Buick LeSabre -64 Generator

VTEx
2 augusti 2013 · 107 Inlägg

Halloj.

Det är så att min Buick -64:a laddar lite ojämnt.

På låga varv laddar den runt 11volt , men ökar man varvtalet en aning så ligger den på 15-16v vilket är på tok för högt.

Hur vet man om generatorn har inbyggt laddrelä ? /
Sen en dum fråga till vad har en 12v regulator för funktion? :p

Generatorn har 3st anslutningar, 2st flatstift och en till (batteri +) som man skruvar fast med en M6 mutter smile .

Är det helt 100 att det det är generatorn som är kass? eller kan det vara laddrelät ?

Med vänlig hälsning // VTEx

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Drönirettab
3 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

När generatorn har inbyggd laddregulator så brukar det bara finnas B+ och D+, eventuellt ett stift som heter "+" där en typ av störningskondensator sitter ansluten. Laddregulatorn har till uppgift att hålla laddspänningen så konstant som möjligt, oavsett belastning.

Sitter det externt laddrelä så kan det gå 2-3 st kablar från generatorn till någon form av "plåtburk" som tex sitter på innerskärmen.

Om bilen har väldigt låg tomgång (500-600 varv) så kan laddspänningen sjunka tydligt även fast man bara har belysningen påslagen, behöver inte vara fel på generatorn. Men 15-16 V vid lite högre varv känns dock i högsta laget, kan vara regulatorn som är dålig. smile

VTEx
3 augusti 2013 · 107 Inlägg

Drönirettab skrev:
När generatorn har inbyggd laddregulator så brukar det bara finnas B+ och D+, eventuellt ett stift som heter "+" där en typ av störningskondensator sitter ansluten. Laddregulatorn har till uppgift att hålla laddspänningen så konstant som möjligt, oavsett belastning.

Sitter det externt laddrelä så kan det gå 2-3 st kablar från generatorn till någon form av "plåtburk" som tex sitter på innerskärmen.

Om bilen har väldigt låg tomgång (500-600 varv) så kan laddspänningen sjunka tydligt även fast man bara har belysningen påslagen, behöver inte vara fel på generatorn. Men 15-16 V vid lite högre varv känns dock i högsta laget, kan vara regulatorn som är dålig. smile

-  -
Okej, 12v regulatorn sitter på innerskärmen och ser ut så här:

http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ … r84AHg.jpg

Anledningen till att jag frågar är att jag hade isär generatorn och rengjorde kol/anläggningsytan och alla kontakt anslutningar. Efter detta såg jag att det kom lite rök från 12v regulatorn. "blev varm".

Generatorn ser ut så här: http://www.spidermarine.com/UserData/Im … 104262.jpg
under den svarta gummipluggen så är det 2st flatstift-

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang