Hur många tror ni använder fel olja i motorn?

volvo-93
2 november 2013 · 626 Inlägg

Här är en tråd där ni kan skriva någon ni vet kör på en udda oljetyp, Den jag vet är min pappa som kör med truck olja mineral 10-30 i sin Saab 9-5, och vet några som kör med turbo diesel mineral 15-40 i sina nya Volvos.

viccoA
2 november 2013 · 3 110 Inlägg

Jag bytte olja förra veckan. Numera steker jag i smör.

Slash Saabifierad
3 november 2013 · 2 026 Inlägg

Många rullar på delsyntet och vad jag vet är det ingen motortillverkare som rekommenderar delsyntet samtidigt som oljetillverkarna inte anger vad den består av för blandning så det finner man nog i var och varannan bil som blivit lite äldre hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
olof102
3 november 2013 · 342 Inlägg

Finns ingen som helst anledning att använda en mineralolja nu när helsyntetiska oljor finns på marknaden, det finns bara fördelar med dem.

patrikke
3 november 2013 · 1 749 Inlägg

olof102 skrev:
Finns ingen som helst anledning att använda en mineralolja nu när helsyntetiska oljor finns på marknaden, det finns bara fördelar med dem.

Det beror väl på vad bile gått med innan, har den gått på mineral så ska man fortsätta med det, vad jag hört.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
olof102
3 november 2013 · 342 Inlägg

patrikke skrev:

olof102 skrev:
Finns ingen som helst anledning att använda en mineralolja nu när helsyntetiska oljor finns på marknaden, det finns bara fördelar med dem.

Det beror väl på vad bile gått med innan, har den gått på mineral så ska man fortsätta med det, vad jag hört.

Det finns det ingen anledning till, att byta från en mineralbaserad till en helsyntetisk motorolja går hur bra som helst, allt annat som påstås är ren okunskap.

Myten om att helsyntetiska oljor får en gammal motor att läcka kommer från då poly-alfa-olefin basoljan introducerades på marknaden. PAO (poly-alfa-olefin) får inte packning att svälla som en kontroversionell mineralolja.
Bristen upptäcktes snabbt och numera späs alla helsyntetiska oljor med PAO som bas med en viss andel estrar för att få den där packningssvällande effekten.

patrikke
3 november 2013 · 1 749 Inlägg

olof102 skrev:

patrikke skrev:

olof102 skrev:
Finns ingen som helst anledning att använda en mineralolja nu när helsyntetiska oljor finns på marknaden, det finns bara fördelar med dem.

Det beror väl på vad bile gått med innan, har den gått på mineral så ska man fortsätta med det, vad jag hört.

Det finns det ingen anledning till, att byta från en mineralbaserad till en helsyntetisk motorolja går hur bra som helst, allt annat som påstås är ren okunskap.

Myten om att helsyntetiska oljor får en gammal motor att läcka kommer från då poly-alfa-olefin basoljan introducerades på marknaden. PAO (poly-alfa-olefin) får inte packning att svälla som en kontroversionell mineralolja.
Bristen upptäcktes snabbt och numera späs alla helsyntetiska oljor med PAO som bas med en viss andel estrar för att få den där packningssvällande effekten.

Nä så tänkte inte jag, det jag hört är att syntetoljan har en renande effekt och har den då gått med mineral innan så kan partiklar från rester av den släppa och lägga sig på fel ställen.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
volvo-93
3 november 2013 · 626 Inlägg

Det går utmärkt att byta från mineral till syntet, min bil gick på mineral innan.

Här är en bra sida smile

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 … etolja.pdf

Senast redigerat av volvo-93 (3 november 2013)

olof102
3 november 2013 · 342 Inlägg

Det är också ett feltolkat påstående som spridit sig mycket på nätet.

Ofta innehåller både mineralbaserad och helsyntetiska oljor samma detergenter/dispergenter eller rent av samma additivpaket.
En grupp III olja har alltså samma tvättande egenskap som en grupp I eller II.

patrikke
3 november 2013 · 1 749 Inlägg

olof102 skrev:
Det är också ett feltolkat påstående som spridit sig mycket på nätet.

Ofta innehåller både mineralbaserad och helsyntetiska oljor samma detergenter/dispergenter eller rent av samma additivpaket.
En grupp III olja har alltså samma tvättande egenskap som en grupp I eller II.

Då är det bara en av alla myter då?
Det var bra att få veta smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Slash Saabifierad
6 november 2013 · 2 026 Inlägg

Att gå från helsyntet till mineral brukar inte vara några bekymmer.
Att gå från mineral till helsyntet gör inget på kortare sikt, men på längre sikt sliter det mer på motorn.

Att rekommendera att allt kan gå på helsyntet är enbart en halvsanning, ungefär som att rekommendera att en bil som ska gå på 5W-30-olja kan rulla på 20W-50-olja, jorå den kommer i regel klara sig fin fint men den kommer inte överleva alltför länge som det är tänkt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
DasAuto
7 november 2013 · 2 751 Inlägg

Varför bara inte köra på det som står angivet i instruktionsboken smile Så är alla nöjda.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
viccoA
8 november 2013 · 3 110 Inlägg

Slash skrev:
Att gå från helsyntet till mineral brukar inte vara några bekymmer.
Att gå från mineral till helsyntet gör inget på kortare sikt, men på längre sikt sliter det mer på motorn.

Att rekommendera att allt kan gå på helsyntet är enbart en halvsanning, ungefär som att rekommendera att en bil som ska gå på 5W-30-olja kan rulla på 20W-50-olja, jorå den kommer i regel klara sig fin fint men den kommer inte överleva alltför länge som det är tänkt.

Varför sliter det extra på lång sikt? Vad har du för underlag som stödjer ditt påstående?

simlar
8 november 2013 · 5 534 Inlägg

DasAuto skrev:
Varför bara inte köra på det som står angivet i instruktionsboken smile Så är alla nöjda.

För att slitna motorer behöver tjockare olja och det står det inget om i instruktionsboken wink


Och även jag undrar varför byte från mineral till helsyntet sliter mer på längre sikt som Slash påstår.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 november 2013 · 2 307 Inlägg

Ang detta vill jag bara höjja ett varningens tecken till er alla som har ilar med DPF.

Fel oljekvalite sabbar partikkelfilter. Vart med om detta flertalet ggr.. Å det blir snuskdyrt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang