Chiptrimma Audi A4 1.8TSQ 2000, löda?

LillyB
4 mars 2014 · 14 Inlägg

Hejsan! I höstas tänkte jag chiptrimma min bil men killen fick då ingen kontakt med bilen från sin dator, men igår lyckades en annan kille felsöka bilen med sin dator. Jag har nu kontakt med samma kille som i höstas igen om att försöka trimma bilen, men han vill då troligen löda om för 3900kr. Den andra killen säger att man måste löda om på dessa bilar pga att man inte kan programmera om orginalchipet på dom. Stämmer det? Och isf, finns det något ställe som tar emot styrbox och löder om billigare som ni kan tipsa om, eller är det ett bra pris? Man är ju trots allt inte rik, än! smile

35hk och 105nm för 3900, hade ni gjort det? Är ju sjukt sugen men nyfiken att höra vad ni tänker smile 180hk orginal så lite mer blås vore fränt!

Tack på förhand! smile

it_mutt Avstängd
4 mars 2014 · 10 388 Inlägg

LillyB skrev:
Hejsan! I höstas tänkte jag chiptrimma min bil men killen fick då ingen kontakt med bilen från sin dator, men igår lyckades en annan kille felsöka bilen med sin dator. Jag har nu kontakt med samma kille som i höstas igen om att försöka trimma bilen, men han vill då troligen löda om för 3900kr. Den andra killen säger att man måste löda om på dessa bilar pga att man inte kan programmera om orginalchipet på dom. Stämmer det? Och isf, finns det något ställe som tar emot styrbox och löder om billigare som ni kan tipsa om, eller är det ett bra pris? Man är ju trots allt inte rik, än! smile

35hk och 105nm för 3900, hade ni gjort det? Är ju sjukt sugen men nyfiken att höra vad ni tänker smile 180hk orginal så lite mer blås vore fränt!

Tack på förhand! smile

Bara rent spontant; Tar inte typ BSR (och liknande) 3½-4k för samma sak?

Det låter ju iaf som om det är någon "privatare"? Eller är det jag som läser på "fel sätt"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LillyB
4 mars 2014 · 14 Inlägg

it_mutt skrev:

LillyB skrev:
Hejsan! I höstas tänkte jag chiptrimma min bil men killen fick då ingen kontakt med bilen från sin dator, men igår lyckades en annan kille felsöka bilen med sin dator. Jag har nu kontakt med samma kille som i höstas igen om att försöka trimma bilen, men han vill då troligen löda om för 3900kr. Den andra killen säger att man måste löda om på dessa bilar pga att man inte kan programmera om orginalchipet på dom. Stämmer det? Och isf, finns det något ställe som tar emot styrbox och löder om billigare som ni kan tipsa om, eller är det ett bra pris? Man är ju trots allt inte rik, än! smile

35hk och 105nm för 3900, hade ni gjort det? Är ju sjukt sugen men nyfiken att höra vad ni tänker smile 180hk orginal så lite mer blås vore fränt!

Tack på förhand! smile

Bara rent spontant; Tar inte typ BSR (och liknande) 3½-4k för samma sak?

Det låter ju iaf som om det är någon "privatare"? Eller är det jag som läser på "fel sätt"?

Var kanske lite otydlig, det är ingen privatare smile

it_mutt Avstängd
4 mars 2014 · 10 388 Inlägg

LillyB skrev:

it_mutt skrev:

LillyB skrev:
Hejsan! I höstas tänkte jag chiptrimma min bil men killen fick då ingen kontakt med bilen från sin dator, men igår lyckades en annan kille felsöka bilen med sin dator. Jag har nu kontakt med samma kille som i höstas igen om att försöka trimma bilen, men han vill då troligen löda om för 3900kr. Den andra killen säger att man måste löda om på dessa bilar pga att man inte kan programmera om orginalchipet på dom. Stämmer det? Och isf, finns det något ställe som tar emot styrbox och löder om billigare som ni kan tipsa om, eller är det ett bra pris? Man är ju trots allt inte rik, än! smile

35hk och 105nm för 3900, hade ni gjort det? Är ju sjukt sugen men nyfiken att höra vad ni tänker smile 180hk orginal så lite mer blås vore fränt!

Tack på förhand! smile

Bara rent spontant; Tar inte typ BSR (och liknande) 3½-4k för samma sak?

Det låter ju iaf som om det är någon "privatare"? Eller är det jag som läser på "fel sätt"?

Var kanske lite otydlig, det är ingen privatare smile

Ah, ok, nej för isf hade jag ju hellre gått till en "handlare" s.a.s.

Gällande huruvida det behöver lödas om låter jag vara osagt.

Personligen hade jag dock inte slängt 4000:- på 35hk extra. Anser att man kan få "mycket" annat roligt för de pengarna, men det är givetvis en smaksak och högst personligt

- - Edit - -

Vet jag ju visst, och jo, det behöver lödas om.

OCH, man kan ju vända på det, ska du gå vidare till steg2 och 3 så är du ju så illa tvungen att börja på steg 1 tongue

(Sen att jag personligen inte tycker att det är värt ~10.000 för steg 3, vilket ger ~45hk mer än original, är ju en annan femma...igen tongue )

- - Edit 2 - -

Såg nu att det var en quattro...vet inte ens hur det ser ut med steg3 till dessa, men iaf.

(Nu blir det inte fler edits)

Senast redigerat av it_mutt (4 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LillyB
4 mars 2014 · 14 Inlägg

it_mutt skrev:

LillyB skrev:

it_mutt skrev:

Bara rent spontant; Tar inte typ BSR (och liknande) 3½-4k för samma sak?

Det låter ju iaf som om det är någon "privatare"? Eller är det jag som läser på "fel sätt"?

Var kanske lite otydlig, det är ingen privatare smile

Ah, ok, nej för isf hade jag ju hellre gått till en "handlare" s.a.s.

Gällande huruvida det behöver lödas om låter jag vara osagt.

Personligen hade jag dock inte slängt 4000:- på 35hk extra. Anser att man kan få "mycket" annat roligt för de pengarna, men det är givetvis en smaksak och högst personligt

- - Edit - -

Vet jag ju visst, och jo, det behöver lödas om.

OCH, man kan ju vända på det, ska du gå vidare till steg2 och 3 så är du ju så illa tvungen att börja på steg 1 tongue

(Sen att jag personligen inte tycker att det är värt ~10.000 för steg 3, vilket ger ~45hk mer än original, är ju en annan femma...igen tongue )

- - Edit 2 - -

Såg nu att det var en quattro...vet inte ens hur det ser ut med steg3 till dessa, men iaf.

(Nu blir det inte fler edits)

Tack för svar!! smile På BSR finns det endast steg 1+ samt steg 2 till min bil, vilket båda ger 209hk och kostar 3500 resp ca 8000. Det som denna erbjuder ger iaf 215kh, så det är kratigare än BSRs steg 2?

Känner nog iaf också att 4000 kr är lite väl att bara slänga ut, kanske om jag sparar till det ett tag så det inte känns lika mycket smile Men tror du att det kan gå att hitta en färdiglödd styrbox till en billig peng som han då kan slänga in sin prpgramvara i? Skulle det funka eller är jag på fel bana?

it_mutt Avstängd
4 mars 2014 · 10 388 Inlägg

LillyB skrev:

it_mutt skrev:

LillyB skrev:

Var kanske lite otydlig, det är ingen privatare smile

Ah, ok, nej för isf hade jag ju hellre gått till en "handlare" s.a.s.

Gällande huruvida det behöver lödas om låter jag vara osagt.

Personligen hade jag dock inte slängt 4000:- på 35hk extra. Anser att man kan få "mycket" annat roligt för de pengarna, men det är givetvis en smaksak och högst personligt

- - Edit - -

Vet jag ju visst, och jo, det behöver lödas om.

OCH, man kan ju vända på det, ska du gå vidare till steg2 och 3 så är du ju så illa tvungen att börja på steg 1 tongue

(Sen att jag personligen inte tycker att det är värt ~10.000 för steg 3, vilket ger ~45hk mer än original, är ju en annan femma...igen tongue )

- - Edit 2 - -

Såg nu att det var en quattro...vet inte ens hur det ser ut med steg3 till dessa, men iaf.

(Nu blir det inte fler edits)

Tack för svar!! smile På BSR finns det endast steg 1+ samt steg 2 till min bil, vilket båda ger 209hk och kostar 3500 resp ca 8000. Det som denna erbjuder ger iaf 215kh, så det är kratigare än BSRs steg 2?

Känner nog iaf också att 4000 kr är lite väl att bara slänga ut, kanske om jag sparar till det ett tag så det inte känns lika mycket smile Men tror du att det kan gå att hitta en färdiglödd styrbox till en billig peng som han då kan slänga in sin prpgramvara i? Skulle det funka eller är jag på fel bana?

Jag skulle iofs inte lägga för stor vikt på hk-angivelserna, de varierar något mellan de olika leverantörerna.

Går går det säkert, värt att ha i åtanke är ju att byter du ecu, så åker du på en del "ihopparning" mellan den nya ecu:n och bilen (eller tvärt om om man så vill). Vill jag ha för mig iaf.

Steg 2 är bara en "vidareutveckling". Det är alltså samma chip som i steg1, men här byter man väl avgassystem. Steg 3 brukar sen vara större downpipe och sportkat (har jag för mig), och sen efter det blir det turbobyte osv.

Frågan är dock, om du hittar någon "så pass billigt" och sen kan få ev. ihopparning gjord. Ska du in på VAG för det, så är det allt mellan kaffepengar och 7-800:- till för ihopparningen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fredriq Olika
5 mars 2014 · 907 Inlägg

Hittar du en "omlödd" styrbox är väl chansen ganska stor att det redan sitter ett chip med modifierad programvara i den.
De flesta trimmare löder in en sockel så man kan byta chip utan att löda.

Varje gång man trimmar ett "steg" byter man även programvaran till en som är anpassad efter modifikationerna.

Byter man styrbox måste den "giftas ihop" med bilen, det kan man göra med VAG-COM/VCDS.

Mvh
Fredrik
it_mutt Avstängd
5 mars 2014 · 10 388 Inlägg

fredriq skrev:
Hittar du en "omlödd" styrbox är väl chansen ganska stor att det redan sitter ett chip med modifierad programvara i den.
De flesta trimmare löder in en sockel så man kan byta chip utan att löda.

Varje gång man trimmar ett "steg" byter man även programvaran till en som är anpassad efter modifikationerna.

Byter man styrbox måste den "giftas ihop" med bilen, det kan man göra med VAG-COM/VCDS.

Bra påpekande där, syftade med "samma chip" mestadels på att det inte ger några extra hästar/vrid (åtminstone inte hos BSR vill jag ha för mig). Lite luddigt uttryckt av mig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LillyB
6 mars 2014 · 14 Inlägg

Tack så mycket för era svar!! smile Tyvärr så hittade jag plastbitar i oljan och efter en ordentlig genomgång under huven så ser det inte ljust ut för mitt sparkonto. Får lägga pengarna på en stor service plus lite mer, och ta trimningen då bilen är i skick för det. Men nu är jag lite klokare, tack så mycket hörrni!! smile

TS_quattro fyrkrafsare
6 mars 2014 · 1 443 Inlägg

Jag hade tidigare en likadan bil som du (dock sedan men det spelar ingen roll för effekten) dock så brann styrboxen av någon anledning, misstänker att en hjälpstart till en bil med helt nedkört batteri gav nån konstig strömspik som dödade boxen. Hur som, fick tag i en beggad box (vilket kan vara ett helvete till just TSQ då den inte är fullt så vanlig), en utbytesbox kostar 7000 på VAG, en renköpt box 15000 vilket man ska ha i åtanke om det blir något fel. Den beggade boxen jag fick tag i var inte chippad som den jag hade innan men jag kan inte påstå att jag märkte någon skillnad alls, har man en vanlig 150 hk 1.8T så är skillnaden duktigt mycket större då den framförallt ger ett helt annat register, en original 1.8T 150 hk lägger på nåt sätt ner verksamheten vid 4500 varv, den skjuter liksom inte på längre. TS har ett helt annat beteende, den tar fram stora spaden vid 3000 varv och skyfflar sen på allt vad skiten håller hela vägen till varvstopp. När man chippar en 150 hk får man samma register som TS har original, på TS gör chippet i mina ögon inte ett skit i skillnad utan gör bara att man blir låst till att tanka 98 oktan eller bättre vilket kan vara ett otyg då många mackar tagit bort just 98 för att få plats med en spritpump istället...

Kort sagt, spara dina pengar till något annat, chip i TS ger ingen större skillnad mot original, den är ganska pigg och har ett bra effektregister redan från början till skillnad mot vanliga 150 hästaren som är uselt tråkig i jämförelse...

Senast redigerat av TS_quattro (6 mars 2014)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang