Högtalare Saab 900ng

megane97
19 augusti 2013 · 15 Inlägg

Tog bort alla högtalare i bilen idag eftersom det va otroligt uselt ljud(alla högtalare sprängda av förra ägarn) Och eftersom inte denna saaben har dörrhögtalare så får det bli att montera dit högtalare vid senare tillfälle. Men frågar er som är experter på billjud, funkar det om jag köper två hyffsat bra 3,5or till instrumentpanelen och bara kör med dem? 
Inte meningen att fixa fram värsta monsterljudet men vill bara ha ett någonlunda bra ljud. Tänkte skippa bakre högtalarna med eftersom min budget inte tillåter mig att köpa alltför mycket billjud nu.  Så min fråga är som sagt, blir det  okej ljud om jag bara  installerar  instrumenthögtalare och kör med dem? Stereon jag har är en pioneer  4X45w, 9år gammal men  helt ok för sin ålder.

Tacksam för svar från er som vet bäst!

crazzy Möbelutkörare
20 augusti 2013 · 358 Inlägg

Jag skulle rekommendera att slänga i högtalare bak med.
Det kommer gå att lyssna men kommer (enligt mitt tycke) att låta skit.

Ljudet blir i klass man en gammal klockradio fast med stereo ljud.

Behöver inte vara allt för dyra saker för att få det att låta ok för vardagsbruk.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Walleandersson En såndär Multitasker
20 augusti 2013 · 152 Inlägg

se på min bil

jag har några random 4tums högtalare i min fram
sedan har jag lite riktiga 5,25or i bakdörrarna

sedan en helt jävla random baslåda i skuffen

det låter helt underbart för att bara ha kostat cirka 2.5 tusen smile ! ( dock så fick jag juh baslådan så det var bara slänga in ...)

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Sandvikenssnabbaste
20 augusti 2013 · 95 Inlägg

Högtalare i bak bör du ha annars kommer det låta väldigt burkigt och... skumt om de bara kommer framifrån. Behöver inte vara nå mera avancerat än likadana 3.5" som du skaffar i fram och ett par 4-6" i framdörrarna så är du i hamn. Rekommenderar dock att du kör ett "riktigt" slutsteg och inte bara på stereons egna, det behöver inte kosta både skjortan och livremmen!

Pontaaa
20 augusti 2013 · 493 Inlägg

EmpisSandviken skrev:
Högtalare i bak bör du ha annars kommer det låta väldigt burkigt och... skumt om de bara kommer framifrån. Behöver inte vara nå mera avancerat än likadana 3.5" som du skaffar i fram och ett par 4-6" i framdörrarna så är du i hamn. Rekommenderar dock att du kör ett "riktigt" slutsteg och inte bara på stereons egna, det behöver inte kosta både skjortan och livremmen!

Varför rekomenderar alla högtalare bak?? Snälla...
Vadå skumt om allt kommer framifrån? Det är det billjud(välljud) går ut på, att skapa en scenbild ovanför instrumentbrädan. Det gör det betydligt roligare att lyssna på.

Till TS.
Montera ett par 6.5" midbasar i framdörrarna istället för att lyssna på de andra rekommendationerna här, du får ut lite djupare register än endast 3.5" och du har möjligheter att få till en bra scenbild.

Senast redigerat av Pontaaa (20 augusti 2013)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Putte1
20 augusti 2013 · 559 Inlägg

Pontaaa skrev:

EmpisSandviken skrev:
Högtalare i bak bör du ha annars kommer det låta väldigt burkigt och... skumt om de bara kommer framifrån. Behöver inte vara nå mera avancerat än likadana 3.5" som du skaffar i fram och ett par 4-6" i framdörrarna så är du i hamn. Rekommenderar dock att du kör ett "riktigt" slutsteg och inte bara på stereons egna, det behöver inte kosta både skjortan och livremmen!

Varför rekomenderar alla högtalare bak?? Snälla...
Vadå skumt om allt kommer framifrån? Det är det billjud(välljud) går ut på, att skapa en scenbild ovanför instrumentbrädan. Det gör det betydligt roligare att lyssna på.

Till TS.
Montera ett par 6.5" midbasar i framdörrarna istället för att lyssna på de andra rekommendationerna här, du får ut lite djupare register än endast 3.5" och du har möjligheter att få till en bra scenbild.

Så är det om man vill tävla eller är ljudkunnig/ intresserad av den typen och jag håller med dej helt, men den okunniga el den som (bara) vill ha ett bättre ljud än original ljud bryr sig föga om det de är nöjda om det låter bättre. Så är det, i dessa fall är det bättre att rekommendera schyssta högtalare för originalplatsen.

Så nu till trådskaparen, kika på Alpine SXE-Serien bra ljud utan att kosta skjortan. Jag kan med rekommendera samma montage som ovan men det kräver lite mer arbete.

Med vänlig hälsning,
Putte

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook
Pontaaa
20 augusti 2013 · 493 Inlägg

Putte1 skrev:

Pontaaa skrev:

EmpisSandviken skrev:
Högtalare i bak bör du ha annars kommer det låta väldigt burkigt och... skumt om de bara kommer framifrån. Behöver inte vara nå mera avancerat än likadana 3.5" som du skaffar i fram och ett par 4-6" i framdörrarna så är du i hamn. Rekommenderar dock att du kör ett "riktigt" slutsteg och inte bara på stereons egna, det behöver inte kosta både skjortan och livremmen!

Varför rekomenderar alla högtalare bak?? Snälla...
Vadå skumt om allt kommer framifrån? Det är det billjud(välljud) går ut på, att skapa en scenbild ovanför instrumentbrädan. Det gör det betydligt roligare att lyssna på.

Till TS.
Montera ett par 6.5" midbasar i framdörrarna istället för att lyssna på de andra rekommendationerna här, du får ut lite djupare register än endast 3.5" och du har möjligheter att få till en bra scenbild.

Så är det om man vill tävla eller är ljudkunnig/ intresserad av den typen och jag håller med dej helt, men den okunniga el den som (bara) vill ha ett bättre ljud än original ljud bryr sig föga om det de är nöjda om det låter bättre. Så är det, i dessa fall är det bättre att rekommendera schyssta högtalare för originalplatsen.

Så nu till trådskaparen, kika på Alpine SXE-Serien bra ljud utan att kosta skjortan. Jag kan med rekommendera samma montage som ovan men det kräver lite mer arbete.

Med vänlig hälsning,
Putte

Absolut, därför jag rekommenderar honom att montera 6.5" högtalare i dörrarna då det är "orginalplats" i ng900 bakom dörren där det i övrigt ska sitta högtalargaller original.

Annars är jag med på dina noter, absolut.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
AndrAAx
21 augusti 2013 · 742 Inlägg

Skit i det bak! Gör som dom sagt 6 1/2" på originalplats och du kan droppa diskanten under gallren på instrumäntbrädan!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Pontaaa
21 augusti 2013 · 493 Inlägg

AndrAAx skrev:
Skit i det bak! Gör som dom sagt 6 1/2" på originalplats och du kan droppa diskanten under gallren på instrumäntbrädan!

Jag tycker det lät vettigare det spåret han var inne på med 3.5" på brädan då det finns plats för det med original. Jag personligen tycker det ger betydligt mer att få upp mellanregistret så länge man sitter inuti bilen.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang