skillnaden på ltt å vanlig?

Buskaz
23 april 2007 · 113 Inlägg

Undrar va skillnaden på ltt å vanlig e, har aldrig fått ett klokt svar på de å har klurat länge.

om man tex har en lättrycksturbo som laddar 0,7 bar tex å en vanlig som laddar 0,6 e den vanliga fortfarande bättre då?

(gärna specifika svar inom saab) men även allmänna=)

granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

så jag förstår så är en LTT bil inte försedd med lågkomp kolvar, och tål inte mycket högre ladd än 0,6-0,8 bar.
Vissa LTT har väl inte ens IC.

Å just ja,  En LTT laddar väl tidigare än en vanlig turbo?

Senast redigerat av granada75 (23 april 2007)

Over and out!
Buskaz
23 april 2007 · 113 Inlägg

Okej, mycket möjligt, jag e inte så insatt i just dedär me turbo, men de låter ju troligt

granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

Vill du ladda så är LTT inget för dig.
Däremot är det nog en riktigt bra bil för att dra med big_smile

Over and out!
index
23 april 2007 · 658 Inlägg

Just saab så är det i stort sett samma hårdvara, på de äldre var det bara styrsystemet som skilde motormässigt. Någon spec modell/årsmodell, varierar ju lite.
Oftast är ju LTT bara ett billigare alternativ för ägaren, billigare skatt och så men fortfarande smidigare vid omkörning. Kolla på forum.saabturboclub.com, där står allt du behöver veta och lite till smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
silverbird
24 april 2007 · 666 Inlägg

Nä, den kommer in vid samma varv, men skillnaden är att LLT har lägre laddtryck, som tidigare sagt så är hårdvaran samma på många äldresaabar, men ett vanligt ladd för en lätt tryckare är 0,5-0,6 och saabs fulltryckare laddar 0,8'


//Silver

granada75 skrev:
så jag förstår så är en LTT bil inte försedd med lågkomp kolvar, och tål inte mycket högre ladd än 0,6-0,8 bar.
Vissa LTT har väl inte ens IC.

Å just ja,  En LTT laddar väl tidigare än en vanlig turbo?

Buskaz
24 april 2007 · 113 Inlägg

okej, jag har "lättryckare" i min 9-3a, den laddar ca 0,7.
ja kollade runt lite på saabturboclubs forum å fick fram lite info iaf på min modell jag har samma turbo å ic som 185 hästars versionen, de som verkar skillja är styrboxen och prestandan som skilljer va inte mycke 0-100 skillde de 0,4 sek å i toppfart 10km/h enligt deras uppgifter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang