Byta startbatteri A4 B8 -10

RPM2006
27 oktober 2013 · 537 Inlägg

Hej.

Köpte i slutet av vintern en Audi A4 B8 2010. Har nu märkt att den ibland vid start varnar för taskigt laddat batteri.
Kör varje dag 5mil med två starter per dag. Låter jag den stå en dag så varnar den dagen efter. Blir självklart lite orolig vad det händer när det blir kallt ute. Är knappt +5 ute nu. Hur är det med dessa bilar, kan man byta batteri själv utan att den tappar förståndet? Att det nya batteriet måste programmeras in?? Givetvis så tar jag ju inte ut batteriet och låter den stå ett tag utan byter så snabbt jag kan. Instruktionsboken säger, som allt annat, att den måste in till en auktoriserad Audi verkstad för byte..

Självklart kan jag ju lämna in till vilken verkstad som helst men gör gärna det själv..

Sharky
27 oktober 2013 · 10 287 Inlägg

Någon riktig mek får svara bättre men så vitt jag vet - och den erfarenhet jag har - är att man måste nolla en del prylar efter spänningsbortfall. (fönsterhissar brukar vara det klassiska).

Men ett originalbatteri på en -10 som ger upp....hmmm...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
27 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Har man tillgång till en batteriladdare med "supplyfunktion", tex CTEK eller annat fabrikat, så kan man byta batteri utan att riskera spänningsbortfall.

Men 5 mils körning varje dag med två starter innebär ju inte att bilen körs så pass korta sträckor att batteriet riskerar dålig laddning, jag tycker nog också att det verkar "skumt". Skadar inte med mätning av laddspänningen och eventuellt "tjuvströmsmätning". smile

Senast redigerat av Drönirettab (27 oktober 2013)

RPM2006
27 oktober 2013 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har man tillgång till en batteriladdare med "supplyfunktion", tex CTEK eller annat fabrikat, så kan man byta batteri utan att riskera spänningsbortfall.

Men 5 mils körning varje dag med två starter innebär ju inte att bilen körs så pass korta sträckor att batteriet riskerar dålig laddning, jag tycker nog också att det verkar "skumt". Skadar inte med mätning av laddspänningen och eventuellt "tjuvströmsmätning". smile

Mätte nu och hade 12,4v utan tändning och 14v på tomgång utan halvljus. Bilen kommer få stå imorrn så vi får se vad det är imorrn kväll.

Har idag en Ctek MXS 5.0 Polar men den nya MXS 5.0 test and charge är intressant. Kan ju lätt få 500-600kr för min på tradera.
Såg annars att Jula hadevhalva priset på batteritest.

Kollade priset på batteri. Går loss på 2900kr för ett Varta. Har Start och Stopp men använder den funktionen aldrig.

Senast redigerat av RPM2006 (27 oktober 2013)

Drönirettab
27 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

14 V på tomgång ser ju godkänt ut, men det gäller att spänningen inte sjunker en massa när du har belysningen igång och tex slår på kupefläkten. 12,4 V vilospänning på batteriet innebär ingen katastrof, fast inte så där jättebra heller.

MXS 5.0 Polar har inte supply, inte heller "5.0 test and charge". Man måste upp ett snäpp i storlek för att få den funktionen, exempelvis MXS 7.0 har sånt. smile

Okej, det är en sån bil.

Men kan man alltså koppla bort "start and stop" helt och hållet?

Den funktionen ställer annars ganska stora krav på batteriet.

Senast redigerat av Drönirettab (27 oktober 2013)

RPM2006
27 oktober 2013 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
14 V på tomgång ser ju godkänt ut, men det gäller att spänningen inte sjunker en massa när du har belysningen igång och tex slår på kupefläkten. 12,4 V vilospänning på batteriet innebär ingen katastrof, fast inte så där jättebra heller.

MXS 5.0 Polar har inte supply, inte heller "5.0 test and charge". Man måste upp ett snäpp i storlek för att få den funktionen, exempelvis MXS 7.0 har sånt. smile

Okej, det är en sån bil.

Men kan man alltså koppla bort "start and stop" helt och hållet?

Den funktionen ställer annars ganska stora krav på batteriet.

Går att stänga av med en knapp men återställs nästa gång motorn startas. Använder som sagt aldrig den funktionen. Har nu testat att starta och ha den igång med halvljus, max rumpvärme fram, max kup'e fläkten och bakrutvärmare. Då låg laddningen på 13,2volt.

Sharky
27 oktober 2013 · 10 287 Inlägg

Ummm...är det inte en sån där 190A vattenkyld generator på den dära bilen. Sitter en sån på min 4.2:a och dom kostar som en mindre ny bil typ. Jag tror inte man vill byta den.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
27 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

RPM2006 skrev:
Går att stänga av med en knapp men återställs nästa gång motorn startas. Använder som sagt aldrig den funktionen. Har nu testat att starta och ha den igång med halvljus, max rumpvärme fram, max kup'e fläkten och bakrutvärmare. Då låg laddningen på 13,2volt.

Spänningen var låg, men här får man dock tänka på att man troligen inte använder de sakerna regelbundet på sitt maxläge vid tomgångskörning. Kolla även med 1500-2000 motorvarv också, generatorn orkar ju inte ge sin maximala ström på tomgång normalt sett. smile

RPM2006
27 oktober 2013 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:

RPM2006 skrev:
Går att stänga av med en knapp men återställs nästa gång motorn startas. Använder som sagt aldrig den funktionen. Har nu testat att starta och ha den igång med halvljus, max rumpvärme fram, max kup'e fläkten och bakrutvärmare. Då låg laddningen på 13,2volt.

Spänningen var låg, men här får man dock tänka på att man troligen inte använder de sakerna regelbundet på sitt maxläge vid tomgångskörning. Kolla även med 1500-2000 motorvarv också, generatorn orkar ju inte ge sin maximala ström på tomgång normalt sett. smile

Nu fick jag samma mätning till 13,5v och med 2000rpm så hamnade den på 13,8 och steg långsamt.

mb_pucken
27 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Om du har ett agm batteri i bilen original så bör du montera ett agm batteri igen för annars finns risken att din batteriövervakning (brukar sitta på bilar med start,stopp) får spel smile det syns enkelt om du har batteriövervakning då det bör sitta en svart dosa med en tunn kabel på minuspolen smile när du laddar bilen med laddare är det bra om du sätter minus från laddaren efter denna grej och inte direkt på polen då den grejen mäter mängden ström som passerar och den kan bli lite konstig om du får i icke uppmätt ström i batteriet smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Drönirettab
27 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Kan hända att strömförbrukningen i detta läge ligger precis på gränsen för vad generatorn klarar av vid tomgångsvarv, då kan också spänningsmätningar skilja sig litegrann beroende på om tomgången varierar med tex 50 varv. Ett halvladdat batteri belastar generatorn mer än ett fulladdat batteri, även en sån sak kan påverka spännngemätningarna.

13,8 V laddspänning fungerar, men för att batteriet ska kunna hållas i riktigt bra laddat skick så bör spänningen ligga några tiondelar högre. smile

RPM2006
27 oktober 2013 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kan hända att strömförbrukningen i detta läge ligger precis på gränsen för vad generatorn klarar av vid tomgångsvarv, då kan också spänningsmätningar skilja sig litegrann beroende på om tomgången varierar med tex 50 varv. Ett halvladdat batteri belastar generatorn mer än ett fulladdat batteri, även en sån sak kan påverka spännngemätningarna.

13,8 V laddspänning fungerar, men för att batteriet ska kunna hållas i riktigt bra laddat skick så bör spänningen ligga några tiondelar högre. smile

Får tacka så mycket för er hjälp. Bilen kommer stå imorrn så mäter igen och så får vi se om den varnar igen på tisdag morgon. Blir annars till att ladda batteriet och hålla ett öga på det. Ska se om jag hittar något om vilken spänning den börjar varna vid.

Jonta
23 januari 2014 · 463 Inlägg

Lite gammal tråd kanske. Men du ska nog inte byta batteri själv. Du måste in med dator och välja rätt batteri och till och med tala om för bilen vad batteriet har för serienummer. Vet dock inte vad som händer om man fuskar.

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang