Golf 3 1,6 startar men går dåligt!

golfmk_3 Putsnörd!
14 januari 2014 · 277 Inlägg

Tjena!
För någon vecka sedan så köpte jag mig en Vw Golf 3 -94 med 1,6 liters motor.
Bilen köptes för att min tänkta vinterbil, också en Golf 3 -94, fast 1,4, fick motorhaveri. Kamremmen hoppade.

Så jag köpte en likadan, fast med 1,6 liters motor. Vid köpetillfället hade bilen rasad växellåda, men den kunde jag ta från min andra golf.

Efter växellådsbytet så skulle jag starta bilen för första gången (gick ej att starta vid inköp). Bilen gick knappt igång, men efter att jag fört över alla tänddelar från min 1,4 så gick bilen, men den gick dåligt.

Kontrollerade felkoder. Fick på centralinsprutningen. Eftersom 1,4 och 1,6 inte hade likadana insprutsenheter så fick det bli en tripp till skroten och handla en där.
Monterade på plats och får nu felkod på spjällägesgivare! Har bytt den 3 gånger till olika, men samma felkod dyker upp.. "orimlig signal". En av dessa fungerar perfekt, det vet jag.
Det är inte avbrott i några kablar heller, har mätt med multimeter.

Bilen går att köra med och har bra tomgång. Men den går väldigt dåligt vid gaspådrag. Svarar sent och rycker, och den smäller ur luftfiltret ibland. Enligt tändstiften går den fett, de är ganska svarta.

Har bytt:
Tändspole
Fördelare
Tändkablar
Stift
Luftfilter
Hallgivare

Hjälp mig snälla, någon måste haft samma problem! Vad kan vara fel?

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
Meaganeowner
14 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Tätt i avgassystemet? Inte direkt ovanligt att ljuddämpare rasar ihop p g a rost invändigt.

golfmk_3 Putsnörd!
14 januari 2014 · 277 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tätt i avgassystemet? Inte direkt ovanligt att ljuddämpare rasar ihop p g a rost invändigt.

Nejdå, det är fritt blås! smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang