Grundladd är högre än när magnetventilen är inkopplad.

MikkoHansen
5 april 2013 · 265 Inlägg

Equinox skrev:

MikkoHansen skrev:
Men efter att jag byt turbo så körde jag med wastegaten lös, utan slang från magnetventilen och då laddade den som mest 1.0 bar. men fick nu tummen ur röven och köpte slang och koppla in magnetventilen och till min stora förvåning så laddar den max 0.8 Bar.

Du drog alltså lös den gula slangen som ska gå ifrån magnetventilen till tryckklockan på turbon ?
När du gör det så är det endast avgasmotryck som trycker upp tallriken beroende på fjäderstyrkan i tryckklockan.

Om det är så du gjort så förklarar det varför du får högre laddtryck utan slang än med slangen kopplad till magnetventilen.

Finns 2 parametrar om jag inte missminner mig som bestämmer laddtryket i ME7
LDRXN som är "amplituden" för utstyrningen till MV, begärt laddtryck. Eftersom den är 8 bitars så är de värden imellan 0-255. alltså du kan inte skriva in i mappen att du vill ha 1,2 laddtryck.
KFLDIMX är "mottrycket". Samma gäller för den. men den har en liten annan egenskap som vi inte behöver gå in på direkt.
Men det är " MAIN" delen. och med ändrade förutsättningar både i mottryck, VE och turbostorlek osv så behöver man ändra här.

För på din bil te.x kan de har varit 124 linjärt över hela registret ( bara för att göra det lätt) för att nå 1,2 i ladd.
Men på din nya turbo kanske du behöver 148. Väldigt svårt att förklara det på ett " basic" vis.

Men där har du en del i hur din reglering fungerar....

Och där har du en del orsaker till varför du inprincip behöver mappa om bilen, för att din nuvarande laddtrycksreglering blir lidande. smile

Okej tack för ett bra svar! smile

Pratade med Civico i dagarna och fick som svar att bara turbo byte är ingen ide att mappa om man fortfarande "bygger" på bilen för att lacktryck och flöde är i princip samma. de va de svaret jag fick. Bilen går varken sämre eller bättre för den delen heller, bara att laddtrycker kommer liiiite senare än man den gamla turbon smile

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Nyman1337 Hhehehehhest
5 april 2013 · 375 Inlägg

Finns det folk som kör med Civico ? hahah

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
torpis Forummoderator
5 april 2013 · 10 572 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Finns det folk som kör med Civico ? hahah

Med sådant svar så kan man ju undra om allt står rätt till hos dem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
spokenratt
5 april 2013 · 3 860 Inlägg

Som torpis skrev tidigt i tråden, vad hände med en 2.0t med T4 turbo?!
EDIT: tyvärr verkar inte bilden på kolven fungera riktigt men men kan ju se ett rätt avskräckande exemepl på de andra bilderna han la upp i samma tråd.

Senast redigerat av spokenratt (5 april 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Nyman1337 Hhehehehhest
5 april 2013 · 375 Inlägg

torpis skrev:

Nyman1337 skrev:
Finns det folk som kör med Civico ? hahah

Med sådant svar så kan man ju undra om allt står rätt till hos dem.

Tvivlar ganska starkt på det, Svaret var ungefär lika bra som sprutet fungerar.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Blondizzz
16 september 2013 · 354 Inlägg

Lämna bilen till Autotech.. att de går igenom bilen o sen mappar den...
Bilen måste mappas så enkelt e det o det fattar nog vem som helst smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Lycka till.. roll

Volvo V70 D5 "Brukis 1" (2004)
Volvo S40 "t4" (2000)
Nightmare89
24 januari 2014 · 939 Inlägg

BUMP   Jag vill veta vad som hände?===

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang