Startmotor problem

Zekeatlas
13 februari 2014 · 13 Inlägg

• Bilmodell
Skoda Felicia Pickup 1,9d med AEF-motorn

• Årsmodell
1997

• Miltal
Runt 20000

• Modifikationer på bilen 
Nej

• Hur yttrar sig felet? 
När man vrider på nyckeln så låter det som att startmotor inte orkar dra runt motorn och den slukar batterier.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Permanent

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Motorn går att vrida utan större ansträngning med en nyckel på vevaxeln. Nya kablar, både plus till startmotorn å minus till karossen. Testat med 3 olika batterier varav 2 av dom från bilar som används dagligen. Plockat isär startmotorn å den glappar inte i lagren, och den snurrar lätt. MEN när jag la en extra minus från startmotorn till ena stötdämpartornet (jag har ingen huv monterad nu) så börjar det ryka av kabelskorna när jag vrider på nyckeln, så den verkligen slukar batterier. Hur går jag vidare??

Zekeatlas
13 februari 2014 · 13 Inlägg

Glömde skriva att vi drog igång den med l200:an efter att ha stått stilla i lite över ett år å den går som den ska. De laddar och går fint i motor å låda.

groze
13 februari 2014 · 564 Inlägg

Troligtvis bara att byta startmotor. Har du testat att köra startmotorn lösmonterad direkt på ett batteri?

Zekeatlas
13 februari 2014 · 13 Inlägg

Inte testat det än. Plockade ur den igår men det var lite för kallt för att testa en massa. Hur testar jag den då? Sätta den i skruvstädet, plus på plus å minus på minus och sen lägga en mejsel mellan plusen och tillslaget eller??

groze
13 februari 2014 · 564 Inlägg

ja, sätt den i skruvstädet, sen startkablar från ett batteri. Minus till minus, och sen behöver du bara nudda pluskabeln mot plus på startmotorn så ska den snurra igång lätt och fort. Var bara försiktig så du inte kortsluter något

Zekeatlas
13 februari 2014 · 13 Inlägg

Det ska testas lite senare. Men hur får jag solenoiden att dra utan att lägga en plus på det stiftet?

Har även fått höra att dom kan "fälta", när rotorn kommer för nära statorn pga att den endera vrider sej eller att lagren är slut. Det borde förklara varför batterierna tar slut hela tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang