Oljelampan lyser efter start men slocknar efter några sekunder Volvo 740 B230F

isrally
26 januari 2014 · 151 Inlägg

Hej.

Jag har ett problem med min Volvo 740 med B230F motorn och på den så lyser oljelampan i några sekunder efter att man startat, jag vet att det brukar hända första gången som man startar efter ett olje/oljefilterbyte då oljefiltret ska fyllas med olja första gången, men nu händer detta varje gång som jag startar !

Jag bytte olja och filter förra veckan och åkt max 10 mil.

Vad ska jag göra åt det eller är det ingen fara ? Jag menar lampan lyser ju inte hela tiden.

Tacksam för svar.

uhlin
26 januari 2014 · 2 834 Inlägg

Var det lika innan du bytte olja och filter, samt vad hade du för olja och hade i, kanske oljepumpen börjar bli sliten?

En liten fördröjning kan vara normalt. men några sekunder låter mycket, är det lika om motorn är kall resp. varm?

isrally
26 januari 2014 · 151 Inlägg

Nej det lyste inte lika innan jag bytte olja och filter, jag hade castrol olja med volvo filter, nu har jag agrol 10w-40 olja med champion filter, jag tror det bara är när bilen är kall som lampan lyser.

Visserligen så köpte jag oljefiltret på jula men det är ju ett champion, det står så på det iallafall och det borde ju vara bra saker.

Senast redigerat av isrally (26 januari 2014)

olof102
26 januari 2014 · 342 Inlägg

Byt oljefiltret till ett med icke defekt backventil.

uhlin
26 januari 2014 · 2 834 Inlägg

olof102 skrev:
Byt oljefiltret till ett med icke defekt backventil.

Ja, det är säkert det då det inte var så innan du bytte, så byt filter blir det nog bättre

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang