Mazda 6 kabel brand?! kopplat på släp

Niclaslindstom
27 oktober 2013 · 1 Inlägg

Hejsan!
(Hoppas jag lägger denna tråd rätt.)

Fick ett stort problem igår..
Körde pappas Mazda 6 och skulle hämta ett släp. när jag kopplade på släpet så drog säkringen till mina bakljus + släpets bakljus dog.
Tänkte ää byter säkringen när jag kommer hem..
Åker ca 1km tills mardrömmen kommer. Börjar lukta kabelbrand och ryker kraftigt från nedre säkringsboxen vid kopplings pedalen. och så slår tutan på för fullt tutar konstant i 3min, Sprang ut och hoppades på att det skulle sluta när jag slet ut kabeln till släpet, vilket det ej gjorde så öppna huven och slet ut tut reläet och då vart det ilf tyst.

Startade bilen efter ett tag allt verkade lugnt så efter 20 sec gick baktorkaren för fullt + spolningen och det började rycka igen. stängde genast av igen.

Har felsökt idag och öppnat kabelhärvor där jag tyckte att det rök ifrån men hittar inte ens något sot eller dylikt allt ser ut som nytt... och inga säkringar har gått förutom bakljus säkringen.
Förstår inte hur det kan ha gått såhär långt borde inte bara en säkring lösas ut till typ släpkontakten?

Trycker man in tutreläet även fast bilen är avstängd så går tutan igång + varnar för öppna dörrar och går inte att låsa, även blinkers etc är utslaget ändå fast jag satt i ny säkring.
Nånting är ilf kortis i..

Bilen är hel försäkrad men står att vid kortslutning gäller ej försäkringen om bilen gått över 16k mil eller 8 år gammal är en 05a som gått 20k..

Tänkte fråga om någon har varit med om något liknande?? finns det något sätt att få försäkringen att täcka det?

Ska ringa försäkringsbolaget imorgon så får se vad dom säger.
Att lämna in den på Mazda verkstad kan jag bara tänka mig vad det kostar innan dom är klara..
Så hoppas på något tipps härifrån? kan det vara någon data box som fått tok spel? Mätt alla reläer vid säkringsboxarna ("ena vid fötterna andra vid motorhuven") och alla värkar då vara vid liv.

Har inte allt för höga förväntningar på lösningar nu, men den som inte frågar får inget veta.

MVH!

SLG
27 oktober 2013 · 498 Inlägg

Har ni själva monterat draget och kablarna? Det har inte gått säkringar innan? Om det inte har varit en kortis i släpet som har orsakat detta så kanske är bra att spara regnr på släpet om ni har hyrt det av en mack dom kanske vill ha det med !? Hoppas det löser sig trist.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang