Volvo 960 t5 rwd. tomgångsmotor är cp

740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

Tjena!

Som rubriken lyder är tomgångsmotorn cp! Jag har bytt tomgångsmotorn 1 gång och rengjort den nya innan montering och utan resultat.. bilen vill inte gå riktigt med den inkopplad, Det går knappt varva till 2000 rpm, för den "har då ryckigt varvtal" men över 2k rpm så går den och varvar som den ska! men rycker man ur tomgångsmotorn så går den som den ska! och går att varva och allting..

Så jag funderar på att köra utan tomgångsmotorn, för jag har bra tomgång utan. har ställt upp tomgången med hjälp av gasvajern. så den ligger på 850-900 rpm i tomgång.

Hur skulle ni göra? och vad kan det vara för fel att skiten inte vill gå riktigt med den inkopplad? sad

Jag har även nollat boxen genom att ha dän minuspolen i flera timmar men utan resultat.

SÅ HJÄLP MIG , DETTA ÄR DET SISTA INFÖR REGGNING AV MOTORN

Mvh // Mattias

Marlboroman
24 februari 2014 · 8 234 Inlägg

Har du haft motorn igång länge? För har styrboxen hunnit tappa minnet helt så går den tillbaks till fabriksinställningarna och då kan dem gå riktigt illa innan adaptionen börjar hitta rätt. Den ska ju helst gå 3 körcykler innan styrboxen har full koll på läget.

Har du provat med en annan lmm? Ser ut som på några av bilderna att du kör med öppet filter. Och det i sig är ok, men då m-å-s-t-e man se till att lmm-huset sitter stadigt. Filtret i sig och oljan tål lmm'n, men får den några smällar så lägger dem av rätt fort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180505/180505-d0ea1ece8cfb46fd48b145b4bc2a1b3f.jpg

Den där bilden gör mig lite fundersam, är det så att det lilla påsvetsade röret är där tomgångsmotorn är ansluten?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har du haft motorn igång länge? För har styrboxen hunnit tappa minnet helt så går den tillbaks till fabriksinställningarna och då kan dem gå riktigt illa innan adaptionen börjar hitta rätt. Den ska ju helst gå 3 körcykler innan styrboxen har full koll på läget.

Har du provat med en annan lmm? Ser ut som på några av bilderna att du kör med öppet filter. Och det i sig är ok, men då m-å-s-t-e man se till att lmm-huset sitter stadigt. Filtret i sig och oljan tål lmm'n, men får den några smällar så lägger dem av rätt fort.

http://www1.garaget.org/gallery/images/181/180505/180505-d0ea1ece8cfb46fd48b145b4bc2a1b3f.jpg

Den där bilden gör mig lite fundersam, är det så att det lilla påsvetsade röret är där tomgångsmotorn är ansluten?

Jag har haft igång bilen ganska länge faktiskt. så att kylarfläkten har startas flera gånger.
har ej provat med annan lmm. har egentligen inte kört med sportluftfiltret på så länge. men den sitter ganska stadigt faktiskt! smile

Jo de är det röret som tomgångsmotorn sitter på! smile dock ej jag som byggt insuget!

FLindgren
24 februari 2014 · 5 089 Inlägg

Så du har tomgång på en cylinder?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Marlboroman
24 februari 2014 · 8 234 Inlägg

Känns som att anslutningen till tomgångsmotorn sitter fel? För det blir ju att tomgången ska regleras på en cylinder bara vilket kan förklara varför det funkar bättre om du öppnar spjället så att alla cylindrar får luft.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

Marlboroman skrev:
Känns som att anslutningen till tomgångsmotorn sitter fel? För det blir ju att tomgången ska regleras på en cylinder bara vilket kan förklara varför det funkar bättre om du öppnar spjället så att alla cylindrar får luft.

Ofan.. har inte tänkt på det så faktiskt! ska genast plugga den anslutningen och göra en ny! big_smile ska se om jag kan göra det redan ikväll! TACK!

740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

FLindgren skrev:
Så du har tomgång på en cylinder?

Hehehe. tydligen...

Blockerad
24 februari 2014 · 73 Inlägg

Känner att jag måste skriva något här då jag känner han som byggt ditt insug.
Det fungerar att ha anslutningen till tomgångsmotorn så. Jag var faktiskt lite skeptisk i början men det är inga problem.
Jag har det på mitt insug, han som byggt kör så på sina bilar och han bygger en massa insug som ser ut exakt så och det är inga fel på dom.

740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

EddE93 skrev:
Känner att jag måste skriva något här då jag känner han som byggt ditt insug.
Det fungerar att ha anslutningen till tomgångsmotorn så. Jag var faktiskt lite skeptisk i början men det är inga problem.
Jag har det på mitt insug, han som byggt kör så på sina bilar och han bygger en massa insug som ser ut exakt så och det är inga fel på dom.

Jasså? för mig funkar det inte iallfall hmm jag blir bara tokig på att bilen inte vill gå riktigt med tomgångsmotorn inkopplad sad

Blockerad
24 februari 2014 · 73 Inlägg

Har du fått alla sladdar och kontakter rätt? Har du något fel minne?
Jag har ju väldigt svårt att tro att det är insuget som är felet.

740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

EddE93 skrev:
Har du fått alla sladdar och kontakter rätt? Har du något fel minne?
Jag har ju väldigt svårt att tro att det är insuget som är felet.

alla sladdar och kontakter är rätt. han klippte bort felkodsdosan. då han klippte elsystemet också!

Lageron
24 februari 2014 · 46 Inlägg

Har du kört med bilen innan eller är den precis ihop byggd med motorn?

Har själv en gång lyckats förväxla kontakten mellan tomgångsmotorn och spjällhuset när jag byggde en av mina bilar! Har för mig att jag fått liknande symtom som du då. Det är samma kontaktstyckena på dom nämligen! Värt att kolla kanske smile

Kolla om du kan koppla in diagnos uttaget igen också, under lättar mycket vid felsökning!

Mvh alex

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

Lageron skrev:
Har du kört med bilen innan eller är den precis ihop byggd med motorn?

Har själv en gång lyckats förväxla kontakten mellan tomgångsmotorn och spjällhuset när jag byggde en av mina bilar! Har för mig att jag fått liknande symtom som du då. Det är samma kontaktstyckena på dom nämligen! Värt att kolla kanske smile

Kolla om du kan koppla in diagnos uttaget igen också, under lättar mycket vid felsökning!

Mvh alex

Den är precis ihop byggd faktiskt! smile

Ska testa det att skifta kontakter. Men killen som klippte elsystemet märkte upp det också smile men jag ska kolla en extra gång. De är ju som du säger likadana kontakter ^^

Diagnos uttaget finns de inget stymmelse till kablar kvar sad så de är lönlöst.. Mvh

Lageron
24 februari 2014 · 46 Inlägg

740mattias skrev:

Lageron skrev:
Har du kört med bilen innan eller är den precis ihop byggd med motorn?

Har själv en gång lyckats förväxla kontakten mellan tomgångsmotorn och spjällhuset när jag byggde en av mina bilar! Har för mig att jag fått liknande symtom som du då. Det är samma kontaktstyckena på dom nämligen! Värt att kolla kanske smile

Kolla om du kan koppla in diagnos uttaget igen också, under lättar mycket vid felsökning!

Mvh alex

Den är precis ihop byggd faktiskt! smile

Ska testa det att skifta kontakter. Men killen som klippte elsystemet märkte upp det också smile men jag ska kolla en extra gång. De är ju som du säger likadana kontakter ^^

Diagnos uttaget finns de inget stymmelse till kablar kvar sad så de är lönlöst.. Mvh

Har du schemat kan du ju dubbel kolla med färgerna!

Diagnos löser du smile leta upp rätt stift på b sidan av boxen bara o löd på dig med en kabel där, sedan behöver du ju bara plus och minus till uttaget, plus matar du med samma plus som boxen!

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

Lageron skrev:

740mattias skrev:

Lageron skrev:
Har du kört med bilen innan eller är den precis ihop byggd med motorn?

Har själv en gång lyckats förväxla kontakten mellan tomgångsmotorn och spjällhuset när jag byggde en av mina bilar! Har för mig att jag fått liknande symtom som du då. Det är samma kontaktstyckena på dom nämligen! Värt att kolla kanske smile

Kolla om du kan koppla in diagnos uttaget igen också, under lättar mycket vid felsökning!

Mvh alex

Den är precis ihop byggd faktiskt! smile

Ska testa det att skifta kontakter. Men killen som klippte elsystemet märkte upp det också smile men jag ska kolla en extra gång. De är ju som du säger likadana kontakter ^^

Diagnos uttaget finns de inget stymmelse till kablar kvar sad så de är lönlöst.. Mvh

Har du schemat kan du ju dubbel kolla med färgerna!

Diagnos löser du smile leta upp rätt stift på b sidan av boxen bara o löd på dig med en kabel där, sedan behöver du ju bara plus och minus till uttaget, plus matar du med samma plus som boxen!

Jaha smile jo elshemat och placering av kablarna har jag faktiskt smile ska se om jag kan lösa det ikväll faktiskt tongue Mvh

torpis Forummoderator
24 februari 2014 · 10 572 Inlägg

Varför har man det insuget alls när det finns ganska väl fungerande turboinsug? Platsbrist för spjäll?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
740GLEsnow
24 februari 2014 · 228 Inlägg

torpis skrev:
Varför har man det insuget alls när det finns ganska väl fungerande turboinsug? Platsbrist för spjäll?

Jo jag tror det är platsbrist faktiskt. har egentligen inte testat med ett original insug tongue

Lageron
25 februari 2014 · 46 Inlägg

torpis skrev:
Varför har man det insuget alls när det finns ganska väl fungerande turboinsug? Platsbrist för spjäll?

"Raka" insuget är ju ett turboinsug! Används för att 850 insug får spjällhuset mot torpedplåten och det blir tight med en svetsad 180 gradersböj! smile

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
740GLEsnow
25 februari 2014 · 228 Inlägg

Lageron skrev:

torpis skrev:
Varför har man det insuget alls när det finns ganska väl fungerande turboinsug? Platsbrist för spjäll?

"Raka" insuget är ju ett turboinsug! Används för att 850 insug får spjällhuset mot torpedplåten och det blir tight med en svetsad 180 gradersböj! smile

Okej big_smile btw. problemet är fixat nu!

Det var att kablarna till tomgångsmotorn och spjällägesgivaren var uppmärkta fel smile ingen större sak när det väl var fixat!

Lageron
26 februari 2014 · 46 Inlägg

740mattias skrev:

Lageron skrev:

torpis skrev:
Varför har man det insuget alls när det finns ganska väl fungerande turboinsug? Platsbrist för spjäll?

"Raka" insuget är ju ett turboinsug! Används för att 850 insug får spjällhuset mot torpedplåten och det blir tight med en svetsad 180 gradersböj! smile

Okej big_smile btw. problemet är fixat nu!

Det var att kablarna till tomgångsmotorn och spjällägesgivaren var uppmärkta fel smile ingen större sak när det väl var fixat!

Som jag misstänkte då!  tongue cool Gott att de löst sig!!!

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang