Amatörbyggd biltrailer?

MR_Smart
1 juli 2014 · 1 290 Inlägg

Har surfat runt lite för att kolla om man ska ges sig på att bygga en biltrailer/släpvagn men blir lite fundersam på vad som är ok eller inte. Det finns en del trådar där man utgår från chassit till en husvagn vilket verkar vara en prisvärd genväg men på flera ställen har jag läst att man inte får bygga om själva chassit utan bara montera en ram uppe på chassit i samma fästen som själva karossen har suttit fast med. Det verkar också som att totalvikten per automatik blir lågt på dessa släp vilket begränsar lasten.

Kan anledningen vara att det då blir ett ombyggt "fordon" istället för amatörbyggt?

Kan man bygga ett släp helt från scratch och få det godkänt så länge som man har korrekta hållfastberäkningar?

KHRacing
1 juli 2014 ·

s f r o . c o m

MR_Smart
1 juli 2014 · 1 290 Inlägg

KHRacing skrev:
s f r o . c o m

Mig veterligen så finns det ingen info om varken bilsläp eller trailers där. Men finns det så får du gärna länka till den informationen.

Putteliten
1 juli 2014 · 9 086 Inlägg

Men om du skrotar husvagnen, bygger som du vill ha den och ny registrerar då? Har själv en släpkärra från -80 talet byggd på en gammal DKW och den här registrerad som hemmabyggd släpkärra.

Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
gravityone Fixare
1 juli 2014 · 321 Inlägg

Exsicco skrev:
Har surfat runt lite för att kolla om man ska ges sig på att bygga en biltrailer/släpvagn men blir lite fundersam på vad som är ok eller inte. Det finns en del trådar där man utgår från chassit till en husvagn vilket verkar vara en prisvärd genväg men på flera ställen har jag läst att man inte får bygga om själva chassit utan bara montera en ram uppe på chassit i samma fästen som själva karossen har suttit fast med. Det verkar också som att totalvikten per automatik blir lågt på dessa släp vilket begränsar lasten.

Kan anledningen vara att det då blir ett ombyggt "fordon" istället för amatörbyggt?

Kan man bygga ett släp helt från scratch och få det godkänt så länge som man har korrekta hållfastberäkningar?

Att utgå ifrån ett husvagnschassi är det billigaste alternativet och bästa för att man får mycket klart.
Att man inte skulle få ändra eller svetsa i ramen osv är fel. Det du inte får göra är att ändra spårvidd, modifiera axlar, dragbalkar eller påskjutsbroms. Att totalvikten blir låg beror oftast på att begränsningen på axlarna. För tillverkarna på vagnarna väljer ju axlar efter vad totalvikten på vagnen ska bli och därför sitter inte 3000kg axlar på vagnarna.

Om du väljer att bygga en helt ny kärra är grundkraven att du köper kompletta godkända axlar, komplett påskjutsbroms som är anpassad till axlarna du väljer, samt att du har hållfasthets beräkningar på dragbalkar samt infästningar till dessa, infästning till påskjutsbroms, infästningar till axlar.

Dock ska sägas att bygga en helt ny kärra och regga in blir i regel dyrare än likvärdig kärra som redan finns att köpa.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
MR_Smart
1 juli 2014 · 1 290 Inlägg

Putteliten skrev:
Men om du skrotar husvagnen, bygger som du vill ha den och ny registrerar då? Har själv en släpkärra från -80 talet byggd på en gammal DKW och den här registrerad som hemmabyggd släpkärra.

Det är kanske inte tillräckligt amatörbyggt om det är ett färdigt chassi?

Kan inte se att SFRO skriver nått om bilsläp... någon som vet?

MR_Smart
1 juli 2014 · 1 290 Inlägg

gravityone skrev:

Exsicco skrev:
Har surfat runt lite för att kolla om man ska ges sig på att bygga en biltrailer/släpvagn men blir lite fundersam på vad som är ok eller inte. Det finns en del trådar där man utgår från chassit till en husvagn vilket verkar vara en prisvärd genväg men på flera ställen har jag läst att man inte får bygga om själva chassit utan bara montera en ram uppe på chassit i samma fästen som själva karossen har suttit fast med. Det verkar också som att totalvikten per automatik blir lågt på dessa släp vilket begränsar lasten.

Kan anledningen vara att det då blir ett ombyggt "fordon" istället för amatörbyggt?

Kan man bygga ett släp helt från scratch och få det godkänt så länge som man har korrekta hållfastberäkningar?

Att utgå ifrån ett husvagnschassi är det billigaste alternativet och bästa för att man får mycket klart.
Att man inte skulle få ändra eller svetsa i ramen osv är fel. Det du inte får göra är att ändra spårvidd, modifiera axlar, dragbalkar eller påskjutsbroms. Att totalvikten blir låg beror oftast på att begränsningen på axlarna. För tillverkarna på vagnarna väljer ju axlar efter vad totalvikten på vagnen ska bli och därför sitter inte 3000kg axlar på vagnarna.

Om du väljer att bygga en helt ny kärra är grundkraven att du köper kompletta godkända axlar, komplett påskjutsbroms som är anpassad till axlarna du väljer, samt att du har hållfasthets beräkningar på dragbalkar samt infästningar till dessa, infästning till påskjutsbroms, infästningar till axlar.

Dock ska sägas att bygga en helt ny kärra och regga in blir i regel dyrare än likvärdig kärra som redan finns att köpa.

Tack för svaret, låter som att du har koll! smile

De trailers som jag vill ha är karatedyra. Vill ha ett släp med mindre hjul som sitter under lastytan, detta för att jag vill ha en plan lastyta samt ett släp som inte är för brett.

Ska räkna på det så får jag se om det är görbart eller inte.

Om man har dubbla axlar, måste båda axlarna vara bromsade?

gravityone Fixare
1 juli 2014 · 321 Inlägg

Ja man får lite koll tillslut. Byggt ett 20-tal kärror de senaste åren. Både på husvagnschassin och byggda från scratch.

Ja båda axlarna måste vara bromsade på boggikärror. Och en boggie är ju även att föredra då dom är betydligt stabilare på vägen än enkelaxlade.

Då skulle jag tippa på att du vill ha 10 tums hjul för att hålla ner lasthöjden. Vet att westbay trailers har det på ett par av deras vagnar men jag är osäker på vilken fabrikat av axlar dom använder. Ovanligt med så små hjul. Finns ju för all del vagnar med 13 tums hjul som är högbyggda (hjulen under last yta) men det beror väl lite på vad du ska ha den till.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
MR_Smart
1 juli 2014 · 1 290 Inlägg

gravityone skrev:
Ja man får lite koll tillslut. Byggt ett 20-tal kärror de senaste åren. Både på husvagnschassin och byggda från scratch.

Ja båda axlarna måste vara bromsade på boggikärror. Och en boggie är ju även att föredra då dom är betydligt stabilare på vägen än enkelaxlade.

Då skulle jag tippa på att du vill ha 10 tums hjul för att hålla ner lasthöjden. Vet att westbay trailers har det på ett par av deras vagnar men jag är osäker på vilken fabrikat av axlar dom använder. Ovanligt med så små hjul. Finns ju för all del vagnar med 13 tums hjul som är högbyggda (hjulen under last yta) men det beror väl lite på vad du ska ha den till.

Har hittat 8" på slapet.se men är rädd för att de inte räcker till på grund av vikten de är typade för, dvs 280kg. När man räknar på totalvikten, delar man per axel och hjul? Dvs att om hjulen är typade för 280kg så skulle totalvikten kunna bli 1120kg (om allt annat är ok) om varje axel klarar 560kg eller tänker jag fel?
http://www.slapet.se/product/8-hjul-kom … -flg-2989/

gravityone Fixare
1 juli 2014 · 321 Inlägg

Exsicco skrev:

gravityone skrev:
Ja man får lite koll tillslut. Byggt ett 20-tal kärror de senaste åren. Både på husvagnschassin och byggda från scratch.

Ja båda axlarna måste vara bromsade på boggikärror. Och en boggie är ju även att föredra då dom är betydligt stabilare på vägen än enkelaxlade.

Då skulle jag tippa på att du vill ha 10 tums hjul för att hålla ner lasthöjden. Vet att westbay trailers har det på ett par av deras vagnar men jag är osäker på vilken fabrikat av axlar dom använder. Ovanligt med så små hjul. Finns ju för all del vagnar med 13 tums hjul som är högbyggda (hjulen under last yta) men det beror väl lite på vad du ska ha den till.

Har hittat 8" på slapet.se men är rädd för att de inte räcker till på grund av vikten de är typade för, dvs 280kg. När man räknar på totalvikten, delar man per axel och hjul? Dvs att om hjulen är typade för 280kg så skulle totalvikten kunna bli 1120kg (om allt annat är ok) om varje axel klarar 560kg eller tänker jag fel?
http://www.slapet.se/product/8-hjul-kom … -flg-2989/

Ja det är korrekt räknat. Tänk dock på att allt över totalvikt 750kg så måste du ha bromsade axlar. Det är där det är svårt att hitta små hjul som passar över bromstrummorna. De minsta jag känner till är 10" som finns i bromsad version. Är då AL-KO kobler med 9" trummor finns axlar upp till 1500kg/axel vilket ger en teoretisk totalvikt på 3000kg.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
MR_Smart
1 juli 2014 · 1 290 Inlägg

gravityone skrev:

Exsicco skrev:

gravityone skrev:
Ja man får lite koll tillslut. Byggt ett 20-tal kärror de senaste åren. Både på husvagnschassin och byggda från scratch.

Ja båda axlarna måste vara bromsade på boggikärror. Och en boggie är ju även att föredra då dom är betydligt stabilare på vägen än enkelaxlade.

Då skulle jag tippa på att du vill ha 10 tums hjul för att hålla ner lasthöjden. Vet att westbay trailers har det på ett par av deras vagnar men jag är osäker på vilken fabrikat av axlar dom använder. Ovanligt med så små hjul. Finns ju för all del vagnar med 13 tums hjul som är högbyggda (hjulen under last yta) men det beror väl lite på vad du ska ha den till.

Har hittat 8" på slapet.se men är rädd för att de inte räcker till på grund av vikten de är typade för, dvs 280kg. När man räknar på totalvikten, delar man per axel och hjul? Dvs att om hjulen är typade för 280kg så skulle totalvikten kunna bli 1120kg (om allt annat är ok) om varje axel klarar 560kg eller tänker jag fel?
http://www.slapet.se/product/8-hjul-kom … -flg-2989/

Ja det är korrekt räknat. Tänk dock på att allt över totalvikt 750kg så måste du ha bromsade axlar. Det är där det är svårt att hitta små hjul som passar över bromstrummorna. De minsta jag känner till är 10" som finns i bromsad version. Är då AL-KO kobler med 9" trummor finns axlar upp till 1500kg/axel vilket ger en teoretisk totalvikt på 3000kg.

Aha, tänkte inte på bromstrummorna.. Då får det blir en skiss på en trailer med 10". Ska testa att slänga ihop ett släp i SolidWorks för att se vad det blir för vikt och kostnad. Tack för snabba svar!

gravityone Fixare
1 juli 2014 · 321 Inlägg

Exsicco skrev:

gravityone skrev:

Exsicco skrev:

Har hittat 8" på slapet.se men är rädd för att de inte räcker till på grund av vikten de är typade för, dvs 280kg. När man räknar på totalvikten, delar man per axel och hjul? Dvs att om hjulen är typade för 280kg så skulle totalvikten kunna bli 1120kg (om allt annat är ok) om varje axel klarar 560kg eller tänker jag fel?
http://www.slapet.se/product/8-hjul-kom … -flg-2989/

Ja det är korrekt räknat. Tänk dock på att allt över totalvikt 750kg så måste du ha bromsade axlar. Det är där det är svårt att hitta små hjul som passar över bromstrummorna. De minsta jag känner till är 10" som finns i bromsad version. Är då AL-KO kobler med 9" trummor finns axlar upp till 1500kg/axel vilket ger en teoretisk totalvikt på 3000kg.

Aha, tänkte inte på bromstrummorna.. Då får det blir en skiss på en trailer med 10". Ska testa att slänga ihop ett släp i SolidWorks för att se vad det blir för vikt och kostnad. Tack för snabba svar!

Inga problem. Kul när man kan vara till nytta. Lycka till. Lägg gärna upp skissen här sedan så fler får ta del av det.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang