Några fler hornblasters?

PMPerformance
16 november 2013 · 2 266 Inlägg

Vroomfondel skrev:

PMPerformance skrev:
Körde ett hadley horn på min 945 diesel.

Hadley är bra grejer - var det ett tvåpipigt? Har två enkla Hadley med olika längd liggande, man vill ju ha fler toner samtidigt för fylligare ljud. Tyvärr ingen bil att ha det på just nu...

Var ett av två 50cm horn. räckte gott och väl att få folk att haja till wink

svetsdiff !!!
Vroomfondel
18 november 2013 · 72 Inlägg

PMPerformance skrev:
Var ett av två 50cm horn. räckte gott och väl att få folk att haja till wink

Vad var det för tank och kompressor? Horn är ju lätt att få tag i, men en vettig kompressor som orkar trycka upp runt åtta bar i en tank är svårare. Jag har köpt mina från ViAir, men de är ju inte direkt billiga. Fast det är klart, har du bara ett enkelhorn blir ju inte flödet lika stort.

Senast redigerat av Vroomfondel (18 november 2013)

Bättre redlös än flatlöss
Glesmark
18 november 2013 · 1 938 Inlägg

Vad tros om en vanlig kompressor från biltema/jula och en 230 adapter?
499 kr för en kompressor med 24liters tank och en adapter för kring tusenlapp, bort med hjul och stödben så tar den inte så jättemycket mer plats än flera småtankar och lös kompressor väl?
Känns som man skulle kunna tuta en stund med den luften?
http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

Xoff Volvo tönt... =)
18 november 2013 · 2 344 Inlägg

ett annars alternativ är ju att använda AC kompressor på motorn, många äldre bilar har ju den ändå bortkopplad.

ingen aning om vilka tryck man kan få upp men tror det är ganska högt...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Glesmark
18 november 2013 · 1 938 Inlägg

Det är snarare flödet än trycket man jagar, tror ac-systemet arbetar under på tok för höga tryck än vad en vanlig lufttank skulle klara.

Vroomfondel
18 november 2013 · 72 Inlägg

Glesmark skrev:
Vad tros om en vanlig kompressor från biltema/jula och en 230 adapter?
499 kr för en kompressor med 24liters tank och en adapter för kring tusenlapp, bort med hjul och stödben så tar den inte så jättemycket mer plats än flera småtankar och lös kompressor väl?
Känns som man skulle kunna tuta en stund med den luften?
http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

24 liter luft räcker runt 10 sekunder.

Tror du att man på allvar kan driva en verkstadskompressor på bilens elsystem? Tänk igen! Biltemas inverter har en märkeffekt på 150 watt. Julas lilla 24-literskompressor drar 1.100 watt. Ser du problemet?
Om du sedan köper en inverter för en tusenlapp, som du säger, så är det ändå enklare att köpa en kompressor från ViAir för ungefär samma pengar och sätta på Jula-kompressorns tank som jag gjort, syns på den här bilden:

https://www1.garaget.org/archive/64/63752/219668/219668-3265907.jpg

Senast redigerat av Vroomfondel (18 november 2013)

Bättre redlös än flatlöss
Vroomfondel
18 november 2013 · 72 Inlägg

Xoff skrev:
ett annars alternativ är ju att använda AC kompressor på motorn, många äldre bilar har ju den ändå bortkopplad.

ingen aning om vilka tryck man kan få upp men tror det är ganska högt...

Finns folk som kör med ombyggd ac-kompressor till luftfjädring, men hållbarheten är tydligen inte den bästa då kompressorn normalt smörjs av kylmediet.
Dessutom är det svårt att hitta plats för en extra ac-kompressor under huven på många moderna bilar, och jag vill inte bli av med klimatanläggningen i min bruksbil.
Högt tryck tjänar du inget på. Från åtta till tio bar ger ingen större skillnad i ljudvolym, hornen tutar bra ner till fem-sex bar. Kör man med för högt tryck låter de konstigt och går sönder lätt.

Bättre redlös än flatlöss
PMPerformance
19 november 2013 · 2 266 Inlägg

Vroomfondel skrev:

PMPerformance skrev:
Var ett av två 50cm horn. räckte gott och väl att få folk att haja till wink

Vad var det för tank och kompressor? Horn är ju lätt att få tag i, men en vettig kompressor som orkar trycka upp runt åtta bar i en tank är svårare. Jag har köpt mina från ViAir, men de är ju inte direkt billiga. Fast det är klart, har du bara ett enkelhorn blir ju inte flödet lika stort.

Tanken var en liten brandsläckare drygt en halvmeter lång, passade lagomt på innerskärmen under huven på bilen.
Och så hade den en bilventil för påfyllnad vilket var perfekt.

Sen tryckte jag ner handtaget så de var öppet hela tiden, slanganslutning var en standard så där var de bara att gänga i en anslutning för tryckluft (sån där nyare som man bara skjuter i slangen i så den nyps fast)

Köpte en 12v magnetventil för luft var en väldigt liten och smäcker sak som jag satte på slangen mellan tanken och hornet.

Kompressor var en sån där 3-400 kr från swedol som ska kunna pumpa upp till 15bar som man max får köra en kvart. (körde väl slut på en par st, vevaxeln går gärna av på dom)

svetsdiff !!!
Glesmark
19 november 2013 · 1 938 Inlägg

Vroomfondel skrev:

Glesmark skrev:
Vad tros om en vanlig kompressor från biltema/jula och en 230 adapter?
499 kr för en kompressor med 24liters tank och en adapter för kring tusenlapp, bort med hjul och stödben så tar den inte så jättemycket mer plats än flera småtankar och lös kompressor väl?
Känns som man skulle kunna tuta en stund med den luften?
http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

24 liter luft räcker runt 10 sekunder.

Tror du att man på allvar kan driva en verkstadskompressor på bilens elsystem? Tänk igen! Biltemas inverter har en märkeffekt på 150 watt. Julas lilla 24-literskompressor drar 1.100 watt. Ser du problemet?
Om du sedan köper en inverter för en tusenlapp, som du säger, så är det ändå enklare att köpa en kompressor från ViAir för ungefär samma pengar och sätta på Jula-kompressorns tank som jag gjort, syns på den här bilden:

http://www1.garaget.org/archive/64/6375 … 265907.jpg

En 1100w ency kompressor är långt ifrån en verkstadskompressor, jag har själv använt 230adaptrar rätt mycket.
Både till 2000w vinkelkapar, kompressorer av större modell och annat behövligt vid arbeten.
Så att JA, jag både tror och VET att bilens eget elsystem orkar driva en adapter.

Vad kostar en kompressortank och en 12volts kompressor?
Samt hur mycket luft levererar den?

Vroomfondel
20 november 2013 · 72 Inlägg

Tja, gör så om du tycker det är smidigt. Jag lägger mig inte i hur andra gör i sina bilar.
För mig var det smidigast med en Viair-kompressor för 1.200 kronor, och tank, manometer, anslutningar och tryckströmbrytare från Jula.
Hur mycket luft kompressorn levererar vet jag inte, men fylltiden från 5,5 bar till 8 bar i en 24-literstank är cirka 45 sekunder, det räcker gott och väl för även en 4-pipig tuta. Tyst går den också, vilket var viktigt för mig eftersom jag har den inne i bilen (kombi).

Priset på tanken har du skrivit själv, jag köpte Julas 499-kronorskompressor och bytte 230V-motorn och kompressorblocket mot Viairs 12V, samt skrotade hjulen. Resten behöll jag, till och med handtaget för att enkelt lyfta i och ur när jag behöver hela lastutrymmet.
I min andra bil med samma tuta har jag en 27-liters lastbilstrycktank köpt på skroten för en hundring. Då får man komplettera med tryckströmbrytare, kopplingar och manometer, så det blir nästan samma peng.

Bättre redlös än flatlöss
PMPerformance
26 december 2013 · 2 266 Inlägg

Körde ett hadley horn på min 945 diesel.
En liten brandsläckare som hade bilventil att fylla med och en swedol kompressor. Räckte för ett par tutningar, besiktningen gick kanon han tyckte de var smart byggt och vart förvånad när han testa den.

Coolt bygge i passaten tummen upp på den.

svetsdiff !!!
ExtremeBoost
27 december 2013 · 312 Inlägg

Hur mycket luft kräver Shocker XL hornen? Har ett sånt kitt på ingång men utan kompressor och tank. Tanken är att använda en dykflaska som luftbank och inte ha någon kompressor. Vad tror ni om det?

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Vroomfondel
27 december 2013 · 72 Inlägg

ExtremeBoost skrev:
Hur mycket luft kräver Shocker XL hornen? Har ett sånt kitt på ingång men utan kompressor och tank. Tanken är att använda en dykflaska som luftbank och inte ha någon kompressor. Vad tror ni om det?

Det krävs mycket flöde, men inte så mycket tryck. Se till att använda grova kopplingar och grov slang. Med åtta bar i en 24-literstank tutar man ungefär 10 sekunder. Hur mycket tryck ska du köra? 200 bar? Då borde du teoretiskt få ut 25 gånger så mycket luft ur samma tankvolym.

Bättre redlös än flatlöss
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang