Megasquirt problem med map sensor och gång!

Xytoo
29 maj 2014 · 146 Inlägg

Blir inte klok på detta och vet att många här är kunniga!

Har skaffat mig ett MS2 v3 med tändsteg och 4bars map sensor och kör wasted spark på en org b234f (Volvo motor)

bilen startar och går på tomgång och om jag ger gas sakta så kan jag varva upp men ger jag snabb gas dör den direkt..

och bilen startar i typ 2 sekunder om jag har map sensor inkopplad och sen dör den, har jag map sensorn urkopplad går bilen som jag beskriver ovan.

Det verkar precis som bilen inte fick soppa tänkte jag och ökade på lite och då stod den igång lite längre för att sedan dö, så jag ökade mer än det dubbla i req-fuel från 18.0 till 40.0

då gick bilen med map sensorn inkopplad men skulle inte påstå att den va körbar! Bara spotta och fräste.

Har jag map sensorn urkopplad och req-fuel på 18, tändningen är ställd på 10 grader och kollat med strobelampa att det stämmer, har även kollat tänd och bränsle mapparna och dom står på (bränsle 18 från 110kpa-30kpa) (tändning 10grader från 110-30kpa)

testade att suga i slangen till boxen för att se när den började dö och det va runt 74-70kpa :x



Hjälp skulle uppskattas, har tyvärr inte datorn här, men kan fixa msq filen imorgon om det behövs, tack på förhand// martin

Med map!
http://www.forumbilder.com/images/2014/05/29/10375144102020902588850431724117652179412386n.jpg

Utan map!
http://www.forumbilder.com/images/2014/05/29/10415563102020902602450771057611388921850665n.jpg

Volvo V70 "White pearl" (2015)
Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Janneutanb
30 maj 2014 · 7 272 Inlägg

Har du ingen bredbandslambda att ta hjälp av?

Xytoo
30 maj 2014 · 146 Inlägg

Brains skrev:
Har du ingen bredbandslambda att ta hjälp av?

Jo men har inte hunnit installera den än smile

Volvo V70 "White pearl" (2015)
Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
endorfinslaven
30 maj 2014 · 671 Inlägg

Xytoo skrev:

Brains skrev:
Har du ingen bredbandslambda att ta hjälp av?

Jo men har inte hunnit installera den än smile

Bredbandslambdan hänger inte med utan fladdrar bara upp o ner.....
Jag hänger inte med i ditt sprut och funktionerna.
Vi låser upp oss på olika system och i mitt system som är Civinco stötte jag på samma problem i startmappen.
Jag kunde inte ens tomvarva bilen så att försöka köra den var dödfött.
Det var acc-bränslet som var för snålt, om jag förstod funktionen rätt så har jag 2 variabler.
Beroende på derivatan så hamnar jag i vardera kolumn/variabel.
Hur som ,,,,, det löste problemet !
I programmet avråddes utövaren att ändra i dessa parametrar, men sånt har aldrig hindrat mig.

Har du en liknande funktion så kanske det kan hjälpa till.

Senast redigerat av endorfinslaven (30 maj 2014)

Xytoo
30 maj 2014 · 146 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Xytoo skrev:

Brains skrev:
Har du ingen bredbandslambda att ta hjälp av?

Jo men har inte hunnit installera den än smile

Bredbandslambdan hänger inte med utan fladdrar bara upp o ner.....
Jag hänger inte med i ditt sprut och funktionerna.
Vi låser upp oss på olika system och i mitt system som är Civinco stötte jag på samma problem i startmappen.
Jag kunde inte ens tomvarva bilen så att försöka köra den var dödfött.
Det var acc-bränslet som var för snålt, om jag förstod funktionen rätt så har jag 2 variabler.
Beroende på derivatan så hamnar jag i vardera kolumn/variabel.
Hur som ,,,,, det löste problemet !
I programmet avråddes utövaren att ändra i dessa parametrar, men sånt har aldrig hindrat mig.

Har du en liknande funktion så kanske det kan hjälpa till.

blir inte klok på den funktionen tycker inte det gör någon skillnad :S idag ändra jag till 2 squirts per engine cycle men då blir det precis som man kopplar in map eller ger snabb gas den dog..

här är msq filen!
https://mega.co.nz/#!w98j2Iqa!EBn-siBbI … nBQ7Vm2a_Y

Volvo V70 "White pearl" (2015)
Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Allx
23 juni 2014 · 321 Inlägg

Utan BBL kan du glömma en bra utgångsmapp. Du ska kunna ha bilen på tomgång och även kunna hålla varv. Acc-berikning aktiverar man när bilen är körbar.

EViLution!
Xytoo
23 juni 2014 · 146 Inlägg

Allx skrev:
Utan BBL kan du glömma en bra utgångsmapp. Du ska kunna ha bilen på tomgång och även kunna hålla varv. Acc-berikning aktiverar man när bilen är körbar.

Tack, men fått bilen att gå visst den är inte riktigt mappad men den har gått ca 70 mil till jobbet nu, och funkar fint, ligger runt 0.95-1.0 i lamda men den går ner till ca 0.72 över 3k rpm så har lite kvar att mappa och den suckar till när man ger snabbt med gas men det får jag ställa i acc-berikning smile

Volvo V70 "White pearl" (2015)
Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
torpis Forummoderator
26 juni 2014 · 10 572 Inlägg

Svårt att få grepp om vad du egentligen undrar över. Jag förstår ju så långt so matt bilen inte fungerar, men sen tappar jag lite tråden över vad du själv tror är fel.  Är det så enkelt att det du undrar är egentligen varför en bil som inte alls är mappad inte fungerar som den ska?

Om så är fallet är ju svaret rätt enkelt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
endorfinslaven
26 juni 2014 · 671 Inlägg

Hr Torpis
TS har lite problem det säger han !
Han säger underförstått att han inte är familjär med systemet och TS söker tips o guidelines för hur han ska förenkla mappandet.
TS skriver nog så här och hoppas på ett verifierande svar....

Varför ska det hackas på folk som ber om hjälp.
Hjälp till så blir det en trevligare stämning 
Jag gillar o reta upp självgoa typer som tror dom är födda som guds avbilder....
Men vill någon ha hjälp varför direkt gå på en negativ linje....
Hjälp till om du kan !

Jag gjorde misstaget i bänken att jag kompenserade för varvtalsförändringar i grundmappen vid spikningar under svep. De kompenseringar som jag istället skulle ha tagit på acc soppan under svepen...
Men den som körde självaste bänken stressade upp situationen när han ville hem och vinklade sanningen en hel del.
Så jag fick hjärnblödning vid mitt första bänkförsök det blir en till vända efter semestern med en annan gubbe...

torpis Forummoderator
27 juni 2014 · 10 572 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Hr Torpis
TS har lite problem det säger han !
Han säger underförstått att han inte är familjär med systemet och TS söker tips o guidelines för hur han ska förenkla mappandet.
TS skriver nog så här och hoppas på ett verifierande svar....

Att Ts inte är familjär förstår jag med, då är det ännu viktigare att förklara tydligt.

endorfinslaven skrev:
Varför ska det hackas på folk som ber om hjälp.
Hjälp till så blir det en trevligare stämning 
Jag gillar o reta upp självgoa typer som tror dom är födda som guds avbilder....
Men vill någon ha hjälp varför direkt gå på en negativ linje....
Hjälp till om du kan !

Det hackas ingenting. Det frågas i den avancerade motorteknikdelen och över ett sprut som historiskt brukar krångla. Absolut inte konstigt att behöva mer bakgrundsinfo innan alla börjar haspla ur sig gissningar. En lösning på problemet att bilen dör om man suger i slangen till MAP sensorn är ju att blåsa i den istället, men det är ju ingen lösning utan en work around.

Att få igång någon handlar inte om att servera svaren på silverfat utan om att få personen att själv dra slutsatser och finna informationen. Nu har ju TS som synes kommit en bit på vägen, men fortfarande inte talat om vad felet egentligen var. Väljer TS nu att tala ur skägget och att det inte var något fel utan det är mappningen som hen behöver hjälp med så är vi ju på banan igen.

Du kan ju hjälpa Ts mappa i all oändlighet om det nu visar sig att det är en slang som läcker, vad har vi lärt oss då? Ingenting.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xytoo
27 juni 2014 · 146 Inlägg

Fattar 0 av era inlägg, men hitta alla felen som jag hade på ms sprutet och jag har nu kört ca 100mil problemfritt så fått det att funka.

Det var mjukvaran som klabbade, uppdaterade till den nyaste ms2 extra 3.3.2 och alla problem var lösta smile jag är som ni säger helt ny men har suttit och läst på och har ju lyckats att mappa den och gjort den körbar, har ju dock finliret kvar men den går mellan lamda 0.95-1.03 mellan 500-3000rpm förutom när jag ger full gas för då har jag ställt ner den till 0.88 ca, för om jag har förstått det rätt så brukar man ha maximal effekt mellan 0.76-0.85 beroende på motor, dock inte så vidare mappad över 3000rpm går ner på 0.72 i lamda så där har jag ju kvar att göra, och jag har inte vågat ta tändningen över 35 grader och den har inte visat någon tendens till att spika än smile

Så för att tydliggöra så är alla problem lösta, och bilen fungerar smile

Volvo V70 "White pearl" (2015)
Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
endorfinslaven
30 juni 2014 · 671 Inlägg

Xytoo skrev:
Fattar 0 av era inlägg, men hitta alla felen som jag hade på ms sprutet och jag har nu kört ca 100mil problemfritt så fått det att funka.

Det var mjukvaran som klabbade, uppdaterade till den nyaste ms2 extra 3.3.2 och alla problem var lösta smile jag är som ni säger helt ny men har suttit och läst på och har ju lyckats att mappa den och gjort den körbar, har ju dock finliret kvar men den går mellan lamda 0.95-1.03 mellan 500-3000rpm förutom när jag ger full gas för då har jag ställt ner den till 0.88 ca, för om jag har förstått det rätt så brukar man ha maximal effekt mellan 0.76-0.85 beroende på motor, dock inte så vidare mappad över 3000rpm går ner på 0.72 i lamda så där har jag ju kvar att göra, och jag har inte vågat ta tändningen över 35 grader och den har inte visat någon tendens till att spika än smile

Så för att tydliggöra så är alla problem lösta, och bilen fungerar smile

Härligt !
Ut o använd den !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang