Mig svets Lägger sig på ytan. Bränner inte igenom.

Kamberg
23 december 2013 · 227 Inlägg

Tror som andra, kolla propp/säkringar så inte nån har löst ut
Testa svetsa på tunnplåt och inte på en "stor" skruv som tar all värme.
Hur mycket trådmatning?
Vilken tråddiameter?

Senast redigerat av Kamberg (23 december 2013)

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
Jonaslatt
23 december 2013 · 324 Inlägg

Kamberg skrev:
Tror som andra, kolla propp/säkringar så inte nån har löst ut
Testa svetsa på tunnplåt och inte på en "stor" skruv som tar all värme.
Hur mycket trådmatning?
Vilken tråddiameter?

Har kollat propparna och mät strömmen i dosan och så långt är strömmen rätt. 
Har provat att svetsa på andra plåtar också.  Detta va bara en exempelbild för att visa hur det blir. Trådmatning kör jag på 6 av 9.
Tråden  är 0,8mm

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
23 december 2013 · 1 201 Inlägg

effekten på fullt då va?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Jonaslatt
23 december 2013 · 324 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
effekten på fullt då va?

Stämmer bra.  Är det för mycket ström?

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Highway_Outlaw
23 december 2013 · 198 Inlägg

Jag hade nog dubbelkollat så att faserna är rätt kopplade.

Är dom det så är detta kanske ditt problem?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47075

MVH
Peter

tomten71
23 december 2013 · 43 Inlägg

Det kan inte ha något med slangpaketet att göra att gasen inte kommer fram som det ska.
Vet den tig svetsen jag kör nu med ligger jag på ca 25 l/m men har bara ut ur munstycket ca 8-9l/m ( har mätt)
är inget proffs bara en fundering.

Jonaslatt
23 december 2013 · 324 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Jag hade nog dubbelkollat så att faserna är rätt kopplade.

Är dom det så är detta kanske ditt problem?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47075

MVH
Peter

Hur menar du med faserna jag har mätt i handsken och det är en jord och en nolla.  Samt tre ström. 
Har också mätt och det är 400v i de tre

tomten71 skrev:
Det kan inte ha något med slangpaketet att göra att gasen inte kommer fram som det ska.
Vet den tig svetsen jag kör nu med ligger jag på ca 25 l/m men har bara ut ur munstycket ca 8-9l/m ( har mätt)
är inget proffs bara en fundering.

Jag har gas fram.  Blir helt annat när jag stänger av gasen slang paketet byttes för några år sedan.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Mickeymouse
23 december 2013 · 337 Inlägg

Hej liten fundering...

Om du använder alla grejor som du hade i det förra garaget och allt fungerade..

Du mäter att du har 400V volt på tre faser, och 230V mellan fas och nolla eller jord.
Har du en kompis som kan mäta på faserna medans du svetsar?

Kan även vara så att det är dåligt kontakt någonstans. Om du mäter mellan faserna
1 och 2 borde var brun och svart om det är rätt gjort? Och sedan 2 och 3 ( svart och grå/vit)

Du skall ligga ung.samma på alla om någon tappar så har du dåligt kontakt eller att säkringen är kass.

Hoppas det löser sig..

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
mb_pucken
23 december 2013 · 5 089 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Hej liten fundering...

Om du använder alla grejor som du hade i det förra garaget och allt fungerade..

Du mäter att du har 400V volt på tre faser, och 230V mellan fas och nolla eller jord.
Har du en kompis som kan mäta på faserna medans du svetsar?

Kan även vara så att det är dåligt kontakt någonstans. Om du mäter mellan faserna
1 och 2 borde var brun och svart om det är rätt gjort? Och sedan 2 och 3 ( svart och grå/vit)

Du skall ligga ung.samma på alla om någon tappar så har du dåligt kontakt eller att säkringen är kass.

Hoppas det löser sig..

Det där var en bra idé. Hade samma problem med en kompressor som inte ville snurra ordentligt. Mätte i kontakten och allt var som det skulle men när jag fick belastning hade jag bara 65V på en fas.
Då var det en säkring som strula, märkte att den blev varm av en slump. Dålig kontakt igenom själva säkringen. Taskiga var att ja nyss bytt den säkringen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jonaslatt
23 december 2013 · 324 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Hej liten fundering...

Om du använder alla grejor som du hade i det förra garaget och allt fungerade..

Du mäter att du har 400V volt på tre faser, och 230V mellan fas och nolla eller jord.
Har du en kompis som kan mäta på faserna medans du svetsar?

Kan även vara så att det är dåligt kontakt någonstans. Om du mäter mellan faserna
1 och 2 borde var brun och svart om det är rätt gjort? Och sedan 2 och 3 ( svart och grå/vit)

Du skall ligga ung.samma på alla om någon tappar så har du dåligt kontakt eller att säkringen är kass.

Hoppas det löser sig..

Ska prova detta.  Tack för tipset.  Ska strömmen minska något eller ska den ligga på samma hela tiden.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Brinnut
23 december 2013 · 61 Inlägg

Du har prövat jorda svetsen på lite olika ställen? :-)
Kommer ihåg från tiden i skolan att om jorden satt på ett dåligt ställe så kunde man svetsa men det blev fan skit.


Men antar att problemet inte är så enkelt ;p

Mickeymouse
23 december 2013 · 337 Inlägg

Den kan variera lite i starten 5-10V men skall komma upp till ungefär där den var innan..

Så när du mäter mellan L1 (brun) L2 (svart) så ligger den på 400V ung. i start ögonblicket beroende
på ditt instrument så kan spänningen sjunka till 390V någon halv sekund för att sedan komma tillbaka till 400V.

Om du inte hittar något fel på detta skall du även mäta mellan faserna och nollan. Skall ligga på ung.230-240V.
Även denna skall bete sig ovan.

Vid hård belastning dvs. om svetsen får jobba hårt grov svets. Så kan den ligga på 390V under hela svetsningen.
Detta är helt normalt, vad som inte är normalt är om det sjunker ned till 370V och neråt.

Om den gör det skall du nog prata med din elkompis så han får mäta på säkringarna, be han mäta då både före och efter säkringen. För att kolla var felet ligger, kan ligga tidigare ändå. Men han vet nog vad jag menar, annars skicka mig ett pm.

Obs. Spänningen kan variera lite beroende på förbrukning du har innan, belysning, värme etc. när du mäter..

Lite svårt när man inte e på plats men som sagt några led trådar kan jag förhoppningsvis ge dig??

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Dupond och Dupont
23 december 2013 · 581 Inlägg

Tänk på att EL ÄR FARLIGT. Kan gå väldigt illa om man får ström genom sig. Kan dö på fläcken eller gå en 3 år och sen utan förvarning kollapsa. Är du osäker på vad du gör, låt någon som vet vad den gör göra det. Måste du ändra på installationen så :

1. Bryt strömmen och skydda från tillkoppling
2. Kontrollmät
3. Behandla ledningarna som att de var spänningssatta.

Skriver för att varna, inte kul för familjen om man kolar vippen bara för att man skulle flytta en kabel.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Mickeymouse
23 december 2013 · 337 Inlägg

Glömde detta men precis som Dupond skrev.

Är du minsta osäker även vid mätningarna så be din elkompis om hjälp!!

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Drunk A.Sörman
23 december 2013 · 1 299 Inlägg

Kan du inte svetsa en riktigt söm så man ser för lite sletna punkter ser man ju inget på smile. Det lilla man ser är ju dock att det är alldeles för mycket trådmatning mot den ström du kör. En svets går å köra på två faser men det hör man då den inte bränner ordentligt. kör på max ström sänk tråden tills det ser bra ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang