Förbikoppla, special koppla d+ från generator (saknar den från instrumentbrädan, sladdragningen)

Olle88
14 maj 2014 · 40 Inlägg

Hej. Går det att på något vis förbikoppla, koppla d´+ från generatorn ?, är nämligen så att den sladden inte finns dragen pga av fuskdragning (tidigare ägare), och funkar det att köra generatorn utan d+?, läst att det inte är bra för generatorn. Golf mk3 abs motorn 1.8

Spontan, gillar att polera, och lära mig mer om meckandet
Volkswagen Golf 3 Cab "G-Katten" (1996)
Toyota Prius "Trädkramaren" (2005)
simlar
14 maj 2014 · 5 525 Inlägg

Varför inte bara dra en ny kabel till D+?

Det enda du behöver är att skarva in dig på en plusmatning som endast är igång när tändningen är påslagen, en lampa på någon enstaka watt, en lamphållare och lite kabel.

Du kopplar så här:
Från plusmatningen till lampans plus, från lampans minus till D+, klart!

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Walleandersson En såndär Multitasker
15 maj 2014 · 152 Inlägg

håller med det är inget specielt har gjort det på några traktorer förut

från tädningen till D+ med en liten lampa i serie.

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Olle88
15 maj 2014 · 40 Inlägg

Så vad jag förstår d+ från generator till lamphållarens -  (tänkte använda en regskyltsbelysningshållare med 2 watt lampa). sen från lamphållares + till + kontakt (man kanske kan ta typ varselbelysningen/parkeringsljus, har för mig att den är på hela tiden när bilen är igång).

Tusen tack för hjälp. För på gamla så var ju d+ bortdraget, läste någonstans att man kör slut på generatorn så.. så skönt att nya blir inkopplad någorlunda rätt.

På besiktningen hur är kraven för fungerande generatorlampa ?. bilen har ju smitit igenom flera tidigare besiktning så verkar ju inte vara någon större fara...

Spontan, gillar att polera, och lära mig mer om meckandet
Volkswagen Golf 3 Cab "G-Katten" (1996)
Toyota Prius "Trädkramaren" (2005)
Olle88
15 maj 2014 · 40 Inlägg

Så vad jag förstår d+ från generator till lamphållarens -  (tänkte använda en regskyltsbelysningshållare med 2 watt lampa). sen från lamphållares + till + kontakt (man kanske kan ta typ varselbelysningen/parkeringsljus, har för mig att den är på hela tiden när bilen är igång).

Tusen tack för hjälp. För på gamla så var ju d+ bortdraget, läste någonstans att man kör slut på generatorn så.. så skönt att nya blir inkopplad någorlunda rätt.

På besiktningen hur är kraven för fungerande generatorlampa ?. bilen har ju smitit igenom flera tidigare besiktning så verkar ju inte vara någon större fara...

Spontan, gillar att polera, och lära mig mer om meckandet
Volkswagen Golf 3 Cab "G-Katten" (1996)
Toyota Prius "Trädkramaren" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang