försäkring på mor?

Fischy
28 april 2007 · 248 Inlägg

Tack

Senast redigerat av Saab900power (28 april 2007)

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
262turbo
28 april 2007 · 1 004 Inlägg

klart att det går men... händer det något ligger du nog riktigt risigt till smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Wanegardh Asgammal medlem.
28 april 2007 · 2 246 Inlägg

nä försäkringen kan bara stå på bilens ägare

Decibel
28 april 2007 · 2 911 Inlägg

Svar ja, och försäkringen gäller enbart för den som har ekonomiskt intresse i bilen, d.v.s. du.

Så om din mor står som ägare och försäkringstagare, så gäller inte försäkringen om nåt händer.

Så kallad skenförsäkring.

krYp^ Volvo-driver
28 april 2007 · 91 Inlägg

Vad då ekonomiskt intresse? Förklara gärna det... Och hur ska dem isf. se vem som har ekonomiskt intresse?

Volvo till folket!
Chrom Kapten Långsam
28 april 2007 · 185 Inlägg

Försäkringen ska ligga hos den som har ekonomiskt intresse i bilen och är den huvudsaklige brukaren, med andra ord den som köpt den. Jag tycker att sålänge man bor under samma tak är det helt ok att försäkra bilen på tex sin far eller mor, bor man själv och försäkrar den på en annan adress är det ju rent förkastligt för en själv om något skulle hända, för att inte säga korkat.

Senast redigerat av Chrom (28 april 2007)

twin_cam Smålänning
28 april 2007 · 7 877 Inlägg

Försäkringen kan bara skrivas på ägaren av bilen, och då ska den stå på den som har det "största ekonomiska intesset" av bilen, d.v.s den som använder bilen mest.

Står den då på din mor så kan det bli obehagliga följder om något skulle hända, plus att vi som äger våra egna bilar och betalar försäkring och skatt själva får ännu högre premier, så det drabbar oss indirekt också.

Dessutom är det skönt att kunna säga "Min bil" utan att ljuga, och veta att det är ens egen bil.

Men jag skiter fullkomligt i hur du gör. Alla som har dyra bilar gör så. Vi har redan så höga premier.

Men det är endast ägaren som kan stå som försäkringstagare, Dom ändrade det till det för några år sen, när det upptäcktes att folk skrev bilarna på sina barn men hade försäkringen själva.

Senast redigerat av twin_cam (28 april 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jinxs 90mil+ på en tank.
28 april 2007 · 484 Inlägg

Har inte den här frågan diskuterats förut.. Så jag tycker den borde läggas ner. För det slutar bara med massa pajkastning mellan folk. "skenförsäkring eller inte skenförsäkring"

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
krYp^ Volvo-driver
28 april 2007 · 91 Inlägg

Ok. Förklara gärna VAD och VARFÖR. Att säga som Chrom; "att bor man själv och försäkrar den på en annan adress är det ju rent förkastligt för en själv om något skulle hända", och sedan inte förklara vad som kan hända och varför, känns som ett ogrundad resonemang. Gäller även så som twin_cam uttryckte sig; "Står den då på din mor så kan det bli obehagliga följder om något skulle hända". Att sedan resonera kring sina egna åsikter och hur man själv tycker om detta, gör att diskussionen inte leder någon vart. Allt jag vill veta är Vad och Varför man inte kan/ska ställa sin försäkring på någon annan. smile Så länge bilägaren och försäkringstagaren är samma person borde det väl inte vara några problem. Vad är det som är olagligt med det?

Volvo till folket!
Wanegardh Asgammal medlem.
28 april 2007 · 2 246 Inlägg

krYp^ skrev:
Ok. Förklara gärna VAD och VARFÖR. Att säga som Chrom; "att bor man själv och försäkrar den på en annan adress är det ju rent förkastligt för en själv om något skulle hända", och sedan inte förklara vad som kan hända och varför, känns som ett ogrundad resonemang. Gäller även så som twin_cam uttryckte sig; "Står den då på din mor så kan det bli obehagliga följder om något skulle hända". Att sedan resonera kring sina egna åsikter och hur man själv tycker om detta, gör att diskussionen inte leder någon vart. Allt jag vill veta är Vad och Varför man inte kan/ska ställa sin försäkring på någon annan. smile Så länge bilägaren och försäkringstagaren är samma person borde det väl inte vara några problem. Vad är det som är olagligt med det?

nä men frågan var ju om han kunde sätta försäkringen på sin mor när han ägde bilen..och det går inte

twin_cam Smålänning
28 april 2007 · 7 877 Inlägg

krYp^ skrev:
Ok. Förklara gärna VAD och VARFÖR. Att säga som Chrom; "att bor man själv och försäkrar den på en annan adress är det ju rent förkastligt för en själv om något skulle hända", och sedan inte förklara vad som kan hända och varför, känns som ett ogrundad resonemang. Gäller även så som twin_cam uttryckte sig; "Står den då på din mor så kan det bli obehagliga följder om något skulle hända". Att sedan resonera kring sina egna åsikter och hur man själv tycker om detta, gör att diskussionen inte leder någon vart. Allt jag vill veta är Vad och Varför man inte kan/ska ställa sin försäkring på någon annan. smile Så länge bilägaren och försäkringstagaren är samma person borde det väl inte vara några problem. Vad är det som är olagligt med det?

Finns inget olagligt med att göra så. Alla får låna bil.

Däremot är det olagligt att göra så om det är för att komma undan dom höga premierna. Men vem ska kunna bevisa att det är så?

Kör i vind! ju billigare desto bättre, men lämna gärna en tanke till oss som äger våran bil...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
krYp^ Volvo-driver
28 april 2007 · 91 Inlägg

Ok, nej just det. Man kan inte ställa bilen på någon annan än den som äger den. Även tack för svaret på mina frågor . smile Ursäkta om jag hamnade lite utanför topic.

Senast redigerat av krYp^ (28 april 2007)

Volvo till folket!
Woogensea Volvoturbo For Life
28 april 2007 · 366 Inlägg

Vadå försäkra på annan adress?! Har min försäkrad på farsan å ska flytta om en månad, tänker har de så. Finns väl ingen lag som säger att jag inte får "låna" farsans bil på obestämd framtid?!?!?! Och som sagt ovan, premien e förjävla hög ändå...vad förväntar dom sig? Att jag som 21 åring ska ha råd bara sådär att föräkra bilen på mej själv för ca 13000 per år å 6000 i självrisk bara sådär?

Senast redigerat av Woogensea (28 april 2007)

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
JH
28 april 2007 · 165 Inlägg

Jag tror inte det kan hända något om det är en olycka. Jag menar ifall bilen är reggad/försäkrad på morsan/farsan.. Hur många av er som är runt min ålder (21)  står för bilen/försäkringen själv? Jag hade en volvo 240 som 1a bil.. Trafik-försäkringen kostade ca 6000 /året. Och jag köpte bilen för 5000. Känns inte riktigt som att försäkringen är i proportion till bilens värde. Eller har jag fel?

Volvo s40 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang