Kokat batteri..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2014 · 14 058 Inlägg

Jag har ett batteri som har stått i 3 år ute i en bil så jag laddade upp det med en gammeldags laddare så att bilen startade. Flyttade den till en annan plats där jag använde en Ctek-laddare och använde recond-funktionen. Fick faktiskt lite liv i det gamla batteriet men sen hur länge det håller vet jag inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Drönirettab
22 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Det kan säkert fungera ett tag till, men jag törs nog lova att en del av kapaciteten ändå har försvunnit pga sulfatering även fast du har använd recond-funktionen på laddaren. smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2014 · 14 058 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det kan säkert fungera ett tag till, men jag törs nog lova att en del av kapaciteten ändå har försvunnit pga sulfatering även fast du har använd recond-funktionen på laddaren. smile

Jovisst är det så men jag blev så jävla förvånad att det blev så bra som det blev.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det rinner ut vätska från sidan på batteriet, inte uppifrån korkarna alltså, så är batterihöljet trasigt och jag rekommenderar nytt batteri. smile

Om ett batteri har tappat märkbart med vätska så rekommenderas det att fylla med destillerat vatten och göra en fullständig uppladdning, att fylla upp med syra gör att det riskerar att bli för koncentrerat (med undantag om man vet vad man gör) och för hög syrakoncentration är inte bra.

nej de kommer från hålet där en slang går ifrån fyllde upp med nytt batteri vatten sen hände detta sad

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Drönirettab
22 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Den slangen är till för att ventilera bort gaser och det ska vad jag vet inte rinna ut vatten såvida inte batteriet ligger på sidan. Det skulle helt enkelt kunna vara så att du ändå fyllde lite väl mycket vatten och när batteriet laddas så trycker det ut vätska genom ventilationen, i så fall är det egentligen ingen större fara förutom att det är frätande förstås.

Jag tror att du kan fortsätta ladda, men håll till utomhus och sätt exempelvis tidningar under batteriet. Efter uppladdning så torkas batteriet av med vanligt vatten och du bör ha syratåliga handskar på dig. smile

Förresten, vilken typ av laddare har du?

patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den slangen är till för att ventilera bort gaser och det ska vad jag vet inte rinna ut vatten såvida inte batteriet ligger på sidan. Det skulle helt enkelt kunna vara så att du ändå fyllde lite väl mycket vatten och när batteriet laddas så trycker det ut vätska genom ventilationen, i så fall är det egentligen ingen större fara förutom att det är frätande förstås.

Jag tror att du kan fortsätta ladda, men håll till utomhus och sätt exempelvis tidningar under batteriet. Efter uppladdning så torkas batteriet av med vanligt vatten och du bör ha syratåliga handskar på dig. smile

Förresten, vilken typ av laddare har du?

ja du en biltema laddare..

jao få testa i morrn igen men e ju de att batteriet ladda ur igen på en gång presis som den inte vill ha kvar strömen ..

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2014 · 14 058 Inlägg

patrik531 skrev:

Drönirettab skrev:
Den slangen är till för att ventilera bort gaser och det ska vad jag vet inte rinna ut vatten såvida inte batteriet ligger på sidan. Det skulle helt enkelt kunna vara så att du ändå fyllde lite väl mycket vatten och när batteriet laddas så trycker det ut vätska genom ventilationen, i så fall är det egentligen ingen större fara förutom att det är frätande förstås.

Jag tror att du kan fortsätta ladda, men håll till utomhus och sätt exempelvis tidningar under batteriet. Efter uppladdning så torkas batteriet av med vanligt vatten och du bör ha syratåliga handskar på dig. smile

Förresten, vilken typ av laddare har du?

ja du en biltema laddare..

jao få testa i morrn igen men e ju de att batteriet ladda ur igen på en gång presis som den inte vill ha kvar strömen ..

Det kanske kan vara så att det är nån form av kortslutning i batteriet m.a.o. är batteriet sopslut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Drönirettab
22 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Laddar batteriet ur även om du har kopplat bort batterikablarna?

Orsaken till min fråga om din batteriladdare är att en del enklare "garageladdare" ibland ger ut ganska hög laddspänning och då kan batteriet koka fastän vätskenivån är rätt. smile

patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

ahh ne den ha funkat på andra batteri har haft den läääänge smile men i värsta fall få ja stå ut o skaffa nytt på måndag...

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

Drönirettab skrev:
Laddar batteriet ur även om du har kopplat bort batterikablarna?

Orsaken till min fråga om din batteriladdare är att en del enklare "garageladdare" ibland ger ut ganska hög laddspänning och då kan batteriet koka fastän vätskenivån är rätt. smile

ja de gört den behåller strömen i typ 10 min

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Drönirettab
22 maj 2014 · 21 761 Inlägg

I så fall är det batteribyte, jag håller nog med vettemannen om att batteriet troligen har kortslutning. smile

patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

jao få bli de då

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang