Köpare vill lämna tillbaka bil

avse
25 februari 2014 · 169 Inlägg

Tja,

sålde en bil igår som köparen vill lämna tillbaka och få tillbaka pengarna för. Dagen efter han köpte den så har det börjat lysa någon motorstyrningslampa och så har han märkt att centrallåset inte fungerar. Lampan har ALDRIG lyst förut och centrallåset har jag faktiskt aldrig märkt att det tydligen inte fungerar. Ska tilläggas att köparen var en äldre man och brukaren var hans 19 åriga son som "hade varit ute mycket och kört med sina kompisar under dagen". Så antar att bilen har gått jävligt hårt, inget jag vill ha tillbaka.

Har inte döljt några som helst fel för köparen. Finns väl ingenting som säger att han har något öppet köp?

mvh

Hamilton
25 februari 2014 · 8 872 Inlägg

Öppet köp bestäms INNAN köp. Du kan lugnt ignorera kravet.

Fotograf på tierpidag.se
avse
25 februari 2014 · 169 Inlägg

Yes.. Skrev såhär på kvittot: Bilen är genomgången och skicket är godkänt av köparen. Köpet kan ej ångras, båda parter har kommit överens.

Så det är väl egentligen inget att diskutera, men det är en jobbig jävel som köpt bilen. Men vill bara veta så jag gör rätt och inte måste lämna någon form av "öppet köp".

Senast redigerat av avse (25 februari 2014)

Putteliten
25 februari 2014 · 9 086 Inlägg

Har köparen skrivit på det, så har du all rätt på din sida! Bara att be han å dra till något varmt ställe....

MrTulum
25 februari 2014 · 55 Inlägg

Finns inte en chans att jag hade lämnat tillbaka bilen. Köparen har haft sin chans att kika igenom bilen och därefter godkänt den i befintligt skick. Klart han kommer vara "Pain in the ass" 1 vecka för att du ska gå med på att ta tillbaka bilen, ignorera han och blir han för påstridig, bara att anmäla han!

schnauz
25 februari 2014 · 1 758 Inlägg

Som säljare är man skyldig att upplysa om de fel och brister som man känner till, men i övrigt är det helt och hållet upp till köparen att kontrollera skick och funktion.

Var med om en påstridig typ för flera år sedan som ville lämna tillbaks en bil för att en kylarslang sprack en vecka efter köp. Han ringde flera gånger om dagen i en vecka och tjatade om att han ångerrätt, att jag var en bedragare och så vidare. Gällande en bil som han fick till riktigt bra pris och en sprucken slang som kostade en hundralapp?!? Finns folk till allt!

Senast redigerat av schnauz (26 februari 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2014 · 17 581 Inlägg

Hamilton skrev:
Öppet köp bestäms INNAN köp. Du kan lugnt ignorera kravet.

Ja. Dessutom om bilen köpts av farsgubben men sonen är brukare så gör de sig skyldiga till en form av försäkringsbedrägeri vilket inte försäkringsbolagen ser snällt på. Kan vara bra att veta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang