Svårt att få i 2an på volvo 740 GL 88

csakshaug
11 oktober 2013 · 102 Inlägg

Tjena! Köpte mig en Volvo 740 här om dagen. Har nu märkt att det är väldigt svårt att få i tvåan och ibland ettan. Tvåan är nästan omöjlig att få i ibland.

Funderar lite, det kan ju vara att förra ägaren har börnat så inåta helveta och lådan snart rasar. Eller att grabben inte kunde koppla och har krökt kuggarna?

Eller kanske det är motorbussningarna som gör att motorn är i felläge och därmed får man inte i växlarna?
Eller kanske det kan vara oljan i lådan som är dax att byta? Jag vet inte det kanske är något helt annat? Är det något proffa här på garaget som kanske kan hjälpa mig? Finns det något att göra eller är det byta låda som gäller?smile

Med vänlig hälsning, Christofer Sakshaug smile

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393
BMW E60 "No Fat Chicks Car Will Scrape" (2004)
Volvo V70 2.4 "Familjerääser" (2002)
Volvo C70 T5 "Pearlgray" (1997)
impresst 2fast4you
11 oktober 2013 · 371 Inlägg

glidmedel är a och osmile

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
dawwe ...has left the building...
11 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Byt växellådsoljan. Kolla så motor/v-låds fästen är som de skall. Kolla så kopplingen frikopplar helt. Blir det inte bättre är det gissningsvis nåt "internt" i lådan..Rådet är då: "Live with it", det kan hålla lääänge.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
siiimooon Påstängd
11 oktober 2013 · 1 194 Inlägg

Flytta backspärren en bit.

Hampe-B
11 oktober 2013 · 110 Inlägg

bussningarna i vid växelspaken?

csakshaug
17 oktober 2013 · 102 Inlägg

Idag när jag var ute och körde så helt plötsligt stannade den och vägrade sedan att starta. När jag sprutar in startgas i luftfiltret så typ startar den till men vrålar som fan och dör sedan igen.

Sen kollade jag på kylavattnet, vet att jag fyllde på den för några dagar sedan, men nu var den nästan tom. kan det ha med det att göra? Motorn var inte för varm enligt tempmätaren..

Kan någon hjälpa mig med detta?

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393
Volvo V70 2.4 "Familjerääser" (2002)
Volvo C70 T5 "Pearlgray" (1997)
BMW E60 "No Fat Chicks Car Will Scrape" (2004)
Nickeboii
17 oktober 2013 · 762 Inlägg

ST200BlackEdition skrev:
Idag när jag var ute och körde så helt plötsligt stannade den och vägrade sedan att starta. När jag sprutar in startgas i luftfiltret så typ startar den till men vrålar som fan och dör sedan igen.

Sen kollade jag på kylavattnet, vet att jag fyllde på den för några dagar sedan, men nu var den nästan tom. kan det ha med det att göra? Motorn var inte för varm enligt tempmätaren..

Kan någon hjälpa mig med detta?

Låter som om den inte får bränsle. smile

1. Kolla om bränslepumpen fungerar. Se ifall du kan höra om bränslepumpen går igång när du slår på tändningen, det ska komma ett surrande ljud under bilen. Om inte så är det antagligen det som är fel.

2. Om den fungerar; byt bränslefilter.

3. Bränslepumpsrelät. (sitter under handskfacket) Det ska var en vit liten "låda" på din tror jag. Fast jag tror att det är något av föregående.

Angående vattnet så kolla så att du inte har några läckor. Dvs kolla slangar, packningar och kylare. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
eatorb
17 oktober 2013 · 204 Inlägg

siiimooon skrev:
Flytta backspärren en bit.

Myycket troligt att det är backspärren!

Du kan testa detta väldigt enkelt genom att lyfta upp backspärren och se ifall du lättare får i 1:an eller 2:an. Om så är fallet så finns det en justermån på denna, inga konstigheter att fixa! smile

csakshaug
18 oktober 2013 · 102 Inlägg

Har testat att justera den utan resultat.. hmm

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393
Volvo V70 2.4 "Familjerääser" (2002)
BMW E60 "No Fat Chicks Car Will Scrape" (2004)
Volvo C70 T5 "Pearlgray" (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
18 oktober 2013 · 26 197 Inlägg

Som sagt..motor/växellådskuddarna ser bra ut?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hampe-B
18 oktober 2013 · 110 Inlägg

Hampe-B skrev:
bussningarna i vid växelspaken?

csakshaug
18 oktober 2013 · 102 Inlägg

Ska byta låda idag smile

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393
BMW E60 "No Fat Chicks Car Will Scrape" (2004)
Volvo V70 2.4 "Familjerääser" (2002)
Volvo C70 T5 "Pearlgray" (1997)
klubbfors
20 oktober 2013 · 135 Inlägg

Kolla så att kopplingen friar helt som sagt, på brorsans 740 var det problem med 1,2 + backen och då friade inte kopplingen helt....men då var den rejält klappslut roll

Senast redigerat av klubbfors (20 oktober 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2013 · 14 088 Inlägg

ST200BlackEdition skrev:
Tjena! Köpte mig en Volvo 740 här om dagen. Har nu märkt att det är väldigt svårt att få i tvåan och ibland ettan. Tvåan är nästan omöjlig att få i ibland.

Funderar lite, det kan ju vara att förra ägaren har börnat så inåta helveta och lådan snart rasar. Eller att grabben inte kunde koppla och har krökt kuggarna?

Eller kanske det är motorbussningarna som gör att motorn är i felläge och därmed får man inte i växlarna?
Eller kanske det kan vara oljan i lådan som är dax att byta? Jag vet inte det kanske är något helt annat? Är det något proffa här på garaget som kanske kan hjälpa mig? Finns det något att göra eller är det byta låda som gäller?smile

Med vänlig hälsning, Christofer Sakshaug smile

Haha!! Knappast!! Så mjuka är dom inte utan dom går av i så fall, dom är ju härdade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
csakshaug
20 oktober 2013 · 102 Inlägg

Vettemannen skrev:

ST200BlackEdition skrev:
Tjena! Köpte mig en Volvo 740 här om dagen. Har nu märkt att det är väldigt svårt att få i tvåan och ibland ettan. Tvåan är nästan omöjlig att få i ibland.

Funderar lite, det kan ju vara att förra ägaren har börnat så inåta helveta och lådan snart rasar. Eller att grabben inte kunde koppla och har krökt kuggarna?

Eller kanske det är motorbussningarna som gör att motorn är i felläge och därmed får man inte i växlarna?
Eller kanske det kan vara oljan i lådan som är dax att byta? Jag vet inte det kanske är något helt annat? Är det något proffa här på garaget som kanske kan hjälpa mig? Finns det något att göra eller är det byta låda som gäller?smile

Med vänlig hälsning, Christofer Sakshaug smile

Haha!! Knappast!! Så mjuka är dom inte utan dom går av i så fall, dom är ju härdade.

/Benny

har dock varit med om att dom blivit böjda!

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393
Volvo V70 2.4 "Familjerääser" (2002)
Volvo C70 T5 "Pearlgray" (1997)
BMW E60 "No Fat Chicks Car Will Scrape" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang