Konstruktion av baslåda

Drönirettab
18 april 2014 · 21 761 Inlägg

Du ska ha ett slutsteg som tål 1 Ohms belastning eftersom att 3 st basar på 4 Ohm som parallellkopplas får en total impedans av 1,33 Ohm teoretiskt. smile

Walleandersson En såndär Multitasker
5 maj 2014 · 152 Inlägg

Gör SPL bra steg ?

tittar på ett sånthär ?
http://www.bilradiohuset.se/product.htm … gory_id=64
bra prislapp enligt mig iaf

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Drönirettab
5 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Om det fortfarande gäller JBL GTO1214 så kommer det där steget att maxa basarna utan problem, det gäller att ställa in stegets förstärkning rätt och vara försiktig med volymratten. Jag har inte haft ett sånt steg, men det är en del som använder ICE-serien och är nöjda. Folk som har provat steget får ge mer råd. smile

Walleandersson En såndär Multitasker
5 maj 2014 · 152 Inlägg

jag köper hellre lite i överkant än i underkant smile

jag räknar juh basen vill ha 350 RMS
det blir juh totalt .... erhm ja 1050watt på 3 högtalare ( för det är la så man ska tänka ?)
och om jag skulle få händerna på en till och bygga en låda efter det DÅ FAAAAAN finns det inga problem.

prisvärt steg?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
eb92
6 maj 2014 · 14 Inlägg

Tjena gott folk!
Har en Audi a6 2.0 tdi avant 2009
Med bose ljudanläggning.
jag är mkt nöjd med ljudet, men efter ett tag vill man ha mer.
bilen har en bose förstärkare/slutsteg i bagaget och jag har en som jag köpt till själv, den ligger på 800w
jag vill koppla in det nya slutsteget tillsammans med bose slutsteget så jag kan trycka in en baslåda.
Är det möjligt att koppla in det nya steget utan att man förstör bilens ljudanläggning?
Tacksam för svar smile

Walleandersson En såndär Multitasker
14 maj 2014 · 152 Inlägg

jag tror du är helt fel ute med tanke på denna trådren rör sig mest om mina privata bygg tankar om min baslåda/basar.

så igentligen har det du säger om INGETING med det som denna tråden berör.
vill inte vara elak att du inkräktar på min tråd med dina saker... men tror du kommer få svar snabbare om du gör en egen !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Walleandersson En såndär Multitasker
14 maj 2014 · 152 Inlägg

nu har jag änsålänge riktat in mig på att bygga en dubbel låda ( även om jag har 3 st ) så ska nog bygga en till senare
o än så länge ser det ut såhär
[img] https://www.dropbox.com/s/p5y2xda9zqfrh … 4kning.jpg [img]

fel tänkt ?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Walleandersson En såndär Multitasker
14 juni 2014 · 152 Inlägg

Drönirettab besvade det där med RMS

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Drönirettab
14 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Nu hänger jag inte med vad du menar. hmm

Walleandersson En såndär Multitasker
14 juni 2014 · 152 Inlägg

om jag nu har 2 basar på 350W rms då blir det 700W rms totalt ?
och då spelar det ingen roll om jag kopplar det i 2/4 Ohm ?

det är ändå slutrmsen som spelar roll ? eller måsta jag tänka på ohm antalet när jag beräknar RMS ( vilket låter konstigt enligt mig men hellre fråga för mycket än förbli korkad..)

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Drönirettab
14 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Om du har 2 st basar på 350 WRMS så tål de totalt 700 WRMS tillsammans. Dina basar har 4 Ohms impedans och när du kopplar ihop dem parallellt så blir den totala impedansen 2 Ohm, det går inte att få till 4 Ohm.

Det är den totala RMS-effekten för basarna som spelar roll ur hållbarhetssynpunkt, sedan får man kolla hur mycket RMS-effekt slutsteget ger ut vid den totala impedans som basarna har för att se om basar och slutsteg bildar en vettig kombination.

Om man dimensionerar slutstegets RMS-effekt så att den är minst lika hög eller litegrann högre än basarnas totala RMS-effekt (vid den impedans som basarna har tillsammans) så är chansen stor att basarna kan drivas på rejält utan risk för en massa distorsion (dåliga musiksignaler), vilket kan ge sönderbrända talspolar. smile

Walleandersson En såndär Multitasker
1 april 2015 · 152 Inlägg

nu är det såhär !
jag har inköpt ett Cronos 4 steg av Hifonics modell för att kunna driva mina 3 st JBL gto 1214 smile

jag har byggt en låda på cirka 161 liter som jag ska fylla ut med byggmatrial för att få ner inner volymen

spelar det nån roll vart jag satte portarna  ?

jag satte 2 basar bakåt och en bas uppåt
sen 2 basrör uppåt och 1 basrör bakåt ?

ska korta av alla till 25 cm så dem blir 10cmX25 cm

bra / dåligt ?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang