När folk klagar på att bromsarna tar dåligt

Juvakka
27 juni 2013 · 1 697 Inlägg

dawwe skrev:
Kan förtydliga: Bilen med original låser däcken i 90km/h, men i själva verket så låses däcken först när hastigheten sjunkit till 80km/h, då lättar ABS på trycket lite, o sen fullt tryck igen tills nästa låsning.
"Värstingbromsarna" låser däcken först när hastigheten sjunkit till 84km/h, samma sak här, ABS lättar på trycket, o sen fullt tryck till nästa låsning. Det som skiljer är då TIDEN mellan dessa låsningar. Säg att bilen med originalbromsar där kan ABS reglera bromstrycket två gånger/sekund, medan på bilen med "värstingbromsar" så hinns det med TRE regleringar/sekund. Då borde ju bilen med värstingbromsar stanna snabbare OM det inte blir en sådan paradox att bromsverkan är effektivare med FÄRRE regleringar...

Precis så bör det bli smile

Saab 900 "T16" (1992)
simlar
27 juni 2013 · 5 546 Inlägg

Zwudda skrev:
Förresten, hur mycket har väghållning och chassi att göra med bromsverkan på en bil? För bilen ifråga hade väldigt hårda dämpare och fjädrar. Kan det haft inverkan?

Skulle säga att det bör hjälpa (såvida det inte är dålig väg med gropar och skit) eftersom tyngpunkten då inte åker lika långt fram som ifall du skulle ha originalfjädring = ganska lika grepp på alla däck = alla fyra bromsar jobbar ungefär lika mycket.
Om du förstår hur jag menar? Jag är inte den bästa på att förklara saker.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
27 juni 2013 · 5 546 Inlägg

dawwe skrev:
Kan förtydliga: Bilen med original låser däcken i 90km/h, men i själva verket så låses däcken först när hastigheten sjunkit till 80km/h, då lättar ABS på trycket lite, o sen fullt tryck igen tills nästa låsning.
"Värstingbromsarna" låser däcken först när hastigheten sjunkit till 84km/h, samma sak här, ABS lättar på trycket, o sen fullt tryck till nästa låsning. Det som skiljer är då TIDEN mellan dessa låsningar. Säg att bilen med originalbromsar där kan ABS reglera bromstrycket två gånger/sekund, medan på bilen med "värstingbromsar" så hinns det med TRE regleringar/sekund. Då borde ju bilen med värstingbromsar stanna snabbare OM det inte blir en sådan paradox att bromsverkan är effektivare med FÄRRE regleringar...

Vad har ABSen med saken att göra?

Bromssträckan blir kortare utan ABS såvida man håller sig från att precis låsa hjulen. Med ABS så låser sig hjulen någon millisekund och låser sedan upp igen och håller på  så till föraren lättar på bromsen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Öh...För att ABS påverkar bromssträckan? Effektivare bromsar bör göra att man kan ligga nära gränsen oftare? Visst vi snackar tiondels-sekunder o kanske en skillnad på 2m i bromssträcka?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Juvakka
27 juni 2013 · 1 697 Inlägg

simlar skrev:

Zwudda skrev:
Förresten, hur mycket har väghållning och chassi att göra med bromsverkan på en bil? För bilen ifråga hade väldigt hårda dämpare och fjädrar. Kan det haft inverkan?

Skulle säga att det bör hjälpa (såvida det inte är dålig väg med gropar och skit) eftersom tyngpunkten då inte åker lika långt fram som ifall du skulle ha originalfjädring = ganska lika grepp på alla däck = alla fyra bromsar jobbar ungefär lika mycket.
Om du förstår hur jag menar? Jag är inte den bästa på att förklara saker.

Sen är det iregel mindre bromsar bak som snabbare överhettar. Så allt är en avvägning.

Saab 900 "T16" (1992)
simlar
27 juni 2013 · 5 546 Inlägg

dawwe skrev:
Öh...För att ABS påverkar bromssträckan? Effektivare bromsar bör göra att man kan ligga nära gränsen oftare? Visst vi snackar tiondels-sekunder o kanske en skillnad på 2m i bromssträcka?

Ja det har jag redan påpekat i mitt förra inlägg att ABS förlänger bromssträckan.

Men varför ta med ABS i diskussionen när man har som bäst bromskraft just innan däcken låser sig = ABSen jobbar inte utan det bromsar jämnt och fint precis på låsningsgränsen.

För denna diskussion handlar väl inte om vilka sorts bromsar och bromssystem som har kortast bromssträcka vid panikbromsningar, eller har jag tolkat diskussionen fel?

För snackar vi panikbromsningar så håller jag med om att ABS är relevant att ha med eftersom det inte är så lätt att hålla bromsarna precis på låsningsgränsen vid en panikbromsning.

Senast redigerat av simlar (27 juni 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

ABS förkortar bromssträckan i regel. Det finns några undantagsfall. Om man går på din linje, dvs att båda bilarna klarar av att hålla så hög bromsverkan att de hela tiden ligger precis under gränsen för låsning utan att ABS går in så skulle bilen med "värstingbromsar" fortfarande stanna några dm tidigare. Varför? Jo för de bromsarna bromsade in snabbare till strax under gränsen för låsning, o det försprånget ökar nog snarare ju längre bromsningen pågår, gissar jag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
twin_cam Smålänning
27 juni 2013 · 7 877 Inlägg

ABS kostar bromssträckan på alla underlag utom blankis och lösgrus.

Om bromsarna, Saab 900 turbo är ett utmärkt exempel.
En -85:a har solida små skivor fram och bak, och en -89 har ventilerade fram, bromsar du dessa bägge från 100 kommer -89:an stanna snabbare, eftersom den har bättre kylda bromsar och därmed tappar den inte bromsverkan lika mycket.

Men har du två lika bilar, den ena med gammal och den andra med ny bromsvätska, kommer den med ny stanna snabbare, eftersom vätskan tål värmen och inte blir ångbubblor.

Chassiinställning, däck m.m har också mycket med bromsverkan att göra.
Jämför mot väghållning, ska man gå efter TS teori då så ska en Opel Commodore från 1972 och en BMW 318 från 2002 kunna ta en kurva i samma fart, om bara däcken är likadana och samma dimension.

Och eftersom bägge kan låsa sina bromsar skulle dom då har samma bromsstäcka, och ihop innebär det då att det skule gå att köra samma varvtider på en bana, eftersom att bägge dessutom har ungefär samma motoreffekt.

Låter rätt korkat...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

simlar: Jag är ytterst tveksam att det finns någon här i denna tråd som klarar av att bromsa precis så hårt från 90 till 0 att bromsarna ligger konstant vid gränsen för låsning, speciellt med ett okänsligt original bromssystem. Om vi däremot snackar om ett ytterst doserbart värstingsystem så kanske, dock gränsfall där oxå.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

twin: Stämmer nog. Har för mig att i i låga hastigheter (under 30 i vart fall) så var bromsverkan effektivare med låsta hjul...Du har säkert koll:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
27 juni 2013 · 1 948 Inlägg

om vi pratar om att bromsa fort, då förkortar inte absen bromssträckan. Vid bankörning kan det vara rena dödsdommen ifall absen "går i"...

Vad folk ofta glömmer bort när dom talar bromsar är att oavsett hur stora och bra skivor och belägg du har så måste du även ha greppet i asfalten! så ett av dom bästa tipsen för att få bättre bromsverkan kan vara att sluta snåla när det inhandlas däck smile

simlar
27 juni 2013 · 5 546 Inlägg

dawwe skrev:
simlar: Jag är ytterst tveksam att det finns någon här i denna tråd som klarar av att bromsa precis så hårt från 90 till 0 att bromsarna ligger konstant vid gränsen för låsning, speciellt med ett okänsligt original bromssystem. Om vi däremot snackar om ett ytterst doserbart värstingsystem så kanske, dock gränsfall där oxå.

Nä det är inte det lättaste. det håller jag med om. Och svårare blir det desto bättre bromsar man har, t.ex min gamla 345a är nästintill omöjligt att låsa däcken på i högre hastigheter pga små oventilerade skivor och relativt små bromsbelägg. Min farsas Santa Fe -11 däremot är det inga problem att bromsa så hårt att ABSen börjar jobba.

Men jag står fortfarande fast vid att bromssträckan blir kortare om man ligger precis på låsningsgränsen.
Det är ju ändå teoretiska spekulationer vid perfekta förhållanden, för att få fram riktiga data måste man testa dessa teorier och beräkningar i verkligheten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
8_23sek
27 juni 2013 · 87 Inlägg

Skaetamiddag skrev:

mickius skrev:

Skaetamiddag skrev:
Varför i helvete skulle bil A stanna tidigare när båda bromsarna klarar av att låsa däcken? Inte för att man ska låsa hjulen när man bromsar, men om bromsarna klarar av att låsa hjulen så klarar de även av att bromsa till 99% innan hjulen låser sig.

Vad fan är det som är troll i min teori? Jag är helt övertygad om att den stämmer tills någon motbevisar mig, vilket ni inte kan för jag talar sanning.

Kanske dags o börja tänka på alla andra faktorer som rör bromsar?

Som vadå?

oj oj oj tänk som så här då häll olja på ena bilens bromskivor o inte på den andra skilnad i friktion vilken tror du bromsar snabbast? mer friktion snabbare stopp och det är tiden det tar innan bromsarna låser sig  som gör skilnad mellan race och orginal tänk som på däcken på bilen ju bredare du har destå mer fäste... tänk med  huvet inte det lilla du har där mellan bennen


kung av särskrivnig

twin_cam Smålänning
28 juni 2013 · 7 877 Inlägg

simlar skrev:
Men jag står fortfarande fast vid att bromssträckan blir kortare om man ligger precis på låsningsgränsen.
Det är ju ändå teoretiska spekulationer vid perfekta förhållanden, för att få fram riktiga data måste man testa dessa teorier och beräkningar i verkligheten.

Det stämmer. Ju närmare låsningspunkten man är desto bättre bromsar det, tills det låser.
Men eftersom avåkningszonerna är begränsade, minst sagt, och det kan komma upp älgar, barn, KIA-bilar, tanter, gubbar, grävlingar och storsjöodjur på vägen är ABS ett utmärkt medel för att komma dit, för det är få, om ens någon som fixar att göra en perfekt inbromsning utan ABS på en spårig landsväg med tjälskott rullgrus i kanten. Bana är en helt annan sak.

Dock är moderna ABS-system ofta väl känsliga kan jag tycka, faktiskt. ABS i t.ex en V70 nyare modell går in och reglerar långt mycket tidigare än på en 940 -91. Lite bekvämare och lite stadigare på dålig väg, men det känns som det försvinner lite bromskraft, även om det inte gör det, då V70 har ett modernare system som klarar fler pulseringar i sekunden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang