Centrallås Saab 9000 låser ej, men låser upp...

mildred80
2 maj 2007 · 9 Inlägg

Hej!
Jag har en Saab 9000CD -89. Den funkar fint, men har lite problem med låsningen. Man låser centrallåset med förardörren, men när man låser dörren, måste man låsa inifrån (bakifrån bakdörren). Det är ju lite irriterande... :-(
När man låser upp går det jättebra, den låser även bakluckan. Det verkar alltså som att det är någon form av mekanisk detalj som inte "når ända fram" när man ska låsa dörren...? någon som vet hur det ser ut där inne eller känner igen problemet och kanske en lösning??

Tack!

Kristoffer

jonTe
3 maj 2007 · 5 710 Inlägg

I förardörren sitter det en "givare" som blir påverkad när du låser.
Signal skickas till en centrallåsstyrenhet (ovanför pedalerna) och den låser de andra dörrarna/bagage och eventuellt tanklock via separata motorer.

Skulle tippa på att mekanismen från låset ned till givaren är glapp eller liknande, har för mig att det är en liten arm som sitter i små plastclips.
Ta ned dörrsidan o kika på´t så löser det sig säkert.

MVH Jonas
..............
mildred80
3 maj 2007 · 9 Inlägg

Problemet är att det går att låsa upp, men inte att låsa, det är inte så att det sitter i låset? eller vad tros? Det är som att mekanismen inte "når riktigt fram". Tror du att det är något man kan fixa själv tror du? jag hade isär bakdörrarna när de frös sönder lite i vintras, det är lite arbete med det... :-)

jonTe
3 maj 2007 · 5 710 Inlägg

mildred80 skrev:
jag hade isär bakdörrarna när de frös sönder lite i vintras, det är lite arbete med det... :-)

Har du haft av dörrsidan i bak kan du hänga av den i fram.
Är tämligen säker på att det tar under 5 min att skruva ned den.

Det enda luriga är att få bort plasbiten som elspegelreglarset sitter i (om du nu har elspeglar).
Sitter en liten "kudde" vid spaken som du får pilla ut för att sedan komma åt en plast"flärp" wink

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang