Diffad låda

spennleif Drive, like there's no tomorrow'
10 september 2013 · 47 Inlägg

Tjenare, är lite nyfiken bara, vad innebär "diffad låda"? Och hur vet man om man har det? :p
/Denka

Volkswagen Passat 3C R-line "Miss Daily" (2009)
olof102
10 september 2013 · 342 Inlägg

Differential, fördelar kraften mellan drivande hjul, så att hjulen kan snurra olika snabbt.

Alla växellådor är "diffade", annars hade det blivit väldigt svårt att svänga med bilen då ett hjul hade försökt snurra snabbare än det andra.

spennleif Drive, like there's no tomorrow'
10 september 2013 · 47 Inlägg

Tack, jo det där med diff på bakaxel kan jag de mesta om, det var mest diffad låda, som jag aldrig har hört förut :p Och ja, du har rätt, den diffar ju bara på höger, vilket leder till att lådan är odiffad right?

Tackar för svar för övrigt!

Volkswagen Passat 3C R-line "Miss Daily" (2009)
simlar
10 september 2013 · 5 535 Inlägg

Och som vanligt så vänds begreppen bak och fram. Ska det vara så jävla svårt att använda begreppen på rätt sätt.

Alla bilar har en differential. (Finns säkert undantag bland de alla tidigaste bilarna)

En växellåda är aldrig "diffad" på differentialen sitter i slutväxeln. Däremot är slutväxeln inbyggd i växellådshuset på bilar med drivning fram.

Däremot finns det olika sorters differentialer med olika för- och nackdelar. T.ex Torsen, Locker, lamell osv. Vanligast på standardbilar är dock en öppen differential.

Om slutväxeln är "odiffad" så betyder det att den är svetsad vilket betyder att det driver alltid lika mycket på båda hjulen.

När det "diffar" så är det en differens (skillnad) i hastighet mellan höger och vänster drivhjul.

Dvs, när det driver lika mycket på båda hjulen så diffar det inte och när det driver mer på ena hjulet än det andra så diffar det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rensvinf
10 september 2013 · 528 Inlägg

Använd normalt och korrekt språkbruk så blir allting så mycket enklare att förstå. 
Det heter olika sorters differentialer.  Det som oftast syftas på är en differentialbroms. En sådan ser till att ifall ett hjul tappar fäste, så driver det andra hjulet.  Väldigt enkelt förklarat. Vissa går att låsa så att det alltid driver på båda hjulen, vissa är ställda till att tillåta ett visst % skillnad i rotation innan det börjar driva på andra hjulet etc, etc.  Mig veterligen, rätta mig om jag har fel,  så på en helt vanlig framhjulsdriven bil så kan bara ett hjul driva - och då det hjulet som går lättast. Ställ ena däcket på en isfläck så driver däcket som står på isfläcken.  Om du då har en differentialbroms så kommer även det däcket som inte står på is att driva.

Begrepp som "diffad" är otydliga och kan betyda vad som helst.  Eftersom en modern fwd-bil kan driva på antingen ena eller andra så finns ju uppenbarligen någon typ av differential som reglerar det där. Så bilen är "diffad".  Det som syftas på med "diffad" är oftast just en differentialbroms-/spärr. 

Och se,  nu när vi kallar saker för korrekta termer (någorlunda?) blev det väl lite enklare att skilja på begreppen och förstå.

Och som sagts innan, det är oftast en differentialbroms man vill ha, och inte en differentialspärr. Om du svetsar en differential på en gammal volvo så låser du båda däcken till samma rotationshastighet och det är inte behagligt till vardags. 

En trimmad fwd-volvo mår oftast bra av en differentialbroms typ qualife (stavning?).

Senast redigerat av Rensvinf (10 september 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang