Handbromsproblem Volvo 740-88

Herr_Svamp
9 mars 2010 · 60 Inlägg

Tjena! Har problem med att få till hanbromsen på min 740. Den blev underkänd på besiktningen pga dålig bromsverkan på en hjulet. Backarna är bara ett år gamla så dom e det inget fel på. Jag har smort upp "expansionsleden" som pressar backarna upp och ned när man spänner wiren, alltså ingen kärvande där.
Någon sa till mig att kolla så att fästena på bakaxeln inte rostat sönder, men såvitt jag kan se sitter allt där det ska. Jag kröp dock under när handbromsen var dragen och kände att wiren var mer spänd in till det hjulet där bromsen funkar bra än till det dåligt bromsande hjulet.
Kan tillägga att bromsen knappt tar nånting på det dåliga hjulet (Vänster bak).
Jag har spänt upp wiren ordentligt innefrån kupén också.

Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta, nån som har någon idé om vad felet kan va?  Det lär ju inte va första gången detta händer på en 740.

MVH Erik

Putteee
9 mars 2010 · 193 Inlägg

svettsa lite på ena sidan där den inte tar något där det backarna ligger emot så dom kommer längre ut om du förstår hur jag menar :p

jämt jätte jätte lite 1-3 punkter så gjorde ja på min då gick den igenom hade samma problem på min gamla men sen gick det igenom smile

Senast redigerat av Putteee (9 mars 2010)

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Ekan_1 glad
9 mars 2010 · 493 Inlägg

jag köpte en reparationssats på biltema, och tog bort gamla fästet, på så vis kan man justera verkan mellan hjulen

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Nils_
9 mars 2010 · 18 Inlägg

Kan vara att backarna har gått varmt så dom har blivigt stenhårda.

Putteee
9 mars 2010 · 193 Inlägg

Nils_ skrev:
Kan vara att backarna har gått varmt så dom har blivigt stenhårda.

men tycker att det ska nypa lite endå :p

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 mars 2010 · 10 427 Inlägg

Om fästet är dåligt på bakaxelns vänstra sida så brukar det vara höger sidas
bromsverkan som blir dålig (dit den kortare vajern går) enligt min egen erfarenhet.

Kanske lika bra att ta bort bromsskivan och kika hur det ser ut.

Herr_Svamp
10 mars 2010 · 60 Inlägg

Nils_ skrev:
Kan vara att backarna har gått varmt så dom har blivigt stenhårda.

Dom har iofs legat på lite hela tiden. Du menar alltså att dom blivit överhettade och glatta? Bytte dom förra året och dom har legat på litegranna sen dess.

Retepoj
10 mars 2010 · 664 Inlägg

Jag jävlades en evighet med tjejens handbroms, och till slut kom jag på en ide.

På ena sidan sitter expandern som skall bräsa backarna, och på andra sidan sitter det ett mindre stag eller vad man ska kalla det som har en skåra på varsin sida.

Jag hade ingen svets, utan tog helt enkelt ståltråd och surrade från ena sidan till den andra, så bräsar dom ju mera från början. Jag fick dock hålla på en stund, för att först vart det för mycket, då gick inte skivan på, osv osv. Men bara att testa. Jag är 100% att det funkar.

Tjejens backar existerar knappt, helt slut. Men funkar hur bra som helst ändå. Från NOLL bromsverkan till 1.6 på Bilprovningen bara för att jag gjorde så där smile.

Visst, sedan kan du ju titta hur fästet ser ut på axeln, ofta rostar det ju sönder, men enligt mig så är det ofta sprinten som bara lossnat.

Skulle vara kul om du fick till det smile.

Lurken_85
10 mars 2010 · 832 Inlägg

Retepoj skrev:
Jag jävlades en evighet med tjejens handbroms, och till slut kom jag på en ide.

På ena sidan sitter expandern som skall bräsa backarna, och på andra sidan sitter det ett mindre stag eller vad man ska kalla det som har en skåra på varsin sida.

Jag hade ingen svets, utan tog helt enkelt ståltråd och surrade från ena sidan till den andra, så bräsar dom ju mera från början. Jag fick dock hålla på en stund, för att först vart det för mycket, då gick inte skivan på, osv osv. Men bara att testa. Jag är 100% att det funkar.

Tjejens backar existerar knappt, helt slut. Men funkar hur bra som helst ändå. Från NOLL bromsverkan till 1.6 på Bilprovningen bara för att jag gjorde så där smile.

Visst, sedan kan du ju titta hur fästet ser ut på axeln, ofta rostar det ju sönder, men enligt mig så är det ofta sprinten som bara lossnat.

Skulle vara kul om du fick till det smile.

som sagt det där staget eller plattjärnet med spår i varje ända brukar ju bli slitna med åren så det är ju bara att svetsa eller som han ovan sa ta ståltråd så är det nog kanon igen sen. Är allt annat helt så är det nog det enda att göra. Hade samma problem på min 745 för nått år sen och jag svetsade sen fick jag bättre handbroms på bilen än vad det hade varit så länge jag haft den.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
P_lofgren
15 maj 2014 · 74 Inlägg

Hej!
Har liknande problem på min 745. Vänster sida funkar kanon men höger sidan tar bara lite.. den tar så mycket att du inte orkar dra runt hjulet, inte ens med ett förlängningsskaft mellan hjulbultarna men när man dra handbromsen på gårdsplanen med lite fart så snurra hjulet som ingenting... Sitter nya skivor på och backarna är bättre på höger sidan, den leden som trycker isär backarna går hur fint som helst..

Någon som vet vad det kan vara? tacksam för svar snarast då det är dags för bes nu smile

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht
BMW 523i (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang