Vart handlar man ordentliga relän?

andben
14 september 2013 · 9 Inlägg

Gillar inte låtsas reläna och 1.5mm2 reläsocklarna lågpriskedjorna kränger.

Vart kan man få ta på riktiga relän med tillhörande socklar?

Typ Omron och likn.

Tips?

Dodge Challenger 1970 - ProTouring 408" Stroker
Dodge Charger 1970 - 426 hemi (496" stroker)
Dodge Charger R/T "OBS BILEN STULEN" (1970)
Xuri One Man Clan
14 september 2013 · 4 287 Inlägg

autoexperten osv säljer riktiga relän från hella ! jag köpte 80A relä där sist för kylfläkten eldade upp alla mina 30A relän hur jag än gjorde men sen funkade de smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
andben
14 september 2013 · 9 Inlägg

Perfekt! Då ska jag höra med dem! Hur kopplade du ditt relä? Hade du sockel också? Elfläktarna trycket säkert 40A så inga svaga kablage antar jag?

Dodge Challenger 1970 - ProTouring 408" Stroker
Dodge Charger 1970 - 426 hemi (496" stroker)
Dodge Charger R/T "OBS BILEN STULEN" (1970)
Drönirettab
14 september 2013 · 21 761 Inlägg

Personligen tycker jag det är bättre att skippa sockel och istället dra egna kablar, då bestämmer man själv hur grova kablar det ska vara. smile

Vad ska relät användas till?

andben
14 september 2013 · 9 Inlägg

Dra egna kablar med kabelskor som eventuellt ligger och skakar loss! Hade en sån lösning på en bil en gång och det höll på att kosta mig hela bilen... kabelbrand! hmm

Dodge Challenger 1970 - ProTouring 408" Stroker
Dodge Charger 1970 - 426 hemi (496" stroker)
Dodge Charger R/T "OBS BILEN STULEN" (1970)
mb_pucken
14 september 2013 · 5 087 Inlägg

andben skrev:
Dra egna kablar med kabelskor som eventuellt ligger och skakar loss! Hade en sån lösning på en bil en gång och det höll på att kosta mig hela bilen... kabelbrand! hmm

Då hade du byggt ditt kabelsystem fel, händer inte med rätt säkringar till rätt kabel wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Drönirettab
14 september 2013 · 21 761 Inlägg

Jag har iaf aldrig varit med om att kablarna skakat loss, då har man i så fall gjort fel på något sätt eller använt dåliga saker. smile

andben
14 september 2013 · 9 Inlägg

Ni kan väl inte mena att en enkel kabelsko är säkerhet-i-bil smile för övrigt ligger den oftast öppen och ngt kan komma emot...

Dodge Challenger 1970 - ProTouring 408" Stroker
Dodge Charger 1970 - 426 hemi (496" stroker)
Dodge Charger R/T "OBS BILEN STULEN" (1970)
mb_pucken
14 september 2013 · 5 087 Inlägg

Har aldrig vart med om att en kabelsko lossnat från en kontakt.
Det finns ju kabelskor som är kapslade eller annars sätter man bara krympslang på dom och då ska man ha otur om den lyckas komma i kontakt med något smile sen får man se till att relä och kablar är ordentligt fastsatta så är risken nästan 0 att något lossnar smile
Till din fråga så funkar hellas relän kanon. Har haft mina i flera år utan problem trots motortvättar osv. Dom har även reläsocklar, annars får du köpa biltemas reläsocklar och en hög med kontaktstift och byta stift och kablar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mannen11
14 september 2013 · 32 Inlägg

jag har mängder med bosch originalrelän och hella i lager . pm för mer info

Xuri One Man Clan
15 september 2013 · 4 287 Inlägg

andben skrev:
Perfekt! Då ska jag höra med dem! Hur kopplade du ditt relä? Hade du sockel också? Elfläktarna trycket säkert 40A så inga svaga kablage antar jag?

Allting anslöts med kabelstift/kabelskor, använde lite grövre kablar till matning å tunnar till jordningen av relät samt matningen till termokontakten.  när kablarna var på plats å allting fungerade så stripade jag allting ordentligt samt tog ett par varv med eltejpen runt alla kabelskor på relät för att dom inte skulle kunna röra sig eller så en skulle kunna lossna.  de funkade problemfritt för mig dom 2 åren jag hade den innan jag sålde, innan dess så bytte jag nog 2-3 30-40A relän som antingen slutade fungera eller hade börjat smälta....
vissa elfläktar drar sjuka mängder ström..

hella 80A relät är lite större å tror de gick loss på typ 380 spänn men hellre de än att biljäfeln går i kok för ett relä har bestämt sig för å jävlas.

Autoexperten har även termokontakter för nån hundring stycket, i deras kataloger står specat vid vilken temp dom går ingång.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang