Läs gärna denna trådn står mycket matnyttig om dumpar
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
Öppen dump har ingen betydelse om man har katalysator eller inte, för katt har alla nya bilar... det om lmm är sant att lmm tror att det finns mer luft i insuget än vad det finns, dvs fet blandning...
det om filtret är typ lite rätt.. placeringen är viktig, en värmeplåt så att den inte suger in varmluft är viktigt, även försöka skydda filtert mot det värsta vägdammet... men det som pajjar lmm är inte filtrets kvalité, utan är ofta oljan, har man för mycket olja på filtret så suger motorn in oljan, oljan fastnar på lmm och lmm mäterfel/kan ta skada....
det om att filterna slits är rätt, med tiden så blir det större och större hål i filtret, det gör att de släpper igenom mer skit som kan skada dels lmm och turbon, kort sagt hela motorn....
Edit: stavfel
granada75 skrev:
obbo skrev:
sätt en öppen dump. en öppen dump som är rätt inställd är INGA problem.
men då ska det installeras av någon som kan det! då dumpar det mkt,mkt..
men ett konfilter kan döda luftmassemätaren. (jag vet jag har båda)
Först av allt, Öppen dump på en bil med katalysator är nog rätt korkat.
LMM tappar bort luft och du får en FET blandning, D.v.s soppa i grenrör och katalysatorn som smäller. Med andra ord, Du riskerar att sabotera katalysatorn.
Andra, Öppet filter dödar inte LMM, Om man har ordentliga prylar.
K&N och placering, gärna inoljade filter.
LMM dör om du har kassa filter, Även om det är dyra prylar så blir dom dåliga med tiden, Speciellt om du inte underhåller dem.
Senast redigerat av silverbird (21 april 2007)