Batteriet laddar ur - säkringar kollade.

mwiechert
9 juli 2013 · 172 Inlägg

Hej!
Har problem med att min 9-3a ng laddar ur sig över natten (ibland mindre än så). Jag hade slutsteg och bas inkopplat men det är inte inkopplat längre. Jag tror att det hela började med att jag plockade bort ena dörrsidan och satte på kabelskor på högtalarsladdarna och att de kortslöt varandra. (Bilen startade inte efter monteringen, jag laddade upp det och märkte sedan att högtalarens + och - varit i kontakt med varandra under tiden.) tänkte att förstärkaren kanske fått sig en kyss av denna och lackat ur, men batteriet laddas ur även när förstärkaren inte är inkopplad. Jag har mätt strömmen genom batteripolen och batteriet och den ligger på ca 3A då bilen är avstängd (efter drygt 30min). Jag får aldrig ner strömmen till runt 0. Det är dock svårt att säga eftersom den växlar så pass mycket hela tiden, dvs aldrig konstant. Mer än slutsteget som är urkopplat har jag inte gjort några eftermonteringar.

Någon som har något tips på vad jag kan göra? Generatorn laddar som den ska.

Drönirettab
9 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Du har alltså provat att dra ur alla säkringar som finns för att se om strömmen minskar tydligt?
Ungefär hur mycket varierar strömmen?

Senast redigerat av Drönirettab (9 juli 2013)

mwiechert
9 juli 2013 · 172 Inlägg

Drönirettab skrev:
Du har alltså provat att dra ur alla säkringar som finns för att se om strömmen minskar tydligt?
Ungefär hur mycket varierar strömmen?

Ja. I ett spann på runt 0.6A dom mest. När jag mätte nu senast drog den 0A. Får se om den laddar ut sig igen. Får mäta batteriet annars.

Drönirettab
9 juli 2013 · 21 761 Inlägg

När det varierar på det där sättet så är det kanske någonting som har sporadiskt kortslutning, eller en kabel i dörren som har kommit i kläm när du satte tillbaka dörrsidan. Eventuellt elhissarna kan du kolla upp. smile

mwiechert
9 juli 2013 · 172 Inlägg

Drönirettab skrev:
När det varierar på det där sättet så är det kanske någonting som har sporadiskt kortslutning, eller en kabel i dörren som har kommit i kläm när du satte tillbaka dörrsidan. Eventuellt elhissarna kan du kolla upp. smile

Allting fungerar i övrigt som det ska. Både i dörren och resten av bilen. Men det känns precis som att det kommer och går lite ibland.

Edit: drar för tillfället 3.5A, varit avstängd i ca 45min. Om jag skulle hitta rätt säkring går den ner till 0A med en gång eller tar det några sekunder?

Senast redigerat av mwiechert (9 juli 2013)

Drönirettab
9 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Strömmen borde sjunka märkbart direkt tycker jag. Det skadar nog inte att koppla ur kabeln till fönsterhissen och/eller centrallåset för just den dörren och se om det blir skillnad, då vet du säkert att de sakerna är felfria. smile

mwiechert
9 juli 2013 · 172 Inlägg

Drönirettab skrev:
Strömmen borde sjunka märkbart direkt tycker jag. Det skadar nog inte att koppla ur kabeln till fönsterhissen och/eller centrallåset för just den dörren och se om det blir skillnad, då vet du säkert att de sakerna är felfria. smile

Ska prova det. Jag kom på nyss att passagerarstolen uppträdde lite konstigt i samband med bytet på dörrsidan. Den varnade för att passagerare inte hade bälte på sig. Kan det ha något med saken att göra? Bilen brukar uppträda konstigt när den är avstängd och har dåligt med kräm i batteriet, men nu var det nyladdat och bilen igång men det varnade ändå..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang