vart i kontakt med bolaget som utfärdat boten. Alla säger du var ägaren och det är ditt problem. Registreringen gick igenom när lappen kom in till transportstyrelsen. Men då ska ja ringa dom igen å fråga vad fan som gäller igentligen.

Du har inte skickat pappret lite för sent?
Man har 10dagar på sig att skicka in pappret, gör man det senare räknar transportstyrelsen ägarbytet från den dag pappret inkommit.
http://www.transportstyrelsen.se/Kontak … -tanka-pa/

myran Foto/Bilnörd
16 juni 2013 · 1 541 Inlägg

Eftersom du borde ha skrivit ett kvitto med datum då bilen såldes som ni båda signerat så är det bara visa upp det och hänvisa till att du inte äger fordonet längre.  Not your problem. wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Germax
16 juni 2013 · 12 086 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kan mycket väl bli ditt problem tyvärr. Råkade ut för samma sak med en husvagn och p-boten kom så klart till mig och den som står som ägare vid bötestillfället får böterna även om bilen nyss sålts. Registreringen av den nya ägaren genomförs den dagen reggbeviset registreras och nya ägaren kommer stå som ägare från den dagen det kom in och inte den dagen som skrevs på papperet.

Fast det där är ju helt fel.

Ägarbytet sker datumet ni skriver på pappret (förutsatt att pappret når transportstyrelsen max 10 dagar efter ägarbytet).

Senast redigerat av Germax (16 juni 2013)

Evildan
16 juni 2013 ·

Germax skrev:

mb_pucken skrev:
Kan mycket väl bli ditt problem tyvärr. Råkade ut för samma sak med en husvagn och p-boten kom så klart till mig och den som står som ägare vid bötestillfället får böterna även om bilen nyss sålts. Registreringen av den nya ägaren genomförs den dagen reggbeviset registreras och nya ägaren kommer stå som ägare från den dagen det kom in och inte den dagen som skrevs på papperet.

Fast det där är ju helt fel.

Ägarbytet sker datumet ni skriver på pappret (förutsatt att pappret når transportstyrelsen max 10 dagar efter ägarbytet).

Det är väl här någon skall skriva med en otrevlig dryg översittarattityd att det där är redan skrivit ovan i tråden som du uppenbart inte läst igenom innan du skriver något och ifrågasätta vad ditt inlägg tillförde tråden?


Men det tänker jag inte göra för så ska man inte bete sig utan helt enkelt bara svara:

Vi är fler som har den uppfattningen att datumet man skriver är det som gäller som ägarbytesdatum och hänvisar även till länken jag tidigare här ovan lade in.

Germax
16 juni 2013 · 12 086 Inlägg

Evildan skrev:

Germax skrev:

mb_pucken skrev:
Kan mycket väl bli ditt problem tyvärr. Råkade ut för samma sak med en husvagn och p-boten kom så klart till mig och den som står som ägare vid bötestillfället får böterna även om bilen nyss sålts. Registreringen av den nya ägaren genomförs den dagen reggbeviset registreras och nya ägaren kommer stå som ägare från den dagen det kom in och inte den dagen som skrevs på papperet.

Fast det där är ju helt fel.

Ägarbytet sker datumet ni skriver på pappret (förutsatt att pappret når transportstyrelsen max 10 dagar efter ägarbytet).

Det är väl här någon skall skriva med en otrevlig dryg översittarattityd att det där är redan skrivit ovan i tråden som du uppenbart inte läst igenom innan du skriver något och ifrågasätta vad ditt inlägg tillförde tråden?


Men det tänker jag inte göra för så ska man inte bete sig utan helt enkelt bara svara:

Vi är fler som har den uppfattningen att datumet man skriver är det som gäller som ägarbytesdatum och hänvisar även till länken jag tidigare här ovan lade in.

Frågan är varför du ska ta med dig dålig stämning från en annan tråd hit till denna?
Minns jag rätt brukar du va på mig så jag borde ju inte bli förvånad. Vi kan ha en verbal strid i varje tråd om du vill, men jag kommer tröttna rätt fort.

Evildan
17 juni 2013 ·

Germax skrev:

Evildan skrev:

Germax skrev:

Fast det där är ju helt fel.

Ägarbytet sker datumet ni skriver på pappret (förutsatt att pappret når transportstyrelsen max 10 dagar efter ägarbytet).

Det är väl här någon skall skriva med en otrevlig dryg översittarattityd att det där är redan skrivit ovan i tråden som du uppenbart inte läst igenom innan du skriver något och ifrågasätta vad ditt inlägg tillförde tråden?


Men det tänker jag inte göra för så ska man inte bete sig utan helt enkelt bara svara:

Vi är fler som har den uppfattningen att datumet man skriver är det som gäller som ägarbytesdatum och hänvisar även till länken jag tidigare här ovan lade in.

Frågan är varför du ska ta med dig dålig stämning från en annan tråd hit till denna?
Minns jag rätt brukar du va på mig så jag borde ju inte bli förvånad. Vi kan ha en verbal strid i varje tråd om du vill, men jag kommer tröttna rätt fort.

Det kan du fråga dig, du ser inte att ditt sätt att återkommande agera mot andra medlemmar påverkar attityden dessa får gentemot dig?
Tipsar dig att prova med ett trevligare språk utan att dumförklara andra medlemmar så fort denne inte delar din åsikt oavsett vad det handlar om.

Nedan några utvalda germaxcitat för att påvisa vad jag syftar på gällande språkbruk och förmågan att försöka förminska opponenten i diskussionen så som jag ser det.

-Har du gått 100 poäng rövslickeri? Det är det ända du kläckt ur dig i den här tråden..-

-Så länge du uppfattat att jag tycker du är en rövslickare som mest munbajsat i den här tråden så vill jag dig inget mer.-

-Dummaste jag hört?-

-Du lyssnar ju bara på det du vill lyssna på.-

-Du har fel och jag har rätt! (och det finns inte ett unns ironi i det)-


nog med oftopic från min sida, är det något mer finns gästbok eller pm.

(nej jag är inte -på dig- specifikt, bemöter alla med dylik attityd och språkbruk på samma vis)

Germax
17 juni 2013 · 12 086 Inlägg

Det händer att jag tappar humöret och kläcker ur mig något spydigt ibland. Bortsätt från rent forumsvett så anser jag det oftast befogat. Att plocka enstaka citat gör det ju mycket svårt för gemene man att få en rättvis uppfattning då de inte ser omständigheterna. Jag vet vart jag står.

Iom att du inte alls är i någon ställning att kunna tillrättavisa mig officiellt så anser jag dina gliringar och påhopp lika olämpliga som mina.
Nej, jag uppfattar inte att jag bemöts med speciell attityd i forumet förutom vissa undantag, dig inräknad.

Ursäkta OT, jag har diskuterat färdigt.

Senast redigerat av Germax (17 juni 2013)

Thorssa
18 juni 2013 ·

Tips för alla för att undvika sådana här problem framöver: Använd Transportstyrelsens app "Mina fordon" för att registrera ägarbytet så genomförs det omedelbart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang