Polo TDI Förbrukning hög vid belastning

hardrox
18 december 2013 · 731 Inlägg

Hej, har haft bilen snart 1 år nu. Och på senare tid har jag märkt att den har extremt mycket högre förbrukning enligt datorn när man belastar bilen.

Vid lätt acceleration kan den utan att överdriva visa 1.5L/milen. Men vid extremt lugn körning, given hastighet osv så dricken den normalt.

Någon som har någon ide vad som kan orsaka hög förbrukning vid belastning på en diesel turbo?

Luftmassemätaren är ny, för i år.
Luftfilter, 400mil
olja och oljafilter ca 1000mil (6 månader)

Inget annat har förändrats på bilen.

Gäller en Polo 1.4 TDI 2007

Audi RS3 (2018)
simlar
18 december 2013 · 5 528 Inlägg

Visar datorn momentanförbrukning eller medelförbrukning?

För momentanförbrukningen sticker iväg ordentligt även vid lätta accelerationer, däremot förändras inte medelförbrukningen allt för mycket.

Vad ligger din medelförbrukning på?
Och då mätt med körd sträcka och bränsleåtgång som man ska göra och inte vad bilens dator säger.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
hardrox
18 december 2013 · 731 Inlägg

Den visar båda, och momentanförbrukningen visar högre än vad den gjort tidigare. Har alltid hållt koll och även räknat tankade liter / körd sträcka.

Sista räkningen jag gjorde var 0.71L / milen.
Och då har jag försökt köra lite lugnare.
Annars har den legat runt 0.63 och då är det körning utan att tänka på ekonomin överhuvudtaget.

medelförbrukningen i bilen stämmer överens med extremt små diffar mot mina uträkningar också.

Audi RS3 (2018)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2013 · 17 502 Inlägg

hardrox skrev:
Den visar båda, och momentanförbrukningen visar högre än vad den gjort tidigare. Har alltid hållt koll och även räknat tankade liter / körd sträcka.

Sista räkningen jag gjorde var 0.71L / milen.
Och då har jag försökt köra lite lugnare.
Annars har den legat runt 0.63 och då är det körning utan att tänka på ekonomin överhuvudtaget.

medelförbrukningen i bilen stämmer överens med extremt små diffar mot mina uträkningar också.

Bytt till vinterdäck?
Anliggande bromsar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hardrox
18 december 2013 · 731 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

hardrox skrev:
Den visar båda, och momentanförbrukningen visar högre än vad den gjort tidigare. Har alltid hållt koll och även räknat tankade liter / körd sträcka.

Sista räkningen jag gjorde var 0.71L / milen.
Och då har jag försökt köra lite lugnare.
Annars har den legat runt 0.63 och då är det körning utan att tänka på ekonomin överhuvudtaget.

medelförbrukningen i bilen stämmer överens med extremt små diffar mot mina uträkningar också.

Bytt till vinterdäck?
Anliggande bromsar?

Vinterdäck har monterats, men detta noterades innan. Bromsar har jag inte kollat noga, men har känt på fälgar efter att jag kört och ingen av dom har visat tendens till värme.

Audi RS3 (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang