AKUT HJÄLP !! Motorrenovering B5234t GÄNGPAJ!

mrfillefjong
14 juli 2014 · 70 Inlägg

Hej idag hände det som inte får hända! Har renoverat en t5 maskin under hela vintern och startade upp och hon gick hur fint som helst, inte ett missljud el dylikt. MEN hon läckte olja i blocket från olja in till turbo och dum som man e så tänker man "äh va fan de e väl bara te o dra åt lite till !" Sagt och gjort o nu sitter man här med ett gängpaj som man skulle kunna ta sitt liv för ! Någon som har erfarenhet av liknade eller är de bara att hinka ur skiten igen o försöka att gänga om ?

Mvh en inte så positiv kille just nu!

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
Severin
14 juli 2014 · 1 587 Inlägg

Har du nån bild du kan lägga upp hur det ser ut mer exakt ?
Är det genomgående gänga eller? storlek på gängan?

mrfillefjong
14 juli 2014 · 70 Inlägg

Har ingen bild är lite bökigt att fota där. Storlek M12-M14 kanske om det nu inte är några andra special gängor. Satt och glodde lite på såna där gängor man kan slå i vid just gängpaj. Men man vill juh gärna att det håller mer en 1mil. Någon som har erfarenhet av sånt ?

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
Severin
14 juli 2014 · 1 587 Inlägg

Jag jobbar på en liten mekanisk verkstad, så att dra helicoil är någonting man gör nästan dagligen, små och stora.
Läs lite vad helicoil är så tror jag att du kan fundera ut lösningen själv smile

dalldall
14 juli 2014 · 97 Inlägg

helicoil har jag använt några ggr till topplocksbultarna på 850, funkar fin fint.

BMW 535 (1988)
mrfillefjong
14 juli 2014 · 70 Inlägg

Nu har jag forskat lite. Rätta mig gärna om jag har fel nu. Men det går ut på att borra ett lite större hål, gänga upp så helicoilen går i, gänga i coilen sen slå av den lilla tappen på coilen som är i botten sen färdigt ?

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
Severin
14 juli 2014 · 1 587 Inlägg

mrfillefjong skrev:
Nu har jag forskat lite. Rätta mig gärna om jag har fel nu. Men det går ut på att borra ett lite större hål, gänga upp så helicoilen går i, gänga i coilen sen slå av den lilla tappen på coilen som är i botten sen färdigt ?

Helt rätt. är hålet genomgående eller bottenhål?

mrfillefjong
14 juli 2014 · 70 Inlägg

Genomgående

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
Severin
14 juli 2014 · 1 587 Inlägg

mrfillefjong skrev:
Genomgående

Ta reda på vilken gänga du har nu, M12 eller M16,M14 tror jag inte att det är där men kanske.
Dra nytt hål, med ett borr som anges av helicoilen.
Dra ny gänga med den speciella gängtappen.
Lägg på röd loctite på helicoilen eller grön. (röd = sitter som fan) (grön = kan slitas loss för hand)
Och dra i helicoilen, sen ska det vara klart.
Klipp bort den grejen in botten med nån tång lr något.

Vad som är väldigt noga här är att du inte borrar snett eller börjar dra gängan snett, då kan det skita sig för dig.

Lycka till!

mrfillefjong
15 juli 2014 · 70 Inlägg

Okej. Då slänger jag nog ut motorn igen för att minimera sne borrning och dylikt, måste dessutom spola rent från metall spån i oljekanalen. Tackar för tipsen !

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang