Svårt att byta in bil idag?

STriiiker
6 december 2013 · 609 Inlägg

Såhär är det, jag har beslutat mig för att byta in våran V70 (D5 -10, 7000mil extra utrustad) mot en mindre kombi bensin, priset på dessa bilar ligger kring 120000 som jag kollat på.

Har nu provat med ett flertal (10) seriösa bilföretag, VW, Volvo-återförsäljare mm. Och de allra flestas svar är något i stil med;

"Vi har i dagsläget för dyrt begagnat lager och vill inte höja värdet tyvärr"

Ni får ursäkta min dumma frågeställning, men jag begriper mig inte på det, vad fan menar de?

//bör tilläggas att jag aldrig "bytt ner mig" på en bilfirma, utan alltid bytt upp mig, det har alltid gått bra.. (ingen överraskning kanske)

Har tänkt sälja bilen privat först, men tyckte det skulle bli smidigare och fortare såhär, jag menar en typisk svensson volvo med allt sånt där skit en familj vill ha med borde vara lätt såld för en etablerad försäljare som t.ex. Bilia m.fl.

Senast redigerat av STriiiker (6 december 2013)

joakim89
6 december 2013 · 1 265 Inlägg

du har pm

Grabber Dagdrömmare
6 december 2013 · 2 836 Inlägg

Har du kollat i Avesta bara eller åkt till stora städer?
Tror du skulle få det lite lättare i Börlänge/Falun eller V-ås/Enköping/E-tuna.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
STriiiker
6 december 2013 · 609 Inlägg

Har kollat med de som haft bilar som jag varit intresserad av, svealand kan man väl säga.

Kontaktade bara återförsäljare som är stora (mest trygghet) med de största märkena, ogillar att göra en deal med jihad-bilar ab eller snälla-eriks bilar ab.

Trodde jag skulle få någon response, bara en som var på om att byta men då ville denne att jag skulle byta till någon mer dyr bilmodell, och min anledning är just att jag vill ner i ägnadekostnader etc. ...så nej någon A4 med 3.0 V6 var knappast aktuellt...

Blir drygt att harva ner/upp någonstans i landet, tänkte mig en radie på tre timmar körning max. (enkel resa) Nu när vi fått detta exotiska väder blir man ju inte sådär jätte jättesugen på en längre resa...

Men jag måste säga att jag vart förvånad över deras svar, jag får inte ekvationen att gå ihop riktigt: Jag kommer med en eftertraktad bil, och vill ha en bil som står och dammar hos dem som ingen tycks vilja köpa på ett tag..? några har de gått ned i pris med t.o.m. likt förbannat vill man inte göra deal.


Ingen annan som råkat ut för liknande?

Tommy_P
6 december 2013 · 396 Inlägg

knappt några bilar är eftertraktade för tillfället. tydligen mkt svårt att sälja bilar för tillfället. bara de väldigt väldigt billiga som blir sålda tyvärr. kan vara det som gör att du får ett sånt svar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2013 · 17 486 Inlägg

Många handlare försöker dra ner på lagret nu innan jul. Det vet att "ingen" köper en bil i nuläget. Jag köpte ju Priusen för någon månad sedan av just en handlare. Hans krav var "inget inbyte" så fick jag dessutom bilen tokbilligt. En populär modell som många varit och ryckt i men alla hade inbyten...

Prova i feb/mars så går det nog bättre.

Jag lade ut Mercedesen på blocket. Den blev såld samma kväll och fick handpenning. Ska hämtas imorgon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
7 december 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:
Många handlare försöker dra ner på lagret nu innan jul. Det vet att "ingen" köper en bil i nuläget. Jag köpte ju Priusen för någon månad sedan av just en handlare. Hans krav var "inget inbyte" så fick jag dessutom bilen tokbilligt. En populär modell som många varit och ryckt i men alla hade inbyten...

Prova i feb/mars så går det nog bättre.

Jag lade ut Mercedesen på blocket. Den blev såld samma kväll och fick handpenning. Ska hämtas imorgon.

December är en av de "omöjliga" månaderna.
Jag upplever det inte som svårt att sälja, rätt pris och rätt objekt som vanligt oavsett vad man säljer.
Att byta in en "dyr" bil mot en billigare är samtliga handlare svåra på om det inte ger dom tillräckligt stor ekonomisk fördel, dom behöver få igen sitt på var objekt.

Jo ser man till halltiden på dessa Priusar så är den kort, generellt mer lättsålda än en V70.

Thorssa
9 december 2013 ·

Jag bytte bil i mitten av oktober och hade inga problem att byta in min Golf R som jag anser vara en mycket svårsåld bil. Alla tre bilfirmor jag var i kontakt med var beredda att byta in den. Bilen står fortfarande kvar hos bilhandlaren så jag är ganska nöjd att jag bytte in den smile

Tynnerstroem
9 december 2013 · 345 Inlägg

December - årets garanterat sämsta månad på året för bilhandel. Vad jag hör från kollegor är att det har varit långsamt ett tag och det gör väl att de flesta sitter med ett ganska tungt begagnatlager just nu. De allra flesta tar säkert gärna emot din bil i byte men med fulla lager hade inte jag hellre höjt värdet på den då det dessutom är tungt att ro runt vanliga eftertraktade bilar i allmänhet right now.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang