Göra rent olje kanal på en turbo?

nilsson_10
25 augusti 2013 · 201 Inlägg

hej har en t3/t4 som jag fått i skräp i  oljekanalen pga ett vevlager ras. så jag undrar vad är bäst att göra rent den med? bara skölja med olja/diesel? tryckluft? tacksam för svar! MVH Johan

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
engolf
26 augusti 2013 · 3 235 Inlägg

Det bästa vore att demontera och rengöra delarna, risken är annars att metallspån hamnar mellan rörliga delar och orsakar turboras.

nilsson_10
31 augusti 2013 · 201 Inlägg

engolf skrev:
Det bästa vore att demontera och rengöra delarna, risken är annars att metallspån hamnar mellan rörliga delar och orsakar turboras.

okej tack!

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
31 augusti 2013 · 211 Inlägg

Jag skulle nog också demontera den. Det finns fina smörjkanaler och lagerbanor som annars kan ta skada.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
nilsson_10
1 september 2013 · 201 Inlägg

iron_angel skrev:
Jag skulle nog också demontera den. Det finns fina smörjkanaler och lagerbanor som annars kan ta skada.

okej men motorn kan inte ta skada? har renoverat blocket.. turbon kostade inte så mkt..

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
engolf
1 september 2013 · 3 235 Inlägg

Det är ju samma olja som cirkulerar i turbon och i motorn, ergo metallspån i oljan=obra för motorn.

nilsson_10
1 september 2013 · 201 Inlägg

engolf skrev:
Det är ju samma olja som cirkulerar i turbon och i motorn, ergo metallspån i oljan=obra för motorn.

ja jo men de lilla smuts som ev blir kvar i turbon om jag bara sprayar bromsrengörning sen häller igenom olja i oljeledningen i trubon (inte med returen ditsatt i blocket) kan inte ta skada på ett tvättat å renoverat block?

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
3 september 2013 · 211 Inlägg

Allt kan man inte få bort  men tillräckligt för att inte motor/turbo ska ta skada. Så rengör så gott du kan. Nya motorer är väldigt finkänsliga inuti men som sagt gör så gott du kan.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
EvoTre Evo raggare
3 september 2013 · 386 Inlägg

Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
nilsson_10
3 september 2013 · 201 Inlägg

EvoTre skrev:
Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

okej tack! ska jag ha tryck på oljan menar du? eller bara hälla å snurra på turbinen? MVH

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
4 september 2013 · 211 Inlägg

nilsson_10 skrev:

EvoTre skrev:
Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

okej tack! ska jag ha tryck på oljan menar du? eller bara hälla å snurra på turbinen? MVH

Olja in turbinaxeln innan du sätter tillbaka turbon du behöver inte ha tryck på oljan utan bara fylla kanalen tills det kommer ut på undersidan så att axeln är smord.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
nilsson_10
8 september 2013 · 201 Inlägg

iron_angel skrev:

nilsson_10 skrev:

EvoTre skrev:
Kör genom lite bromsrengöring och tryck igenom lite olja lite lätt. Du behöver inte oroa dig om något blir kvar i turbon och som sedan går igenom motorn, oljan som passerar turbon går ner tillbaka till tråget och allt den oljan passerar oljefiltret innan det går igenom pumpen

okej tack! ska jag ha tryck på oljan menar du? eller bara hälla å snurra på turbinen? MVH

Olja in turbinaxeln innan du sätter tillbaka turbon du behöver inte ha tryck på oljan utan bara fylla kanalen tills det kommer ut på undersidan så att axeln är smord.

tackar!

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang